مدیران خودروعصر اعتبار

تکذیب شایعات درباره‌ی تخلیه شهر

صداهای شبه انفجار در سرابله بعد از زلزله

عصر ساختمان- مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام هرگونه شایعه در خصوص تخلیه شهر سرابله را تکذیب کرد.

صداهای شبه انفجار در سرابله بعد از زلزله
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، احمد کرمی اظهار کرد: تا 48 ساعت آینده سه مرجع قانونی نظر کارشناسی خود را به صورت مکتوب در خصوص وضعیت شهر سرابله اعلام می‌کنند، بنابراین مردم این شهر استرس و واهمه ای نداشته باشند و به شایعات فضای مجازی توجه نکنند.

    پس از دریافت نظر مراجع 3 گانه در خصوص صداهای شنیده شده پس از زلزله 21 آبانماه کرمانشاه، نتیجه از طریق رسانه‌ها و صداوسیما به مردم اعلام خواهد شد.

    پیش از این دکتر ابراهیم حق شناس، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و سرپرست تیم تحقیقاتی مطالعات "ناپایداری‌های زمین شناختی- ژئوتکنیکی زمین‌لرزه 21 آبان سرپل ذهاب" به خبرنگار ایسنا گفته بود:  لغزش صفحه‌ای سنگی سرابله استان ایلام پس از زلزله 21 آبان سرپل ذهاب رخ داد و بر اثر این لغزش یکسری ترک در خانه‌های محله "بدر آباد" شهر سرابله استان ایجاد شد ضمن آنکه شنیده شدن صداهای شبه انفجار در این شهر به شدت ناامنی روانی ایجاد کرده است.

    ثبت صداهای سرابله ارتعاشاعات بزرگتر مربوط به صداهای شبه انفجار است

    وی گفت: در همه پدپده‌های لرزه‌ای صداهایی شنیده می‌شود، که دلیل آن ایجاد شکستی در سنگ‌ها است. شکسته شدن سنگ‌ها و انتشار آن شکست، غرشی را در زمان وقوع ایجاد می‌کند.

    عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با بیان اینکه لرزش زمین نیز باعث ارتعاش می‌شود، خاطرنشان کرد: ولی صدایی که در سرابله استان ایلام شنیده می‌شود متفاوت است و هر از چندگاهی این صدا شنیده می‌شود.

    حق‌شناس اضافه کرد: در این منطقه دو نوع صدا شنید می‌شود یک نوع آن صدای خفیف‎تری است که شبیه صدای خش خش است و دلیل آن لغزش سنگی بر روی سنگ دیگر است. این صدا به اندازه‌ای اندک است که شبکه لرزه نگاری کشوری نمی‌تواند آن را ثبت کند مگر آنکه دستگاه‌ها در نزدیکی منطقه باشد.

    این محقق با بیان اینکه از آنجایی که ما در نزدیکی منطقه بودیم و دستگاه‌های ما در نزدیکی منطقه نصب شده بود، توانستیم این صدا ها را ضبط  کنیم، ادامه داد: صدای دیگر صدایی شبیه شبه انفجار است که هراز چندگاهی شنیده می‌شود.

    دلایل شنیده شدن صدای شبه انفجار

    وی با اشاره به دلایل شنیده شدن صداهای شبه انفجار در سرابله، گفت: نتایج برداشت‌های اولیه لرزه نگاری ما در این زمینه این است که احتمال در حال به وقوع پیوستن دو پدیده همزمان "فروچاله" و "لغزش" است.

    حق شناس با اشاره به تفاوت‌های فروچاله و لغزش توضیح داد: در جاهایی که غارهای آهکی وجود دارد و یا منطقه با برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی مواجه است، پدیده فروچاله رخ می‌دهد در چنین وضعیتی زمین به درون خود فرو می‌ریزد همانند پدیده‌ای که در فرونشست تهران رخ می‌دهد.

    وی با تاکید بر اینکه فرونشست غارهای آهکی با فرونشست از جنس شستگی خاک‌های ریز دانه‌ای  متفاوت است، ادامه داد: ولی در هر دو مورد ساختاری مشابه هم ایجاد می‌شود.

    حق شناس زمین لغزش را پدیده‌ای دانست که در شیب زمین رخ می‌دهد و در این حالت بخشی از دامنه یک کوه به سمت پایین فرو می‌ریزد.

    این محقق پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با تاکید بر اینکه فرضیه ما درباره صدای سرابله دو پدیده فروچاله و فرونشست است، اظهار کرد: برای شناسایی بیشتر 10 دستگاه لرزه‌نگاری در منطقه ارسال کردیم تا با نصب آنها بررسی کنیم آیا منطقه در حال فرونشست است یا خیر ضمن آنکه از محققان سازمان نقشه برداری نیز کمک خواستیم تا از تصاویر ماهواره‌ای آنها در این زمینه استفاده کنیم.

    وی با تاکید بر اینکه در این زمینه مطالعات ما تکمیل نشده است ادامه داد: ما بر اساس رکوردهایی که دستگاه‌های ما به ثبت رسانده‌اند و مشاهدات تیم تحقیقاتی احتمال می‌دهیم این پدیده‌ها در این منطقه در حال رخ دادن است ولی اعلام نتایج بیشتر نیاز به مطالعات و جمع آوری شواهدی بیشتری دارد.

    اثرات ادامه‌دار بودن فعالیت زمین

    حق‌شناس در عین حال با بیان اینکه در برخی از زمین لغزش‌ها این حرکات به سمت توقف می‌رود، اضافه کرد: از این رو تعدادی دستگاه لرزه نگار در منطقه نصب کردیم تا با ثبت تعداد رویدادها ببینیم این فعالیت‌ها در حال کم شدن است یا زیاد شدن.

    به گفته وی در صورتی که این رکوردها در حال کمتر شدن است نشان می‌دهد که پدیده زمین لغزش در حال توقف است ولی اگر در حال زیاد شدن باشد بیانگر آن است که این پدیده در حال شدت گرفتن است و نشان از یک وضعیت بحرانی دارد.

    حق‌شناس تاکید کرد: در زلزله 21 آبان صداهای شبه انفجار تنها در سرابله ایلام شنیده شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار