مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات مسکن خبر داد

آمار خسارت‌های کرمانشاه به ۸۳ هزار واحد رسید

عصر ساختمان- رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: آخرین آمار از میزان خسارات زلزله کرمانشاه نشان می‌دهد به حدود ۸۳ هزار واحد آسیب وارد شده است.

آمار خسارت‌های کرمانشاه به ۸۳ هزار واحد رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، علی بیت‌اللهی اظهار کرد: در زلزله کرمانشاه از حدود 95 هزار واحد برآورد آماری صورت گرفت که نشان می‌دهد حدود 83 هزار واحد آسیب دیده‌اند و از این تعداد حدود 18 هزار واحد دچار تخریب کامل شده‌اند. بقیه واحدها غالبا در بخش سیستم سازه سالم مانده‌اند اما اجزایی مثل دیوارهای جانبی یا تیغه‌ها فرو ریخته یا ترک خورده‌اند که نیاز به تعمیر دارند.

    وی درخصوص آمار خسارات به مسکن مهر کرمانشاه نیز گفت: از مسکن‌های مهر هم حدود 1700 واحد از نوع تعمیری است و حدود 40 واحد در اسلام‌آباد غرب تخریب کامل شده اند. در سرپل ذهاب که عکس‌های آن بیشتر منتشر شده قسمت اسکلت آنها سالم به نظر می‌آید و صرفا نیاز به تعمیر دارد. 78 مدرسه نیز در جریان زلزله کرمانشاه تخریب شده‌اند که از نوع بنایی و فرسوده بودند.

    رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به ثبت حدود 1500 پس‌لرزه بعد از زمین‌لرزه کرمانشاه گفت: تعداد پس‌لرزه‌ها نسبت به روزهای اول کمتر می‌شود و منطقه به یک ثبات نسبی میل می‌کند.

    بیت‌اللهی تصریح کرد: اکیپ‌های ما برای بررسی دقیق‌تر به منطقه رفته‌اند تا مصالح، خاک ساختمان‌ها و پی آنها را بررسی کنند. برآوردها ما نشان می‌دهد که حتی در زون خط گسل زلزله در مناطق کوئیک، سراب ذهاب، روستای پیران یا ازگله ساختمان‌هایی که مقررات مهندسی، توصیه‌های آیین‌نامه 2800 و مقررات ملی ساختمان را رعایت کردند سالم ماندند و درکمال تعجب می‌بینیم سرپا هستند. این نشان می‌دهد که اگر این مقررات جدی گرفته شود تلفات بسیار پایین می‌آید.

    وی ادامه داد: نوع آسیب‌دیدگی ساختمان‌ها حاکی از آن است که مصالح در منطقه بخصوص از نظر کیفیت بتن بسیار پایین است. هم‌چنین تغییر نقشه ساختمان بعد از اخذ پروانه توسط مالکان در تشدید تخریب‌ها موثر بوده چرا که این تغییرات محاسبه شده نیست. یک سری دیگر از خسارات مربوط به دیوارهای حائل، تیغه‌های درون خانه‌ها و هم‌چنین دیوارهای جانبی است که به تیر، ستون یا سقف و کف طبقات متصل نمی‌شوند و بر اثر لرزش فرو می‌ریزند.

    رئیس پژوهشکده زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درخصوص علت پایین بودن تلفات زلزله کرمانشاه به نسبت شدت زمین‌لرزه 7.3 ریشتری گفت: آمار تخریب‌های روستایی و شهری نشان می‌دهد تعدد واحدهای مسکونی آسیب دیده شهری که تعمیر می‌شوند بیشتر از محیط‌های روستایی است. برعکس در محیط‌های روستایی تعداد واحدهای تخریبی بیشتر است که کیفیت پایین ساخت و سازدر روستاهای کرمانشاه را نشان می‌دهد. طبق آمار سال 1395 حدود 90 درصد از ساختمان‌های روستایی در ایران فاقد اسکلت هستند و بنابراین مقاومت کمی دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار