مدیران خودروعصر اعتبار

ساخت‌وساز می‌صرفد یا نه؟

عصر ساختمان:برخی از سازندگان چشم‌انداز روشنی از بازار آینده ساخت وساز نداشته و نمی‌دانند آیا این بازار درسال ۹۵ سودده خواهد بود یا نه؟ با این حال یک کارشناس بازار مسکن از وجود عرضه مازاد در این بازار و کارشناسی دیگر از به‌صرفه‌ نبودن ساخت‌وساز سخن می‌گوید.

ساخت‌وساز می‌صرفد یا نه؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از اقتصاد، کمال اطهاری، کار‌شناس مسکن در گفت‌وگویی با بیان این مطلب که خوشبختانه 800 هزار واحد تمام شده و نیمه‌تمام در کلان شهر تهران داریم گفت:البته این حداقل تخمین از موجودی در بازار مسکن است. بدون تردید بازار مسکن سال 95 بازار مصرف است، نه بازار سرمایه‌گذاری. این بازار بازاری نخواهد بود که در آن کسی مسکن بخرد و به امید گران شدن آن را نگه دارد. این بازار برای کسانی مناسب خواهد بود که به قصد اجاره دادن یا مصارف شخصی خرید کنند و بازار کسانی است که اجاره‌داری را شغل خود قرار داده‌اند.اطهاری با اظهار خوشحالی از وضعیت به وجود آمده افزود: سود رانتی مسکن در چند سال اخیر باعث شده بود بسیاری از دلالان و واسطه‌گران و حتی شاغلان غیرمرتبط وارد بازار ساخت وساز و مسکن شده و باعث آشفتگی و حباب در این بازار شوند.

    این کار‌شناس مسکن با بیان این مطلب که رانت مسکنی باعث زمین گیر شدن و تعطیلی بخشی از این صنعت شده است، بیان کرد: سال 95 را می‌توان سال بهبود اوضاع صنعت دانست.
    اطهاری در پاسخ به این سوال که آیا این مازاد مسکن در شهرستان‌های دیگر نیز وجود دارد؟ اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از شهرستان‌ها با مازاد مسکن بدون مشتری روبرو شده‌اند که بدون تردید این بازار نمی‌تواند منبع بزرگی برای سود‌های رانتی باشد. به طور مثال حدود 200 هزار مسکن مازاد در گیلان داریم که نسبت به رشد جمعیت منفی این شهرستان رقم بسیار بالایی است.

    ساخت‌وساز مازاد بر نیاز در بازار
    وی در پاسخ به این سوال که آیا در سال 95 این بخش همانند واحدهای تجاری رکود خواهد داشت و آیا نیازمند انباشته در این قسمت وجود دارد؟ عنوان کرد: طبق آمارهای ارائه شده از مرکز آمار ایران سال‌های 1390 تا 1392، حدود 1.5 تا دو برابر سال‌های قبل در کلان‌ شهر‌ها واحد مسکونی ساخته‌ایم. به عبارتی در بخش مسکونی شاهد ساخت و ساز مازاد بوده‌ایم.
    وی تاکید کرد: ساخت واحدهای اضافی در تهران بد‌ترین چیزی بوده که می‌توانست اتفاق بیفتد و همه این کار‌ها را به بهانه کسب درآمد شهرداری انجام داده‌اند.با وجود مازاد مسکن در سال 95 با احتساب مجوز‌های جدید اخذ شده رقابت شدیدی بین عرضه‌کنندگان ایجاد خواهد شد و بدون تردید می‌توانم بگویم بازار مسکن ایران هرگز رشد قیمتی و سود رانتی سال 88 تا 90را نخواهد دید.

    ساخت وساز به هیچ عنوان به صرفه نیست
    نعمت‌الله جلالی، انبوه‌ساز و فعال ساختمانی هم در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با تایید اینکه بازار با مازاد مسکن روبرو است گفت: اما این مازاد در واحد‌های گران بوده و مشتری زیادی ندارد.
    وی اضافه کرد:در حال حاضر با وجود هزینه گزاف ساخت‌وساز و مجوزهای شهرداری ساخت وساز به هیچ عنوان به صرفه نیست.

    این فعال ساختمانی افزود:در حال حاضر هزینه متوسط ساخت و دریافت مجوز و بورکراسی‌های شهرداری و اداره‌ها مرتبط هر متر مربع در تهران از یک میلیون تومان تا بالای چهار میلیون تومان است که در این دروان رکود و با توجه به مازاد مسکن به هیچ عنوان دارای سود بالای 20درصد نیست.
    جلالی تصریح کرد: در حال حاضر اوضاع تقاضا وضعیت مناسبی ندارد و بسیاری از واحد‌های مسکونی ساخته شده و مجوز گرفته بدون مشتری است که اگر مشاوران املاک بتواند تمام این واحد‌های را عرضه کنند تا پایان سال 97 زمان خواهد برد.

    وی در مورد سرمایه‌گذاری در واحد‌های تجاری نیز عنوان کرد: به نظر من، در یکی دو سال آینده‌، واحدهای تجاری غیر قابل فروش خواهد بود و تنها می‌توان از این املاک به عنوان واحد‌های اجاره مدت‌دار استفاده کرد که به هیچ عنوان به سود سازنده نخواهد بود.
    این فعال ساختمانی در مورد بهترین سرمایه‌گذاری در واحد‌های مسکونی یادآور شد: به عقیده من، ساخت واحد‌های ارزان و متراکم در قسمت‌های جنوب شهر در سال‌های آینده به صرفه‌تر است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار