مدیران خودروعصر اعتبار

صنعت کاشی نیازمند بازار‌های هدف جدید

عصر ساختمان- با توجه به وجود کارخانجات متعدد در صنعت کاشی سازی و فعالیت بسیاری از آنها زیر ظرفیت اسمی، این صنعت نیازمند کسب بازارهای هدف جدید است تا بتواند به ساحل آرامش دست یابد.

صنعت کاشی نیازمند بازار‌های هدف جدید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، صنعت کاشی و سرامیک از جمله صنایعی است که رشد چشمگیری در کشور داشته است و در دوره‌ای جزو صنایع پر سود به شمار می‌رفت.

    پر سود بودن این صنعت موجب شد تا کارخانجات زیادی در کشور برای تولید کاشی و سرامیک ایجاد شوند بدون اینکه کسی به تبعات آن فکر کند.

    به مرور زمان رکود این صنعت را در پیش گرفت و محصولات به جای راهی شدن به بازار راهی انبار‌ها شد و و به طور میانگین کارخانجات با زیر ظرفیت واقعی خود به کار ادامه دهند.

    عدم فروش محصولات کارخانجات را در تامین سرمایه در گردش با مشکل مواجه کرد و ناچار شدند تسهیلاتی با سود‌های بالا دریافت کنند که تمام این موارد جز ضرر فایده‌ای برای این صنعت در پی نداشت.

    عدم کشش بازار داخلی و مشکلات که در صادرات وجود داشت و عدم ایجاد بازار‌های جدید موجب شد این صنعت به شرایط بحرانی برسد و کارخانجات با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کنند و همین امر موجب شد تعداد زیادی از کارخانجات تاب تحمل این مشکلات را نداشته و تعطیل شدند.

    عدم بازاریابی مناسب، افزایش قیمت تمام شده و رقابت پذیر نبودن کالا‌ها از نظر کیفیت موجب شد این صنعت با ضرر و زیان روبه‌رو شود.

    هزینه سنگین حمل و نقل که در دنیا 15-10 درصد و در ایران 30-25 درصد است تاثیر زیادی بر روی قیمت تمام شده این کالا گذاشت.

    عدم بهره مندی از مشوق‌های صادراتی، عدم کنترل کالای صادارتی که منجر به خدشه اعتبار و برند محصولات ایرانی شد، مشکل تعرفه در کشور‌های هدف و تعرفه بالای نمایشگاهی در ایران از جمله مشکلاتی است که صنعت کاشی و سرامیک در بخش صادرات با آن دسته و پنجه نرم می‌کند.

    رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان درباره میزان تولید کاشی در کشور اظهار کرد: طی 8 ماهه امسال 250 میلیون مترمربع تولید شده است.

    محمد روشنفکر بازار‌های هدف برای صادرات کاشی و سرامیک ایران را کشور‌های عراق، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان قزاقستان و پاکستان عنوان کرد و گفت: طی 8 ماهه امسال صادرات کاشی به 95 میلیون متربع و ارزش 240 میلیون دلار رسیده است.

    وی به مشکلات این صنعت برای صادرات اشاره کرد، افزود: محدودیت بانکی از جمله باز نشدن ال سی، سختگیری در پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها این صنعت را در تنگنا قرار داده است و برای صادرات به بازار‌های جدید با مشکل مواجه هستیم.

    رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ادامه داد: عراق بزرگترین بازار هدف صنعت کاشی است اما، طی سال گذشته دو بار تعرفه‌ها از سوی این کشور افزایش یافت و حتی برای بارگیری نیز محدودیت‌هایی ایجاد کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو