مدیران خودروعصر اعتبار

رکود بازار مسکن ، نفس صنایع مرتبط را گرفت

عصر ساختمان:علاوه بر کاهش خرید و فروش ، رکود نفس گیر بازار مسکن هم نفس صنایع مرتبط را گرفته است.

رکود بازار مسکن ، نفس صنایع مرتبط را گرفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از صداو سیما ، این روند انگیزه سرمایه گذاران را در این بخش کاهش داده است.

    مسکن یکی از محرک های اساسی در اقتصاد کشوراست و بسیاری از صنایع ، ارتباط مستقیم با این بخش دارند به طوری که رونق در بخش های تولیدی باعث افزایش تولید و اشتغال در کشور می شود.

    رکود چند سال اخیر در بخش مسکن ، دولت را بر ان داشت تا بسته خروج از رکود را ارایه دهند اما باز هم نتوانست مسکن را از خواب زمستانی بیدار کند و هر روز شاهد کاهش پروانه های ساختمانی هستیم.

    رکود در صنایعی از جمله تولید سیمان،گچ ، آهک، کابل ، در ، پنجره، اجر، شیشه ،سنگ و سرامیک تجهیزات بهداشتی و نما.... که با بخش مسکن در ارتباط است ، باعث شد تا بسیاری از تولیدکنندگان اقدام به کاهش سقف تولید یا ترک بازار کنند و فضابرای رقبای وارداتی خالی شود.

    اگرچه رکود در کاهش تولیدات صنایع تاثیرگذار شده است اما کاهش تعرفه های وارداتی هم فریاد فعالان این عرصه را در اورده و تهدید جدی برای این صنایع شده است.

    محمود صداقت نایب رئیس انجمن صنایع پروفیل یو پی وی سی در و پنجره ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: چند سالی است که دربخش ساختمان دچار مشکل شدیم و واردات با تعرفه پایین مزید بر رکود بازار شده است.

    وی ادامه داد: از خرداد ماه تعرفه 33 درصدی به 15 درصد کاهش یافت و تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است.

    وی تاکید کرد: این صنعت نخ نما شده است و اگر دولتمردان نتوانند مشکلات را حل کنند و به داد این صنعت برسند نیروهای زیادی بیکار می شوند.

    وی افزود: حدود 120 هزار تن پروفیل یو پی وی سی در و پنجره ظرفیت داریم که 40 هزار تن تولید داخل و 20 هزار تن واردات آن در دست تولید کنندگان سایر کشورها از جمله ترکیه است زیرا ترکیه برای اینکه بتواند محصولات بی کیفیت خود را وارد کند با کمترین قیمت وارد می کند.

    وی افزود: زمانی که واردات نامرغوب داشته باشیم برخی از تولید کنندگان داخل برای رقابت مجبورند کیفیت خود را کاهش دهند.
    صداقت تصریح کرد: برای بقای این صنعت باید واردات ممنوع شود و تعرفه واردات حداقل 50 درصد باشد و دولت هم با تشکل ها مشورت کند زیرا تشکل ها در جریان با مشکلات این صنعت هستند.

    وی تاکید کرد: پی وی سی را سلف می خریم و پول نقد پرداخت کنیم اما کشور ترکیه پول پی وی سی را 6 ماه بعد پرداخت می کند.
    وی افزود: باید اتاق فکر برای حل مشکل تولید کنندگان ایجاد شود.

    ورود بی رویه واردات بی کیفیت در بخش های تولیدی مسکن باعث شده است تا واردکنندگان از این فرصت استفاده کنند و تولیدات بی کیفیت و بی استاندارد را با قیمتی کمتر از تولیدات داخلی روانه بازار کنند و برخی از صنایع برای اینکه در این بازار به بقای خود ادامه بدهند اقدام به تولید نامرغوب می کنند.

    حسین طوسی رئیس انجمن صنایع پروفیل یوپی وی سی در و پنجره ایران هم در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: صنعت ساخت و ساز در کشور در دوره رکود است و دو سوم واحدهای تولیدی کشور تعطیل شده است یا حداکثر از نیمی از ظرفیت خود استفاده می کنند.

    وی افزود: علاوه بر نبود نقدینگی واردات بی رویه پروفیل های غیراستاندارد و بدون کیفیت و ارزان قیمتی که وارد کشور شده است باعث ورشکستگی بسیاری از تولید کنندگان کشور شده است.

    طوسی تصریح کرد: پروفیل هایی که از کشورهای همسایه از جمله ترکیه وارد کشور می شود غیر استاندارد است و با قیمت پایین وارد بازار می شود در حالی که صنعت پروفیل کشور با کیفیت بالا و دارای گواهینامه استاندارد است.

    طوسی تصریح کرد: از دولت تقاضا داریم جلوی واردات بی رویه به کشور گرفته شود ، محدودیت واردات ایجاد کند ، کالاهای وارداتی ثبت شود و خدمات پس از فروش داشته باشیم.

    وی افزود: پروفیل داخلی از نظر کیفیت قابل رقابت با وارداتی ها است اما به دلیل شرایط فعلی و نرخ تسهیلات بانکی در کشور قیمت تمام شده بالا است در صورتی که ترکیه با قیمت بسیار پایین تر از ما تولید می کند.

    وی افزود: ظرفیت تولید پروفیل جوابگوی تقاضای داخلی است و حتی توان صادرات را به کشور داریم اما تقاضایی وجود ندارد تا عرضه کنیم.
    طوسی افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی با 20 درصد ظرفیت خود کار می کند و زیر 30 درصد هم تولید برای تولید کنندگان بسیار زیان بار است.

    وی تاکید کرد: پیش بینی ما این است رکود در بخش صنعت ساختمان ، کوتاه مدت و قابل حل شدن نیست و سال ها طول خواهد کشید آثار رکود برطرف شود و تقاضا در بخش مسکن داشته باشیم.

    طوسی ادامه داد : از نظر قیمت نمی توانیم با سایر کشورها رقابت کنیم زیرا هزینه های سربار از جمله مواد اولیه بسیار زیاد است و با توجه به اینکه جزء صنایع پایین دستی هستیم در برخی موارد مصرف نیاز را از بازارهای غیر رسمی با نرخ سود بالا تهیه می کنیم.

    وی افزود: در این صنعت که حجمی از سرمایه گذاری را در بردارد و تأثیر زیادی در بهینه سازی سوخت و پایین آوردن اتلاف انرژی دارد ، توقع داریم واردات به طور موقت و کوتاه مدت ممنوع شود تا به اشتغال و تولید برگردیم و نیاز داخل را تأمین کنیم.

    واردات بی رویه اگر چه قدرت رقابت را از تولید کنندگان ما گرفته است اما عامل داخلی که تولیدات ما را به زانو زده همان افزایش سود سپرده های بانکی است به طوریکه بسیاری از تولیدکنندگان در بخش ساختمان نرخ بانکی را مهمترین رقیب جذب سرمایه گذاری در این صنعت می دانند.

    جمشید برزگر درگفتگو با خبرنگار صداو سیما گفت: بسیاری از کارخانه های مرتبط با بخش مسکن با نیمی از ظرفیت خود کار می کند ، 90 درصد کارخانه های فولاد تعطیل است و واحدهای سیمان کمتر از 9 درصدو کاشی و سرامیک نیز کمتر از 30درصد کار می کند.

    وی افزایش نرخ سود بانکی را دلیل بی رونقی در صنعت ساخت و ساز دانست و گفت : مردم بیشترین سرمایه ها را به بانک ها می سپارند که باعث شده است وضع تولید همچنان در رکود باقی بماند.

    برزگر افزود : از دولت ، تیم اقتصادی و بانک مرکزی درخواست می کنیم از منابع وجوه اداره شده برای شکستن حباب مسکن کمک کند و هر سه ماه 2 درصد سود سپرده ها را کاهش دهد.
     
    وی ادامه داد: دولت با شجاعت نرخ سود سپرده ها را کاهش دهد و همچنین سود روز شعار قطع شود زیرا در هیچ جای دنیا نرخ روز شمار ارائه نمی دهند، در بیشتر دنیا نگهداری پول در بانک ها هزینه دریافت می شود.

    برزگر افزود: ‌تسهیلات به تولید ارائه شود تا قابل انتقال به خریداران شود.

    تعدادی از تولیدکنندگان و دست اندر کاران این صنعت معتقدند با تسهیل شرایط برای تولید، کاهش تعرفه واردات و کاهش سود سپرده ها در اینده ،سنگینی رکود بر دوش تولیدکنندگان کاهش می یابد و بازگشت این صنعت به اقتصاد را شاهد خواهیم بود.

    تنها راه برون رفت از تنگناهای اقتصادی رفع مشکلات اثر گذار بر فضای کسب و کار و تولیدات داخلی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار