مدیران خودروعصر اعتبار

چه نکات حقوقی را هنگام اجاره آپارتمان باید رعایت کرد

عصر ساختمان- هنگام عقد هر قراردادی باید موارد حقوقی آن نیز در نظر گرفته شود. این موضوع هنگام عقد قرارداد اجاره آپارتمان نیز صادق است.

چه نکات حقوقی را هنگام اجاره آپارتمان باید رعایت کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، روزانه هزاران قرارداد میان دو طرف معامله و تفاهم منعقد و امضا می‌شود که حتی اگر یک نکته‌ی حقوقی آن رعایت نشده یا کلمه‌ای از آن جابه‌جا شود، می‌تواند تبعات سختی داشته باشد.

    با توجه به گسترش موضوع آپارتمان نشینی و اجاره آپارتمان در شهرهای مختلف ایران و با در نظر گرفتن این موضوع که قرارداد اجاره آپارتمان یکی از مهمترین قراردادهای موجود است، موجر و مستاجر باید کاملا از حقوق متقابل خود باخبر شوند و قبل و بعد از عقد قرارداد اجاره آپارتمان یک سری نکات حقوقی را رعایت کنند.

    در ادامه چندین نکته‌ی حقوقی مهم برای اجاره آپارتمان را به شما توضیح می‌دهیم. اما اشاره به یک نکته‌ی مهم ضرورت دارد. باوجود سندیت‌های لازم، اما نه تنها قرارداد اجاره آپارتمان، بلکه هیچ قرارداد دیگری را به صورت دستی و بدون شاهد منعقد نکنید. قرارداد باید به صورت رسمی در دفترخانه یا مراکز معتبر ثبت شود.

    قرارداد اجاره آپارتمان نیز مانند هر قرارداد دیگری بخش‌های ثابت و مشخصی دارد که در قراردادهای استاندارد دیگر نیز به چشم می‌خورد. در این قرارداد باید دو طرف معامله تحت عنوان موجر و مستاجر مشخص باشد.

    نکته‌ی مهم دیگر موضوع قرارداد و زمان آن است. برای اجاره آپارتمان معمولا قرارداد یکساله بسته می‌شود اما اگر قرار باشد با توافق طرفین این مدت بیشتر در نظر گرفته شود، باید حتما در مبایعه نامه درج شود.

    قرارداد اجاره آپارتمان حتما باید همانند قراردادهای دیگر در دو نسخه و به شکل واحد تنظیم شده و امضای هر دو طرف معامله رسیده باشد. در این قرارداد حتما باید به جزئیات اجاره آپارتمان مورد نظر، میزان پول رهن و مبلغ اجاره‌بها اشاره‌ی مستقیم و شفاف شده باشد.

    مستاجر حتما باید ملک مورد نظر و مشخصات و امکانات آن که هنگام اجاره آپارتمان در قولنامه آمده است را با وضعیت واقعی ملک مطابقت داده و سپس قرارداد را امضا کند. چرا که در پایان مدت قرارداد اجاره آپارتمان، مستاجر موظف است ملک را دقیقا مشابه بندهای قولنامه تحویل مالک دهد.

    طبق قانون و عرف تمام هزینه‌های تعمیرات برعهده‌ی مالک است، اما اگر توافق طرفین به شکلی غیر از این باشد، باید حتما هنگام اجاره آپارتمان، این موضوع در قولنامه قید شود.

    برخی از موجران چک ضمانت یا در ازای اجاره‌بها چک ماهیانه دریافت می‌کنند. در این صورت هنگام اجاره آپارتمان این موضوع باید در قرارداد قید شده و مشخصات چک‌ها نیز درج شود. مستاجر نیز در ازای چک‌های پرداختی باید رسید و سند تحویل بگیرد.

    موجر به عنوان مالک می‌تواند هنگام اجاره آپارتمان خود، شرایطی را به عنوان ضرر و زیان و خسارت احتمالی در نظر بگیرد. پس مستاجر باید با دقت شرایط را بررسی کرده و قرارداد را امضا کند تا در آینده مسئولیتی متوجه او نباشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو