مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

کمبود ۲ میلیون واحد مسکونی در کشور

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: ۲ میلیون واحد مسکونی در کشور کم داریم و در حالی که توان تولید مسکن در کشور یک میلیون واحد بود، اکنون با وضعیت رکود به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار واحد رسیده است.

کمبود ۲ میلیون واحد مسکونی در کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، محمدرضا رضایی‌کوچی پیش از ظهر امروز در نخستین همایش ملی اخلاق مهندسی در صنعت ساختمان با اشاره به اینکه باید در حوزه اخلاق توجه بیشتری به آموزه‌ها داشته باشیم، اظهار کرد: مهندسان در عرصه سازندگی در کشور خدمات ارزشمندی داشته‌اند.

    وی اضافه کرد: با وجود محدودیت‌هایی که از نظر مالی در حوزه مهندسی داریم اما مهندسان با تلاش خود مایه افتخار نظام اسلامی هستند.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مهندسان تجربه و استعداد مطلوبی دارند، تصریح کرد: در پرورش مهندس پنجمین کشور دنیا هستیم و تا کنون به نتایج مطلوبی رسیده‌ایم.

    وی با تأکید بر اینکه باید ضوابط و مقررات نظام مهندسی را در شهرهای مختلف به شیوه مطلوب دنبال کنیم، عنوان کرد: ایجاد روابط منفی میان مهندسان آسیب‌های مختلفی را به دنبال دارد که باید به دنبال رفع این آسیب‌ها باشیم.

    رضایی با اشاره به اینکه 127 هزار میلیارد تومان ظرفیت عمرانی کشور در نظر گرفته شده است، مطرح کرد: این هزینه باید توسط مهندسان در حوزه عمرانی هزینه شود که یک ظرفیت بزرگ برای کشور است و نظارت بر این هزینه نیز باید توسط مهندسان دنبال شود.

    وی از نقش افراد مختلف در ساخت ساختمان‌ها یاد کرد و گفت: 18 هزار واحد مسکونی در کشور نیازمند مقاوم‌سازی است، اکنون 2 میلیون واحد مسکونی در کشور کم داریم در حالی که توان تولید مسکن در کشور یک میلیون واحد بوده و اکنون با وضعیت رکود به 600 تا 700 هزار واحد رسیده است.

    رضایی با بیان اینکه 400 هزار مهندس در کشور برای تأمین حداقل‌های زندگی خود با مشکل روبه‌رو هستند، تصریح کرد: تا کنون به عنوان قانون‌گذار و نهاد مجری نتوانسته حمایت‌های لازم را از این قشر داشته باشیم.

    وی بر لزوم بررسی قوانین نظام مهندسی تأکید کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی ایراداتی را مطرح کرده است اما برای ساختن ساختمان‌های مطلوب باید به مهندسان اختیارات لازم را واگذار کنیم.

    نماینده مردم جهرم در مجلس یادآور شد:‌ اختیار مهندسان باید افزایش یابد تا این افراد با مسؤولیت و دانش خود ساختمانی را بسازند و بعد از آن نیز بتوانند نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند؛ در مورد پلاسکو نتوانسته در پایان به یک فرد پاسخ‌گو برسیم.

    وی با تأکید بر اینکه 19 میلیون نفر در بافت فرسوده آسیب‌پذیر زندگی می‌کنند، اظهار کرد:‌ بعد از زلزله کرمانشاه یک حمله سنگینی علیه مهندسان شروع شده است در حالی که همه مشکلات به مهندسان بر نمی‌گردد.

    رضایی خاطرنشان کرد: قانون هم می‌تواند اشتباهاتی داشته باشد و دستگاه‌های نظارتی نیز می‌توانند به رسالت خود به خوبی عمل نکنند و به دنبال آن مهندسان نیز می‌توانند اشتباه کنند.

    وی با اشاره به اینکه تعامل و هم‌افزایی درون مجموعه‌ای نیز باید میان مهندسان افزایش یابد، اضافه کرد: رقابت ناسالم میان مهندسان باید برداشته شود، چراکه اکنون این رقابت‌ها بیشتر شده است و باید برای رفع آنها گام برداریم.

    رضایی با بیان اینکه مهندسان را نباید خودمان تخریب کنیم، گفت: اگر به این افراد تهمت بزنیم جامعه به مهندسان بی‌اعتماد می‌شود؛ در مرحله‌ای که جامعه فکر کند در ساخت و ساز ساختمان مهندس هیچ نقشی ندارد به یک فاجعه بزرگ رسیده‌ایم.

    وی یادآور شد: امروزه ظرفیت صادرات و خدمات فنی و مهندسی بالاست اما کمتر از این ظرفیت استفاده می‌شود، اکنون توان داریم که در کشورهای دیگر به ساخت ساختمان اقدام کنیم اما تحقق این امر نیازمند افزایش اعتماد نسبت به مهندسان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو