مدیران خودروعصر اعتبار

در فضایی به وسعت با ۲۳۰۰ هکتار؛

طهران دوران ناصری منطقه تاریخی می شود

عصر ساختمان- مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران گفت: منطقه تاریخی تهران با مساحت تقریبی ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار دربردارنده طهران دوران ناصری است و به میادین انقلاب، امام حسین (ع)، شوش وراه آهن محدود می شود.

طهران دوران ناصری منطقه تاریخی می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، علی محمد سعادتی  در تشریح رویکردها و برنامه های کلان مدیریت، بافت و بناهای تاریخی شهر تهران اظهار کرد: یکی از مهم ترین طرح ها پیشنهاد ایجاد منطقه تاریخی تهران و استقرار مدیریت یکپارچه در آن به منظور افزایش اثربخشی و منسجم تر شدن اقدامات مدیریت شهری در مرکز تاریخی شهر تهران است.

    وی با بیان اینکه منطقه تاریخی تهران شامل مناطق 10، 11، 12 و 17 می شود، گفت: مساحت منطقه 11، هزار و 207 هکتار است که 53 درصد آن شامل 645 هکتار در حصار ناصری قرار دارد. مساحت منطقه 12 نیز هزار و 600 هکتار است که هزار و 520 هکتار از آن مشتمل بر 95 درصد در حصار ناصری قرار دارد.  

    مدیربافت و بناهای تاریخی شهر تهران با اشار به اینکه مساحت منطقه 10 و 17 پس از اصلاح به ترتیب 1176.53 و 13 .1028 هکتار خواهد بود، عنوان کرد: منطقه تاریخی تهران با مساحت تقریبی 2 هزار و 300 هکتار دربردارنده طهران دوران ناصری است و به میادین انقلاب، امام حسین (ع)، شوش و  راه آهن محدود می شود.

    سعادتی افزود: به طور کلی، منطقه تاریخی تهران در تقسیم پیشنهادی از نظر وسعت در رتبه یازدهم مناطق شهرداری قرار خواهد گرفت.

    وی همکاری در صیانت میراث طبیعی- تاریخی شهر نظیر قنوات، باغات تاریخی (پهنه G321) به عنوان جز لاینفک و هم تراز با میراث فرهنگی – تاریخی شهر تهران را از دیگر برنامه های معاونت شهرسازی معرفی و بیان کرد: اعتبار بخشی و تقویت کمی و کیفی سکونت در بافت تاریخی تهران در قالب مقاوم سازی و ایمن سازی ساختمان های واجد ارزش تاریخی، اقدام جهت کیفیت بخشی به عرصه های عمومی در محلات تاریخی و توجه ویژه به توسعه زیرساخت های شهری در محلات تاریخی در دستور کار است.

    مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با بیان اینکه بخش قابل توجهی از اقدامات پیش بینی شده در طرح ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی شهر تهران بر اساس بودجه مصوب سال 95 و 96 از طریق سازمان ها، شرکت ها و شهرداری منطقه 12 به سرانجام رسید، تاکید کرد: در این دوره از مدیریت شهری نیز ضمن نظارت بر اجرای روند اجرایی برنامه های تهیه شده در منطقه 12، تهیه برنامه عملیاتی دقیق برای سایر محلات و بافت های تاریخی تهران در دست اقدام است.

    سعادتی تشکیل بانک اطلاعاتی جامع مربوط به ابنیه تاریخی – فرهنگی را از دیگر مفاد برنامه کلان دانست و گفت: این اقدام با هدف تجمیع اطلاعات پراکنده موجود در سازمان ها و ادارات مرتبط و بازتعریف و تبیین حدود اختیارات شهرداری در بافت تاریخی تهران در فرایند شناسایی، ثبت و احیای آثار تاریخی – فرهنگی انجام می شود.

    وی به بازنگری در رویکردهای مواجهه و تدوین ضوابط و مقررات طرح تفصیلی به منظور صیانت از بناها و بافت های تاریخی شهر تهران پرداخت و تصریح کرد: این مورد شامل ضرورت بازنگری در شیوه تعریض و الگوی شبکه معابر، تامین و استقرار پارکینگ، الگوی توده گذاری بنا در پلاک و تخصیص تراکم و حدود ارتفاعی می شود.

    به گفته این مقام مسئول تدوین و ابلاغ ضوابط و مقررات تشویقی برای مالکین بناهای ارزشمند و ثبت شده تاریخی، تدوین برنامه جامع تهران گردی و ارائه خدمات مشاوره به ساکنان بافت تاریخی تهران از دیگر برنامه های مطرح شده در رویکردهای کلان مدیریت، بافت و بناهای تاریخی شهر تهران است.

    سعادتی با اشاره به همکاری شهرداری تهران با سازمان های دولتی و نهادهای عمومی در راستای مرمت و احیا بناهای تاریخی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم تا از طریق همکاری با سازمان های مرتبط با بناها و مجموعه های تاریخی و فرهنگی در راستای تدقیق و بازنگری ضوابط میراث فرهنگی استفاده کنیم. ضمن اینکه، استفاده از ظرفیت سایر ارگان ها و تعامل با نهادهایی همچون سازمان اوقاف به منظور تدوین لوایح و مشارکت با آن ها در حفظ میراث شهر در دستور کار است.

    وی در پایان خاطر نشان کرد: همچنین، با استفاده از ظرفیت های تخصصی، دانشگاهی و سازمان های مردم نهاد، تدوین ساز و کارهای اقتصادی پایه به منظور تشویق سرمایه گذاران و تدوین برنامه ای به منظور کاهش آسیب های اجتماعی موجود در بافت تاریخی پایتخت به دنبال این هستیم تا چهره این بخش از شهر را تغییر دهیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار