مدیران خودروعصر اعتبار

داستان عجیب سوله مدیریت بحرانی که اجاره داده شد

عصر ساختمان- سریال تکراری تغییر کاربری پایگاه های پیشگیری مدیریت بحران در پایتخت، اینبار با اصرار رئیس مدیریت بحران تهران و انکار شهردار منطقه ۱۲ وارد فاز جدیدی شد.

داستان عجیب سوله مدیریت بحرانی که اجاره داده شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرای سریال تکراری تغییر کاربری پایگاه های پیشگیری مدیریت بحران در پایتخت، بحث داغ چندین و چند ماهه اغلب رسانه های کشور است که با وقوع زلزله اخیر در شهر تهران در صدر گزارش ها و خبرهای رسانه های جمعی قرار گرفته است.

    امروز کوهی بلند از وعده و وعید مسئولان در بازپس گیری این پایگاه ها و تجهیز آن ها برای استفاده در مواقع بروز بحران روی هم تلمبار شده است و یکی از مسئولان از بازپس گیری همه پایگاه ها و سوله های مدیریت بحران ظرف 4 ماه آینده می گوید و در حالی که دیگری از پایان یافتن مهلت در 4 ماه گذشته خبر می دهد.

    در برخی از رسانه ها آمده است که بعضی از پایگاه های مدیریت بحران با وجود لزوم اهمیت تجهیز برای استفاده در مواقع بحرانی به برخی از مجموعه ها اجاره داده شده و تغییر کاربری داده اند و البته این مسئله موضوع تازه ای نبوده و معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، شهریور ماه سال گذشته از اجاره برخی از پایگاه های مدیریت بحران خبر داده بود.

    عضو اسبق شورای شهر تهران از اجاره و فروش پایگاه های پیشگیری مدیریت بحران در مناطق مختلف شهر تهران سخن گفته و به پایگاه‌هایی چون پایگاه مدیریت بحران پارک طالقانی در منطقه سه به باغ‌موزه دفاع مقدس، پایگاه شهید عبادی، در منطقه 4 به سازمان فرهنگی هنری، پایگاه شهید آبشناسان، در منطقه 4 به شهربازی کودکان، پایگاهی در منطقه 14 به معاونت اجتماعی شهرداری تهران و اجاره پایگاهی دیگر در منطقه ١٦ به یک مؤسسه‌ خیریه اشاره کرده بود.

    تغییر کاربری یکی از پایگاه های مدیریت بحران در منطقه ١٢ و فروش آن به بانک شهر نیز از جمله دیگر پایگاه های پیشگیری مدیریت بحرانی است که آباد در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها به جزئیات آن پرداخته بود.

    تحقیقات میدانی خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان نیز از واگذاری پایگاه پیشگیری مدیریت بحران ناحیه 2 منطقه 12 شهرداری تهران به نیروهای یگان حفاظت شهرداری حکایت دارد و این موضوعی است که شهردار منطقه 12 آن را تکذیب کرده و زیر بار نمی رود که استقرار نیروهای یگان حفاظت شهرداری در این پایگاه آن هم با تایید رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران قابل انکار نیست.

    متاسفانه با وجود بافت فرسوده منطقه 12 شهر، توجهی از سوی مسئولان مربوطه به پیگیری و بازپس گیری پایگاه پیشگیری مدیریت بحران این منطقه مشاهده نمی شود.

    پیگیری تغییر کاربری پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران در شهر تهران در حالی از سوی مسئولان مدیریت شهری و نهادهای دارای مسئولیت بلاتکلیف مانده است که زلزله 5.2  ریشتری شامگاه چهارشنبه 29 آذر ماه سال جاری پایتخت را لرزاند و شهروندان تهرانی را مستاصل و آشفته به خیابان ها کشاند و ترس جان سپردن از وقوع این حادثه طبیعی به جان مردم افتاد.

    با وجود سرمای هوا بسیاری از مردم تهران پس از وقوع زلزله شب را در خیابان ها و پارک های شهر سپری کردند.

    البته ناگفته نماند که وضعیت پایگاه های پیشگیری  مدیریت بحرانی هم که تغییر کاربری نداده اند به لحاظ تجهیزات و امکانات مورد نیاز  وضعیت ایمن و قابل قبولی نبوده و در صورت وقوع زلزله ای بزرگ در پایتخت، فاجعه ای بزرگ در مدیریت این بحران جان شهروندان را تهدید می کند.
    از شهردار انکار و از شواهد میدانی و رئیس ستاد مدیریت بحران تهران اثبات

    پیمان حسین محسنی شهردار منطقه 12 شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این خصوص اظهار کرد: پایگاه پیشگیری مدیریت بحران ناحیه 2 منطقه 12 در اختیار هیچ شخص یا نهادی نیست و در واقع در اختیار شهرداری منطقه بوده و در مواقع بحران مورد استفاده قرار می گیرد.

    محسنی در ادامه با اشاره به اینکه نیروهای یگان حفاظت از شهرداری هر کدام جایگاه خودشان را دارند، تاکید کرد: یک پایگاه ویژه برای این نیروها در میدان امام خمینی (ره) وجود دارد و مجهز به تجهیزات مورد نیاز در مواقع وقوع بحران بوده و در  موارد این چنینی مورد استفاده قرار می گیرد.

    وی تصریح کرد: قاعدتا چون این پایگاه، پایگاهی ویژه و چند منظوره برای مواقع بروز بحران است، بحث های مربوط به مدیریت بحران شهرداری توسط دستگاه های مربوطه در این پایگاه پیگیری می شود.

    محسنی ادامه داد: نیروهای یگان حفاظت شهرداری به صورت تقسیم شده در مناطق مختلف شهر مستقر هستند و مثل نیروی انتظامی تعداد آن ها زیاد و قابل توجه نیست و اگر احیانا شرایطی مثل مدیریت بحران سد معبر پانزده خرداد پیش بیاید ممکن است  ما مجبور به پذیرش تعدادی از این افراد باشیم که در آن صورت هم باید بگویم که نیروهای یگان حفاظت شهرداری به صورت موقت از مناطق دیگر به ما اضافه می شوند.

    وی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ یک از نیروهای یگان حفاظت شهرداری در پایگاه ویژه پیشگیری مدیریت بحران ناحیه 2 منطقه 12 حضور ندارند و اخباری مبنی بر این موضوع صحت ندارد و این مجموعه در اختیار مدیریت بحران شهرداری منطقه است.


    پایگاه پیشگیری مدیریت بحران منطقه 12 در اختیار نیروهای یگان حفاظت شهرداری

    بر اساس آخرین مصوبه شورای اسلامی شهر تهران که حدود دو سال پیش به تصویب رسیده است، همه پایگاه های مدیریت بحران که تغییر کاربری داده بودند باید ظرف دو سال به سازمان مدیریت بحران بازگردانده شود و در حال حاضر از این 2 سال چیزی در حدود 4 ماه باقی مانده است.

    در حالی که شهردار منطقه 12 به صراحت مسئله استقرار و اسکان نیروهای یگان حفاظت شهرداری را رد کرده است، احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ضمن تایید این مسئله که پایگاه پیشگیری مدیریت بحران منطقه 12 هم اکنون در اختیار نیروهای یگان حفاظت شهرداری قرار دارد، اظهار داشت: در زمان احداث و بهره برداری پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران کارکردهای مختلفی برای آن ها تعریف و تعیین شده است و بر این اساس بسیاری از این پایگاه ها به صورت چند منظوره مورد استفاده قرار می گیرند.

    صادقی افزود: در حال حاضر 102 پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران در نواحی مختلف شهر تهران وجود دارد و نباید اجازه داد که این پایگاه ها از هدف اصلی شان دور شوند و اگر قرار است که کاربری چند منظوره داشته باشند باید تمرکز و فعالیت اصلی خود را بر اهداف اصلی متمرکز کنند.

    رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: کارکرد دیگر پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران آموزش نیروهای داوطلب و مردمی است و پس از آن محل تمرین و برگزاری مانورهای آمادگی مدیریت بحران، و همچنین محل ذخیره بخشی از اقلام مورد نیاز شهرداری تهران و تیم های عملیاتی شهرداری در شرایط وقوع بحران است.

    صادقی خاطرنشان کرد: کاربری های غیره و متفرقه این پایگاه ها به صورت استثنا مربوط به دوره مدیریت شهری قبلی است و استفاده از ظرفیت آن ها در 54 مورد به سالن های ورزشی ویژه بانوان، و در برخی موارد نیز همچون موضوع مورد بحث به نیروهای یگان حفاظت شهرداری اختصاص یافته است و هم اکنون نیز این جریان ادامه دارد.

    وی تاکید کرد: بر اساس آخرین مصوبه شورای اسلامی شهر تهران که حدود دو سال پیش به تصویب رسیده است، همه پایگاه های مدیریت بحران که تغییر کاربری داده بودند باید ظرف دو سال به سازمان مدیریت بحران باز گردانده شود و در حال حاضر از این 2 سال چیزی در حدود 4 ماه باقی مانده است.

    وی در پاسخ به اینکه فرصت بازگرداندن پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران منطقه 12 که یکی از آن ها به بانک شهر و دیگری به یگان حفاظت شهرداری واگذار شده است چه زمانی به پایان می رسد یادآور شد: از واگذاری پایگاه مدیریت بحران به بانک شهر اطلاعی ندارم و در رابطه با پایگاه ناحیه 2 شهرداری تهران باید بگویم که این پایگاه هم اکنون در اختیار نیروهای یگان حفاظت شهرداری است و  مقرر شده است که ظرف 4 ماه آینده در اختیار مدیریت بحران قرار بگیرد.

    رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد: از دیگر پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران که تغییر کاربری داده و در حال حاضر به عنوان شهربازی مورد استفاده قرار می گیرد می توان به پایگاهی در منطقه 4 شهرداری تهران اشاره کرد.

    اگر گذر هر یک از مسئولان حوزه مدیریت بحران و سیاست گذاران شهری پس از وقوع زلزله به کرمانشاه و خانه های ویران مردم افتاده باشد که حتما افتاده است و حال زار و پریشان حالی و آوارگی مردمان کرد زبان وطن را به چشم دیده اند، بهتر است که بحث مدیریت بحران را با جدیت بیشتری دنبال کنند و در اجرای قوانین مصوب این مسئله با هیچ کس تعارف نداشته باشند.

    با شرایط فعلی شهر تهران و وضعیت تامل برانگیزی که بافت فرسوده و ساخت و سازهای غیر ایمن پیش رو دارند، تنها موضوعی که مسئولان حوزه مدیریت بحران باید مدنظر قرار دهند اجرایی شدن اقداماتی است که در صورت وقوع بحران های غیرقابل پیش بینی که هیچ راه گریزی از آن وجود ندارد می تواند جان شهروندان تهرانی را از مرگ حتمی نجات دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار