مدیران خودروعصر اعتبار

محله "فولادی" روی نخاله‌های ساختمانی بنا شده بود

عصر ساختمان- عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه درباره دلیل خسارت گسترده و تخریب ساختمان‌های محله "فولادی" سرپل ذهاب بر اثر زلزله، گفت: محله فولادی روی نخاله‌های ساختمانی ساخته شده بود.

محله "فولادی" روی نخاله‌های ساختمانی بنا شده بود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمدرضا حبیبی در کارگاه تخصصی "ارائه یافته‌ها و نکات اجرایی از زلزله سرپل‌ذهاب" که امروز (4 دی) در سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: مشکل اساسی که در زلزله سرپل ذهاب برای ساختمان‌ها رخ داد عمدتا ناشی از بی توجهی و عدم اجرای جزییات در ساخت و سازها بود.

    وی ادامه داد: در بسیاری از سازه‌هایی که آسیب دیدند آرماتوربندی، بتن ریزی، جوشکاری، ساخت ستون‌ها، فوندانسیون و ... به شیوه اصولی انجام نشده بود.

    این استاد دانشگاه تصریح کرد: به علاوه بررسی‌های ما نشان داد در بسیاری از ساختمان‌های بتنی، آب‌دهی مناسب برای تکمیل فرآیند استحکام بتن انجام نشده بود، به علاوه بتن ریزی برخی از ساختمان‌ها  در فصل سرما صورت گرفته که بتن یخ زده  و استحکام کافی را پیدا نکرده بود.

    به گفته حبیبی، به همین دلیل بسیاری از سازه‌های بتنی در زلزله سرپل ذهاب استحکام کافی را نداشتند و عمده تخریب مربوط به سازه‌های بتنی بود.

    حبیبی مناسب نبودن زمینی که ساخت و ساز در آن انجام شده را یکی دیگر از عوامل تخریب گسترده ساختمان‌ها دانست و خاطرنشان کرد: برای مثال محله فولادی روی زمینی ساخته شده بود که مسیل رودخانه و محل دپو نخاله‌های ساختمانی زمان جنگ بود و اکنون زیر فوندانسیون این منطقه تکه‌های گونی، آجر و ... پیدا می‌شود.

    وی معتقد است، اکنون هم که در شرایط ویژه هستیم متاسفانه احساسی کار می‌کنیم و ممکن است دوباره آوارهای زلزله از یک جا دپو و تسطیح کرده و چند سال بعد که ماجرا را فرموش کردیم دوباره روی آن ساخت و ساز انجام دهیم.

    این استاد دانشگاه با بیان اینکه نباید همه مشکلات را گردن مهندسان بیاندازیم، یادآوری کرد: کارفرما، تولیدکننده، ناظر، طراح، استادکار و  حتی بخش‌هایی که زمین را به مردم می‌دهند... همه در بروز این فاجعه و تخریب ساختمان‌ها مقصر هستند.

    عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به ویژگی‌های خود زلزله که آثار تخریبی آن را متفاوت می‌کند داشت و یادآوری کرد: شتاب، جهت پذیری، فرکانس و ... از دلایل متفاوت بودن اثر یک زلزله است.

    حبیبی عنوان کرد: برای مثال اگر فرکانس زلزله و فاصله تا گسل کوتاه باشد، بیشتر سازه‌های کوتاه تحت تاثیر قرار می‌گیرند، اما زلزله با فرکانس بلند و فاصله دور بیشتر ساختمان‌های بلند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    وی از اثر مهم جنس خاک هم یاد کرد و ادامه داد: خاک آبرفتی مانند ظرف ژله عمل کرده و موج‌ها را تقویت می‌کند، اما در مناطق کوهستانی و جایی که زمین سنگ محکم است تشدید موج‌ها را به آن شدت نداریم.

    این استاد دانشگاه تصور اینکه کوه‌ها جلوی زلزله را می‌گیرند غلط دانست و خاطرنشان کرد: در منطقه کوهستانی فقط تشدید موج کمتر است.

    حبیبی دلیل تفاوت تخریب در دو سمت خیابان اصلی سرپل ذهاب را نیز مربوط به همین مسئله دانست و تاکید کرد: در سمت کوه میزان تخریب کمتر بوده، اما در سمت دیگر که خاک آبرفتی و منطقه در گذشته مسیل بوده شدت خرابی بیشتری داشتیم.

    عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه بیان کرد: در اسلام آبادغرب نیز در یک خط مشخص در "شرف آباد" تخریب بیشتری داشتیم که بررسی ها نشان می‌دهد این منطقه نیز در گذشته مسیل رودخانه بوده است.

    وی در بخش پایانی سخنان خود زلزله را تلنگری برای همه ما دانست که همیشه خطر آن وجود دارد و باید برای مقابله با آن آماده باشیم.

    حبیبی با بیان اینکه ممکن است پس لرزه ها تا شش ماه ادامه پیدا کند، یادآور شد: باید برای همیشه به ساخت و سازهای اصولی توجه کنیم و توسعه شهری را روی مناطق نهشته‌ نرم نبریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار