مدیران خودروعصر اعتبار

در گزارش زلزله کرمانشاه مطرح شد؛

افزایش تلفات جانی به دلیل اجرای نادرست پله در ساختمان

عصر ساختمان- طبق گزارش به دست آمده از زلزله کرمانشاه یکی از دلایل افزایش تلفات جانی در کرمانشاه اجرای نادرست پله در ساختمان بود.

افزایش تلفات جانی به دلیل اجرای نادرست پله در ساختمان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، در بیستمین همایش سالیانه ملی انجمن بتن آمریکا (aci) - شاخه ایران گزارشی از زلزله کرمانشاه توسط برخی از اعضای جامعه مهندسان مشاور در ایران ارائه شد.

    نادر شکوفی عضو جامعهه مهندسان مشاور در ایران با اشاره به وضعیت ساختمان‌های فولادی پس از وقوع زلزله کرمانشاه اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین موضوعات پس از وقوع زلزله، راستی‌آزمایی آیین نامه‌های مرتبط با ساخت و ساز است که می‌توان پس از این راستی‌آزمایی‌ها نسبت به اصلاح و بهبود روش‌های طراحی و اجرا اقدام کرد.

    وی افزود: در ساخت این منطقه اشتباهات فاحش در اجرا قالب توجه بود به طوری که از پیش بینی‌ها بسیار فاصله داشتیم و آنچه که انتظار می‌رفت را در میزان تخریب ساختمان‌ها ندیدیم.

    شکوفی ادامه داد: پس از بازدید از مناطق زلزله دریافتیم تاثیر میان‌قاب‌ها در سازه‌ها و استحکام ساختمان بسیار موثر است این در حالی است که چنین انتظاری نمی‌رفت و در بسیاری از موارد دیده شد که باقی ماندن ساختمان و تخریب کم آن به دلیل تاثیر میان‌قاب‌ها بوده است.

    وی ادامه داد: در ساختما‌هایی که اجرای سازه بادبند به درستی انجام نشده بود شاهد خرابی‌های گسترده‌ای بودیم و آن ساختمان بسیار ضعیف بوده است.

    همچنین از دیگر عوامل تخریب ساختمان‌های فولادی تشکیل مفصل در بالای ستون، عدم مشاهده مفصل در پای ستون بوده و عدم مشاهده تسلیم تیر در ساختمان‌ها را دیدیم که تمامی اینها از عوامل کاهش مقاومت ساختمان در برابر زلزله بوده است.

    این عضو جامعه مهندسان مشاور تاکید کرد: به دلیل اجرای نادرست پلکان در ساختمان متاسفانه بیشتر تلفات در این بخش رخ داده و ریزش پلکان باعث افزایش تلفات جانی شده است.

    وی با تاکید بر نقش ارتقای آموزش‌ها به سازندگان بومی اظهار داشت: در منطقه زلزله زده سرپل ذهاب شاهد تخریب گسترده محله‌ای بودیم که سازنده آن یک فرد بومی بود بنابراین نیاز جدی به آموزش سازندگان محلی، نیاز به تعویض شیوه‌های اجرای صحیح و تهیه آیین‌نامه‌های ساده و خلاصه در نظام ساخت و ساز کشور بسیار احساس می‌شود.

    شکوفی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر ابهامات قابل توجهی در آیین نامه ها وجود دارد که باید نسبت به رفع آن اقدام کنیم

    همچنین تمیمی عضو جامعه مهندسان مشاور با اشاره به وضعیت ساختمان‌های بتنی پس از وقوع زلزله کرمانشاه اظهار داشت: شاهد این بودیم که برخی از این ساختمان‌ها حتی در مرحله ساخت تخریب صد در صدی داشتند و علت آن انهدام ستون طبقه اول در محل اتصال با سقف و تشکیل مفصل خمیری در ستون بوده است.

    وی ادامه داد: در منطقه سرپل ذهاب دو بلوک مسکن مهر تخریب بسیار گسترده‌ داشتند که این بناها قابل ترمیم نیستند اما سایر بلوک‌ها آسیب جزئی داشتند.

    وی همچنین با اشاره به شکستن دال‌های پله در سازه‌های بتنی گفت: متاسفانه شاهد اجرای نادرست دال‌های پله در ساختمان‌ها بودیم که شکست و ریزش آن موجب افزایش تلفات جانی شد.

    تمیمی ادامه داد: در ساختمان‌هایی که حداقل ضوابط طرح نرده‌‌ای را رعایت کرده بودند شاهد آ‌ن بودیمه که رفتار مناسب در برابر زلزله نشان دادند و از ایمنی نسبی برخوردار بودند. بنابراین باید به صورت جدی بر روی این مسائل اقداماتی انجام شود چرا که در حال حاضر تفاوت زیادی نسبت به ساختمان‌ها ی تهران و کرمانشاه و سایر نقاط کشور وجود ندارد و باید برای مقاوم سازی آنها اقدام کنیم.

    همچنین اسماعیل پورشاهید از دیگر اعضای جامعه مهندسان مشاور با اشاره به میزان استحکام برخی از سازه‌ها پس از وقوع زلزله کرمانشاه گفت: در بیمارستان امام خمینی این منطقه شاهد آن بودیم که سقف کاذب دقیقا در مسیر خروج اضطراری ریزش کرده است که این موجب سد راه افراد شده بود.

    وی ادامه داد: این در حالی است که می‌توان با اقدامات ساده مانند پیچ کردن سقف کاذب، جلوی این مشکلات را گرفت.

    وی افزود: با بررسی‌های انجام شده در ساختمان این بیمارستان شاهد آن بودیم سقف کاذب این بنا با پیچ نامناسب و بسیار ضعیف اتصال کرده بود و به همین دلیل در بسیاری از نقاط این ساختمان با  ریزش سقف مواجه بودیم.

    وی همچنین ادامه داد:‌ در برخی از بناهای دیگر مانند مدارس این منطقه شاهد ساخت و ساز دیوارهای بسیار ضخیم بودیم که ریزش‌های بسیار گسترده‌ای را به جای گذاشته بودند این در حالی است که اساسا برای ساختمان‌هایی مانند مدارس نیازی به ساخت دیوارهای ضخیم نیست.

    پورشاهید همچنین با تاکید بر ضرورت ساخت نماهای سبک در ساختمان اظهار داشت: یکی از مشکلات بسیار قابل توجه در منطقه کرمانشاه ریزش نمای ساختمان بود که نماها بسیار سنگین ساخته شده بودند و شاهد آن بودیم که بسیاری از خودروها زیر این نماها مانده بودند.

    وی همچنین با اشاره به ضرورت رعایت مقررات ساخت و ساز در مراکز حساس مانند فرودگاه‌ها اظهار داشت: در زلزله بم شاهد آن بودیم که به دلیل اینکه تجهیزات این فرودگاه به صورت ایمن نصب نشده بود پس از زلزله کارآمد نبودند و باعث شدند 11 ساعت پس از وقوع زلزله بم امکان نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه وجود نداشته با شد این در حالی است که این 11 ساعت پس از زلزله از ساعات حیاتی برای زلزله دیده‌ها محسوب می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو