مدیران خودروعصر اعتبار

آخوندی:

بازآفرینی شهری از بروز بحران های امنیتی جلوگیری می کند

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر خواستار جلوگیری از بحران‌های امنیتی در کشور هستیم، باید به بافت میانی، فرسوده و حاشیه‌ای موجود در شهرها توجه کنیم.

بازآفرینی شهری از بروز بحران های امنیتی جلوگیری می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها، توجه به بافت‌‌های تاریخی و میانی شهرها را مهم ترین مساله رفع نبود یکپارچگی موجود در شهرها دانست.
    وی گفت: جامعه‌ شناسان همواره در خصوص بی ‌توجهی به مسائل اجتماعی هشدار داده و معتقدند تداوم این روند به مشکلات امنیتی نیز ختم می شود؛ بنابراین باید بگوییم که اگر خواستار جلوگیری از بحران‌های امنیتی در کشور هستیم باید به بافت میانی، فرسوده و حاشیه‌ای موجود در شهرهایمان توجه کنیم.
    وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بدون شک فکر بازآفرینی شهری مهم ترین مساله ایران به شمار می‌رود که متأسفانه در خصوص آن اجماعی در کشور وجود ندارد.
    به گفته آخوندی، در این زمان که توجه به مساله هویت اهمیت یافته، جست و جوی آن به شکل کالبدی تنها در بافت‌های تاریخی و میانی شهرها امکان‌پذیر است.
    عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه پرداختن به مفهوم بازآفرینی شهری در حوزه فرهنگ نیز ارتباط تنگاتنگی با مفهوم صلح دارد، گفت: بسیاری از افراد معتقدند جنگ‌های فعلی موجود در منطقه ریشه در ناآرامی و فقدان هویت افراد است؛ به واقع نام نیروهای تکفیری چه معنایی برای ما دارد؟ این افراد کسانی هستند که در جریان مدرنیته آمده و در لحظه‌ای دچار تضاد شدید درونی شدند که در نهایت به تکفیر وضع موجود و هجرت به وضع گذشته پرداخته‌اند.
    آخوندی با تاکید مجدد بر اینکه بسیاری از مردم‌شناسان ریشه اصلی جنگ‌های موجود را گم گشتگی هویت می‌دانند، اظهار داشت: ما نمی‌توانیم از حوزه فرهنگ فاصله بگیریم، به تصور من اگر در زندگی مدرن به فرهنگ توجهی نکنیم دچار شکاف‌های اجتماعی و گسل‌های اجتماعی بسیار سختی خواهیم شد که مانع از توسعه بوده و ما را با گرفتاری‌های زیادی روبه‌رو می کند.
    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نیاز به حفظ یکپارچگی هویتی به شدت در کشور احساس می‌شود، گفت: به یقین تمامیت ارضی تنها یک بحث فیزیکی نبوده و اگر یکپارچگی هویتی وجود نداشته باشد، بحث تمامیت ارضی نیز معنایی نداشته و همه به دنبال استقلال‌ طلبی هستند.
    آخوندی با ابراز تأسف نسبت به این که روشنفکران، مهندسان، مدیران شهری و توسعه ‌گران کشور پس از دوران مشروطه به اسم توسعه و عمران تیشه به ریشه ایران زدند، افزود: وضعیت فعلی پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) یکی از مثال‌های بارز این مساله است و مکانی که مظهر دیانت و تشیع در کشور بود، امروز هیچ هویت مذهبی در آن دیده نمی شود.
    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت بافت شهری تهران، اظهار داشت: تهران با آن همه سابقه تاریخی امروز چه حالی دارد؟ آیا چیزی از آثار تاریخی و یکپارچگی هویتی در آن دیده می‌شود؟
    عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه سخنان خود قطبی شدن شهرها را بحث مساله ‌آفرین دیگری در حوزه اجتماعی امروز کشور دانست و گفت: امروزه مساله فقر و غنا به بحث بسیار جدی در شهرهای ما تبدیل شده و تضاد به بحث خطرناکی در جامعه شهری مبدل گشته است.
    آخوندی با اشاره به این مطلب که کیفیت زندگی شهری و ثروت در شمال و جنوب تهران به هیچ وجه قابل مقایسه نیست، افزود: این حجم از فاصله و تفاوت‌ها، مساله ای نیست که کسی با کوچکترین فهم جامعه ‌شناسانه متوجه آن نشده و همچنان تصور کند که در جامعه‌ای پیوسته و یکپارچه زندگی می‌کند.
    وزیر راه و شهرسازی در این راستا ایجاد یکپارچگی را هدفی مهم از منظر اجتماعی در کشور تلقی کرد و گفت: مگر می‌توانیم به مفهوم یکپارچگی در جامعه برسیم ولی به فاصله موجود توجهی نکنیم.
    آخوندی بیان کرد: مناطق فرسوده از دید اقتصاد کلان دارای مفهوم بهره‌وری بوده و از بعد اقتصاد خرد نیز اماکنی هستند که با ارزان‌ترین قیمت می‌توان زندگی امن و همراه با خدمات را در آنها ایجاد کرد.
    به گفته وی، امروز شاهد 19 میلیون «بد مسکن» در کشور هستیم و این نشان می دهد که سیاست‌های گذشته و بخشی‌نگری، کیفیت زندگی را ارتقاء نخواهد داد بلکه باید از این پس زندگی و انسان‌ها را به جای پروژه در محلات هدف قرار داده و برای آنها تلاش کنیم.
    وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود توجه به بحث شهرسازی ایرانی - اسلامی را برابر با مفهوم محله دانست و افزود: بدون شک محله مکانی است که روابط انسانی قابل قبول، براساس همبستگی اجتماعی در آن شکل می‌گیرد پس بازگشتن به ساختار محله سیاستی است که تمام ابعاد نام برده از جمله اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست‌محیطی و ... را در برخواهد داشت.
    وی با بیان اینکه محله کوچکترین واحد اجتماعی شهری است که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد، گفت: نخستین مفهوم بازآفرینی، خلق مجدد محله است که بر این اساس می توانیم برای آن به راحتی برنامه ‌ریزی کنیم، مفهوم محله در بافت‌های قدیمی کاملا به این معنی است، در حالی که این مفهوم در زندگی مدرن معنایی ندارد.
     بیش از 140 هزار بافت میانی، تاریخی و سکونتگاه غیر رسمی در کشور وجود دارد و دولت در نظر دارد با اجرای طرح های بازآفرینی شهری فاصله طبقاتی را در کشور کمتر کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار