مدیران خودروعصر اعتبار

منجیل، موفق‌ترین نمونه بازسازی پس از زلزله

یادمان باشد«کانکس‌»ها در بم ماندگار شدند

عصر ساختمان- مدیرگروه سوانح و بازسازی دانشگاه شهیدبهشتی با تاکید بر اینکه اهمیت حرفه معماری تا حدی است که با خطا یک جامعه را می‌تواند به کشتن دهد گفت: نباید از تهران تصمیم گرفت که کپر برای روستاییان زلزله زده مناسب است یا خیر؛ ضرورت دارد تا مناطق مختلف ایران و گونه‌‏های اسکان متناسب با آن شناسایی شود تا پس از بحران به سردرگمی نرسیم.

یادمان باشد«کانکس‌»ها در بم ماندگار شدند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا فلاحی، استاد تمام و مدیرگروه سوانح و بازسازی دانشگاه شهیدبهشتی، در نشست بررسی چالشهای اسکان موقت و دائم با نگاهی به زلزله کرمانشاه افزود: ضرورت دارد تا مناطق مختلف ایران و گونه‌‏های اسکان متناسب آن شناسایی شود تا پس از بحران به سردرگمی نرسیم. منجیل موفق ترین نمونه بازسازی بوده چرا که اعلام نشد به همه کانکس می دهیم.


    وی با بیان اینکه در مناطق زلزله زده کرمانشاه با دو مقوله متفاوت شهر و روستا روبرو هستیم که فعالیت در روستا بدلیل گستردگی زمین و وجود فضاهای باز بخصوص حیاط خانه‌ها راحتتر است. شهر گذشته از تراکم بالا، دارای لایه‌های پیچیده ای است که کار سختتر می‌کند.


    فلاحی ادامه داد: بازسازی یک علم است که با معماری و شهرسازی متفاوت است و متشکل از مسائل اجتماعی، روانشناسی، محیط زیستی، سیاسی-اداری، زیرساختی و فرهنگی است؛ چرا که سکونتگاه‌های انسانی مانند کوه یخی است که دو سوم آن زیر آب است و یک سوم سطحی آن خانه ها است که با ساختن آنها دوباره زندگی برنمی‌گردد بلکه باید ساختارهای زندگی دوباره شکل گیرد. 

    این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید از بنیاد مسکن به عنوان دستگاهی که سابقه گسترده‌ای در بازسازی پس از جنگ دارد نهایت بهره را برد، ادامه داد: ایران نیازمند مدیریت ریسک است زیرا هم اکنون 90% ایران آسیب پذیر است و از طرفی دستگاه‌های متولی بحران بسیار پراکنده هستند که باید یکپارچه شوند.


    فلاحی اظهار کرد: برای بازسازی پس از سانحه باید حداقل دخالت خارجی صورت گیرد و تنها دخالت برای پشتیبانی باشد و نه انجام امور؛ برای اقدامات کوتاه مدت همچون ساخت درمانگاه، مدرسه و ... باید در ابتدا نرم افزارها بررسی شود و در صورت تناسب سخت افزار ایجاد شود همچون بیمارستانی که در بم ساخته شد اما بدلیل نبود کادر پزشکی برای فعال سازی فرسوده شد.


    این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه یادمان باشد در بم کانکسها ماندگار شدند گفت: اسکان موقت باید حداقل هزینه را داشته باشد. برای اقدام ضروری است ریش سفیدان محلی را شناخت و با نیازسنجی واقعی وارد عمل شد.

     همچنین زهرا رحیمی، مدیرعامل جمعیت امام علی (ع) نیز در این نشست به طرح مساله مشکلات مناطق زلزله زده و برنامه‌های جمعیت پرداخت و گفت: ضرورت دارد بسته‌های از قبل اندیشیده شده شامل بخش امدادی و اسکان برای مواجهه با بحران وجود داشته باشد.


    وی با بیان اینکه ضعفی که در حوزه بحران هست، رفتن تجارب خوب برخی دستگاه‌ها با مدیران آن است ادامه داد: در حوادثی همچون زلزله افراد تنها یک خانه از دست نمی‌دهند لذا ضروری است همه جانبه به مسایل پرداخته شود یعنی علاوه بر اسکان، مسائل اجتماعی و اقتصادی نیز باید پیگیری شود.

    رحیمی در پایان این نشست گفت: در حال حاضر کپر برای مردم محلی تبدیل به ضد ارزش شده است؛ اگر قبل‌تر به اکوتوریسم توجه شده بود و هتلی با استفاده از کپر ایجاد می شد، ممکن بود انتظار داشت مردم به کپر توجه داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار