مدیران خودروعصر اعتبار

راهکارهای کاهش مصرف انرژی ساختمان

عصر ساختمان- آخرین بررسی تجارب موفق کشورها نشان میدهد شرکت‌‌هایی که در امر سیاست‌گذاری و راهبرد بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه استفاده از انرژی‌‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کنند به صورت متمرکز در بدنه حاکمیت بوده و به عنوان بازوی محرکه حاکمیت به امر سیاستگذاری و نظارت بر اجرای پروژه‌های انرژی تمرکز دارند.

راهکارهای کاهش مصرف انرژی ساختمان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، بهره‌وری انرژی و توسعه استفاده از انرژی‌‌های تجدیدپذیر دو رکن سیاست انرژی پایدار به شمار میروند؛ بررسی تجارب موفق کشورها نشان میدهد شرکت‌‌هایی که در امر سیاست گذاری و راهبرد بهینه‌‌سازی مصرف انرژی و توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت میکنند به صورت متمرکز در بدنه حاکمیت بوده و به عنوان بازوی محرکه حاکمیت به امر سیاست گذاری و نظارت بر اجرای پروژه‌‌های انرژی تمرکز دارند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به مرکز صرفهجویی انرژی ژاپن در بدنه وزارت تجارت بین‌الملل و صنایع ژاپن، مرکز صرفه ‌جویی انرژی ترکیه، در بدنه وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه و شرکت مدیریت انرژی کره‌جنوبی در بدنه وزارت بازرگانی، صنایع و انرژی کره، اداره بهره ‌وری انرژی وابسته به وزارت محیط زیست انگلیس و مرکز مدیریت انرژی هند وابسته به وزارت انرژی و سایر کشورها اشاره کرد.
    بررسی عملکردی کشورهای دیگر(جدول­ 1و2 ضمیمه) نشان می‌دهد که تقریباً در اغلب کشورهای جهان حتی در کشورهایی که اصطلاحاً به صورت شرکتی اداره می‌شوند این فعالیت راهبردی و عظیم تاثیرگذار در همه زوایا و جوانب به بخش خصوصی واگذار نشده است و شرکت‌های منسجم و با اعتبار کافی و ساختاری حکومتی، عهده‌دار سیاست‌گذاری مدیریت انرژی هستند.
    جدول شماره 1- مقایسه فعالیت دولت ¬ها در امر بهینه¬ سازی مصرف انرژی

    جدول شماره 2- مقایسه فعالیت دولت¬ ها د¬ر امر بهینه ¬سازی مصرف انرژی

    این در حالی است که بحران آب و برق چند سال اخیر که به محدودیت‌های انرژی در کشور ما افزوده است اهمیت صرفه جویی انرژی را بیش از پیش ضروری کرده است. افزون بر محدودیت منابع انرژی، محدودیت‌های دیگری همچون منابع محدود مالی، چالشی بر سر راه توسعه بخش انرژی در کشور است.  
    همچنین، افزایش جمعیت و توسعه صنعت روز به روز نیاز به مصرف انرژی را در کشور بیشتر می‌کند. محدودیت منابع انرژی فسیلی و مالی از یک سو و افزایش نیاز به انرژی از سوی دیگر دو موضوعی است که در مقابل یکدیگر قرار دارد و در صورت نبود مدیریت این دو به چالشی بزرگ در سراسر جهان وابسته به انرژی تبدیل می‌شود که تنها راه حلی کنونی برای کاهش چالش‌ها، بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر که به صورت نامحدود وجود دارد و بهینه سازی در مصرف انرژی است.  
    روشهای موثر در کاهش مصرف انرژی 
    بر اساس مطالعات انجام شده، عمده مصرف انرژی در خانه‌ها مربوط به وسایل الکترونیکی و الکتریکی است در حالی که بیشتر آنها برای مدت طولانی به برق وصل است. بنابراین شش درصد مصرف برق به مصارف پنهان مربوط می‌شود که می‌توان مصارف پنهان را با از پریز کشیدن وسایل برقی حذف کرد. بنابراین حذف مصارف پنهان در خانه یکی از مهمترین روش‌های کاهش مصرف انرژی محسوب می‌شود.
    پیش از اینکه وسایل جدید الکتریکی و الکترونیکی تهیه شوند باید برچسب مصرف انرژی آن به دقت مدنظر قرار گیرد چرا که وسایل خانگی پربازده 10 تا 15 درصد مصرف انرژی را نسبت به وسایل پرمصرف کاهش می‌دهد. بنابراین استفاده از وسایل با بازده انرژی بالا می‌تواند موجب جبران هزینه خرید از محل صرفه جویی انرژی شود. 
    از سوی دیگر با شروع فصل گرما که مصرف برق افزایش می‌یابد و هر ساله شرکت توانیر با معرفی بسته‌های حمایتی طرح‌های تشویقی ارائه می‌دهد تا راههای قطع برق را کنترل کند لذا استفاده از سامانه‌های سرمایشی کم مصرف و افزایش هر یک درجه دمای ترموستات، می‌توان هفت تا 10 درصد در هزینه سرمایش صرفه جویی کرد. همچنین با تغییر نوع لامپ می‌توان راههای کم هزینه و موثر در کاهش مصرف انرژی را پیشه کرد. جایگزینی لامپ‌های پرمصرف با نوع کم مصرف آن مانند لامپ‌های CFL می‌توان در هزینه برق صرفه جویی کرد. این نوع لامپ‌ها 75 درصد در مقایسه با لامپ‌های رشتهای کمتر برق مصرف می‌کند و طول عمر آنها 10 برابر لامپ‌های رشته‌ای است. 
    این در حالی است که گاهی مردم از جیوه این لامپ‌ها اظهار گله می‌کنند اما مردم بدانند این لامپ‌ها در هنگام استفاده به هیچ عنوان جیوه آزاد نمی‌کند.
    نصب ترموستات قابل برنامه ریزی این قابلیت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که بطور خودکار دمای خانه را متناسب با نیاز تنظیم کند. ترموستات قابل برنامه‌ریزی می‌تواند بیش از 15 درصد در هزینه‌های مربوط به سرمایش و گرمایش صرفه جویی ایجاد کند. استفاده از عایق‌های مناسب حرارتی و برورتی و جلوگیری از ورود و خروج هوا سبب می‌شود که سالانه 10 درصد از هزینه‌های مربوط به انرژی کاهش یابد.
    بهبود عایق نیز می‌تواند مصرف انرژی را کاهش دهد. طبق مطالعات انجام شده بیش از 50 درصد مصرف انرژی در منازل مسکونی مربوط به سرمایش و گرمایش که با بهبود عایقی در دیوارها، سقف و زمین و زمین جریان هوا کند شده و کنترل دمای خانه آسان‌تر می‌شود.
    می‌دانیم که مصرف آن کمتر قبض آب کمتر رادر پی خواهد داشت؛ زمانی که از آب گرم استفاده می‌کنید، با کاهش مصرف اب گرم هزینه‌های گاز و برق نیز کاهش خواهد یافت. بر اساس مطالعه‌های انجام شده گرم کردن آب سومین اقدامی است که بیشترین مصرف انرژی را به دنبال دارد و برای صرفه جویی انرژی می‌توان آب کمتری گرم کرد.
    کاشت درخت در اطراف خانه موجب می‌شود در تابستان و زمستان نقش عایق داشته و در نتیجه موجب می‌شود انرژی کمتری برای خنک کردن خانه مصرف شود در نتیجه هزینه برق کاهش می‌یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو