مدیران خودروعصر اعتبار

رقم دقیق بدهی‌های شهرداری چقدر است؟

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: با سه عدد مبهم در شهرداری تهران رو به رو هستیم که باید تکلیف آن روشن شود.

رقم دقیق بدهی‌های شهرداری چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، محمدعلی نجفی، شهردار تهران در نشست اخیر خود با خبرنگاران، با اشاره به میزان بدهی های شهرداری گفت: از ابتدای حضور تیم جدید در شهرداری، رقم های مختلفی به عنوان بدهی عنوان شده که این عدد هر بار افزایش یافته و متاسفانه باید گفت هنوز به عدد دقیقی نرسیده ایم.

    محمدجواد حق شناس در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این سوال که چه زمانی قرار است عدد بدهی ها روشن شود، گفت: در مورد میزان دقیق بدهی ها ما انتظار داریم آقای نجفی و همکارانشان رقم دقیق را اعلام کنند اما متاسفانه هنوز عدد روشنی اعلام نشده است.

    وی با اشاره به اهمیت این موضوع گفت: در اولین نشستی که شورای شهر جدید با قالیباف، شهردار پیشین تهران داشتند و هنوز عمر شورای قدیم تمام نشده بود،  شخصا از ایشان این درخواست را کردم که لطفا قبل از رفتن از شهرداری و در چند ماه باقی مانده، سه عدد را برای ما مشخص کنید؛ رقم دقیق بدهی ها، عدد دقیق تعداد کارکنان شهرداری و سوم دارایی های شهرداری.

    رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران افزود: متاسفانه ایشان به این خواهش ما توجهی نکردند و با اینکه به نظر نمی رسد اعلام این سه رقم که از بدیهی ترین اطلاعاتی است که یک شهردار باید داشته باشد سخت باشد، اما این خواسته ما اجابت نشد.

    حق شناس ادامه داد: وقتی هم نجفی به شهرداری تهران آمد و شهردار شد،  شورای پنجم از ایشان خواست گزارشی از آخرین وضعیت بدهی ها و درآمدهای شهرداری را در 100 روز گزارش کند.

    وی افزود: تیم جدید شهرداری در اولین گزارش، رقم 20هزار میلیارد را اعلام کردند اما بعد از چند هفته وقتی گزارش تفصیلی را گرفتیم، گفتند این عدد به 30 هزار میلیارد رسیده است و امروز خبرهایی داریم که این میزان را به شدت افزایش می دهد.

    حق شناس توضیح داد: در واقع باید گفت بعد از یک ماه از اعلام عدد اول، رقم ها به ما می گوید که میزان بدهی اکنون بالغ بر 60 هزار میلیارد است و هنوز احتمال افزایش این عدد وجود دارد، اما سوال اینجاست که چه زمانی قرار است ما به یک پاسخ شفاف برسیم.

    رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سه عددی که از سه مسئول ذی ربط در این رابطه شنیده است، تصریح کرد: البته من در همان موقع این صحبت ها را به اطلاع آقای قالیباف رساندم که من سه عدد را از سه مقام مسئول شنیده ام؛ عددهایی که با هم فاصله بسیاری دارند.

    حق شناس اضافه کرد: یک رقم را علیرضا دبیر گفت؛ آن هنگامی که وی به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای چهارم حضور داشت. دبیر معتقد بود که میزان بدهی ها بالغ بر 22 هزار میلیارد است.

    این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اما رقم دیگری را در نشست مناظره ای که تندگویان در آن حضور داشت مطرح شد؛ تندگویان در اسفند سال قبل عنوان کرد که میزان بدهی شهرداری 65 هزار میلیارد است؛ یعنی عددی که این روزها تیم مدیریت شهری به آن نزدیک شده است.

    حق شناس افزود: از سوی دیگر معاون برنامه ریزی قالیباف هم در مصاحبه ای عنوان کرده بود که میزان بدهی شهرداری 35هزار میلیارد است.

    رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: با طرح این سه گزینه من این سوال را از قالیباف پرسیدم که این سه عدد را سه مسئول و مقام شناخته شده بیان کرده اند و ما انتظارمان این نیست که این همه فاصله را درباره بدهی ها وجود داشته باشد.

    وی تصریح کرد: متاسفانه این رقم، رقمی نیست که این قدر اختلاف در آن پذیرفتنی باشد و باید هر چه سریع تر تعیین تکلیف و روشن شود اما متاسفانه علی رغم همه تلاش ها و پیگیری ها هنوز تیم مدیریت شهری به نتیجه نرسیده و عدد روشن و شفافی به ما ابلاغ نشده است.

    حق شناس در ادامه گفت: یکی از مشکلات ما در کشور که به عامل اصلی بروز فساد بدل شده عدم شفافیت و روشن نبودن واقعیاتی است که مقامات نظارتی باید از آن آگاهی داشته باشند. ما باید برای برون رفت از آن تلاش کنیم.

    تفاوت 40 هزار میلیاردی بدهی شهرداری تهران

    موضوع میزان بدهی شهرداری، البته موضوعی نیست که فقط در بین اعضای شورای شهر تهران و مدیران شهرداری تهران بماند، این موضوع و تفاوت میان سه عددی که عنوان شده، اظهارنظرهای نمایندگان مجلس به ویژه مجمع نمایندگان استان تهران را نیز در پی داشته است، به طوری که چندی پیش وقتی بدهی 60 هزار میلیاردی شهرداری مطرح شد، طیبه سیاوشی شاه عنایتی نماینده مردم تهران در گفتگویی درخصوص میزان بدهی های شهرداری و ضرورت شفاف سازی بدهی ها، گفت: طی روزهای گذشته یکی از اعضای شورای شهر رقم 60 هزار میلیارد تومان را برای بدهی های شهرداری اعلام کرد، اما درحال حاضر رییس فعلی شورای شهر رقم 19 الی 20 هزار میلیارد تومان را مطرح کرده است؛ بنابراین مشخص نیست که کدام اعدادو مبالغ با واقعیت ها همخوانی داشته باشد؛ البته در صورت صحت رقم 60 هزارمیلیاردتومان باید بررسی های بیشتری برای علل آن انجام شود.

    وی با اشاره به اینکه در هیچ حوزه ای از جمله بدهی ها و طلب شهرداری آمار و ارقام دقیق وجود ندارد، افزود: اگر حوزه آماری در این خصوص مشکلات شهرداری با زمینه کار کارشناسی بیشتری انجام شود، یه طورحتم معضلات درحوزه اعتبارات را راحتر می توان مورد حل و فصل قرار داد، بنابراین اگر آمار و ارقام از صحت کامل برخوردار باشد، شورای شهر پنجم و شهردار آینده را دچار مشکلات فراوان می کند.

    محمود صادقی، دیگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این مطلب که باید بدهی ها و رقم دقیق آن مشخص شود، گفت: با توجه به اینکه شهرداری در این دوره به دنبال ایجاد یک انضباط مالی و شفاف سازی درعملکرد است، به طورحتم شهرداری با این میزان بدهی باقی مانده از دوره گذشته کار سختی را پیش رو دارد، ضمن اینکه به لحاظ نبود منابع پایدار نیز شهرداری مشکلاتی را خواهد داشت.

    حال این سوال مطرح است که چرا با گذشت بیش از چهارماه از روی کارآمدن تیم جدید مدیریتی در شورای شهر تهران، هنوز رقم دقیق بدهی ها مشخص نشده است و چه زمانی این عدد اعلام خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار