مدیران خودروعصر اعتبار

زلزله تهران (۱۳۹)

از رصد دائم رفتار گسل های تهران تا اعلام آمادگی شورای شهر برای همکاری با مراکز علمی

عصر ساختمان- اعضای شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز در بازدیدی که از پژوهشگاه زلزله شناسی ایران داشتند بر استفاده از توان علمی و پژوهشی کشور در بحث پیشگیری و مدیریت بحران تاکید کردند.

از رصد دائم رفتار گسل های تهران تا اعلام آمادگی شورای شهر برای همکاری با مراکز علمی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محسن هاشمی در پایان  بازدید از  پژوهشگاه زلزله شناسی ایران گفت: طبیعی است که با توجه به اتفاقات اخیر به ویژه زلزله ملارد که5.2 ریشتر شدت و همچنین شتاب نسبتا زیادی نیز داشته است ، به بحث علمی موضوع زلزله وارد شویم و این بازدید در این راستا صورت گرفته است.

    وی ادامه داد : خوشبختانه کارشناسان این مرکز از درجه علمی بالایی برخوردارند و آنچه امروز در این بازدید ارائه شد گزارش گیری از رفتار و فعالیت گسل های کشور در بیست سال اخیر بود که نشان می دهد ما در بعد گزارش گیری از زلزله های کشور ، وضعیت مناسبی داریم و به طور کامل زلزله های ایران را رصد می کنیم.

    وی افزود : این پژوهشگاه دستگاه های به روز و بر خطی را در سراسر کشور و نیز اطراف تهران نصب کرده اند که البته اطلاعات و داده های دیگر دستگاه ها از جمله دستگاه های مربوط به ژئوفیزیک دانشگاه تهران ، وزارت علوم تحقیقات و وزارت راه و مسکن و شهر سازی را نیز رصد می کنند.

    هاشمی افزود : از فعالیت های این پژوهشگاه نیز می توان به گسیل داشتن دستگاه های پرتابل این پژوهشگاه به مناطق زلزله زده اشاره کرد تا رفتار گسل ها به صورت دائم رصد شود و در حال گزارش گیری باشد .

    هاشمی خاطر نشان ساخت : در همین زلزله اخیر نیز چنین اقدام شد و در حال حاضر این پژوهشگاه به طور دائم و دقیق رفتار گسل های تهران را رصد می کنند و این اطمینان وجود دارد که اگر در رصد رفتار گسل های تهران خطری احساس شود این پژوهشگاه می تواند به فوریت به ستاد بحران تهران و کشور اعلام نماید و آنان نیز تصمیم گیری کنند و متعاقبا به مردم اطلاع رسانی نمایند.

    هاشمی تصریح کرد : موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که پدیده هایی مانند زلزله نیاز به بررسی ها و تحلیل های علمی دارند و لذا باید اجازه دهیم افراد متخصص و با دانش که این پدیده های را به صورت علمی و بر پایه داده های علمی رصد می کنند در مورد آن اظهار نظر کنند.

    وی افزود: به طور حتم این مراکز علمی گزارش های خود را به ستاد بحران کشور و تهران می دهند و اگر لازم باشد این مراجع به طور رسمی در مورد زلزله اظهار نظر می‌کنند.

    به گزارش ایسنا، مجید فراهانی رییس کمیته بودجه شورا در خلال این بازدید که از آزمایشگاه های مجهز این پژوهشگاه نیز صورت گرفته بود گفت: این پژوهشگاه شامل 4 پژوهشکده مجزا است و امکانات خوبی دارد که در صورت حمایت می تواند خدمات خوبی به مردم و جامعه صنعتی بدهد.

    وی ادامه داد: این امکاناتی که امروز مشاهده کردید می تواند در راستای تست انواع سازه های صنعتی کمک کند و پروژه های وزارت نیرو و سد ها و وزارت نفت می توانند از خدمات این آزمایشگاه استفاده کنند تا ببیند سازه ها تا چه میزان استحکام در برابر زلزله دارد.برای مثال پالایشگاه تهران را در نظر بگیرید اگر در هنگام فعالیت زلزله ای رخ دهد و واحد آیزو ماکس آن صدمه ببیند فاجعه ای در منطقه ری اتفاق خواهد افتاد یا سدی که ساخته می شود اگر از طریق تست های مخرب بررسی نشود می تواند آسیب ببیند و سیل راه بیافتد . لذا چنین سازه هایی باید از طریق تست های چنین مراکز علمی بررسی شوند و این پژوهشگاه چنین امکانی را فراهم آورده است.

    وی با بیان اینکه  اگر خواهان حاکمیت علمی در جامعه هستیم باید به این مراکز بها دهیم. و حضور ما (اعضای شورای پنجم ) در این پژوهشگاه این پیام جدی را دارد که بیش از گذشته به جامعه علمی بها خواهیم داد، تصریح کرد: اگر از زلزله نگران هستیم باید لوازم پیشگیری، مدیریت، پیش بینی و آمادگی در برابر زلزله را بر اساس نظرات علمی دانشمندان خودمان رافراهم آوریم.

    فراهانی خاطر نشان ساخت: اگر ما نگران زلزله هستیم باید به مدیریت علمی بها دهیم. نگرانی مردم از طریق سیستم های علمی برطرف می شود .لذا ما در شورای شهر آماده هر گونه حمایت از چنین مراکز علمی هستیم ؛ چه از نظر ارتباط با شهرداری ها، تدوین قوانین، ارتباط با وزارتخانه ها ، دولت و مجلس شورای اسلامی.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: باید حمایت همه جانبه از این مراکز به عمل آید چه از طریق تامین اعتبار و چه از طریق تخصیص اعتبار .مدیریت شهری و شهرداری ها باید کاملا با مراکز علمی هماهنگ باشند و تسهیلات در اختیار پژوهشگاه قرار دهند. باید این مراکز حمایت شوند البته نه تنها از سوی مدیریت شهری بلکه از سوی سایر دستگاه ها.

    هزینه کرد برای مراکز علمی جلوی خسارت های فاجعه بار را خواهد گرفت


    مرتضی الویری رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در این بازدید گفت: هزینه کرد برای این مراکز در مقابل هزینه هایی که امروز در بخش های گوناگون می شود ناچیز است اما می تواند از بروز خسارت های فاجعه بار جلوگیری کند. لذا نباد لحظه ای در تجهیز این مراکز علمی درنگ کنیم .
    وی افزود : بعد از وقوع زلزله هزینه های بسیاری را متحمل می شویم و لذا یکی از مواردی که می تواند پیشگیری کند از چنین مسائلی ، هزینه کرد برای چنین مراکز علمی است.
    الویری افزود : باید جایگاه مراکز علمی و اهمیتی که این مراکز دارند درک شود.

    بر اساس گزارش سایت شورای شهر، گفتنی است محسن هاشمی رییس شورا به همراه مجید فراهانی ، احمد مسجد جامعی و مرتضی الویری از پژوهشگاه زلزله شناسی ایران و نیز آزمایشگاه آن بازدید به عمل آوردند و در این بازدید گزارش های زلزله های اخیر تهران ، ملارد و سر پل ذهاب و نیز زلزله هایی 20 سال اخیر که از سوی این پژوهشگاه تهیه شده بود به اعضای شورا ارائه شد که این پژوهشگاه دارای 4 پژوهشکده ؛ زلزله شناسی، سازه ، مدیریت و خطر پذیری ، ژئوتکنیک است.

    از جمله ادوات آزمایشگاهی این پژوهشگاه می توان به میز لرزه ، سانتریفیوژ مدل سازی شتاب زمین ، دیوار لرزه نگاری و نحوه وارد شدن نیروها در ابعاد مختلف اشاره کرد.
    در این بازدید توضیح داده شد که زلزله ملارد در وسعتی بالغ بر 3 کیلومتر در 3 کیلومتر رخ داده در حالی که این میزان برای زلزله بم 20 در 12 کیلیومتر ، برای رودبار 20 در 20 کیلومتر ، و برای ژاپن 1300 در 30 کیلومتر بوده است . این در حالی است که یک زلزله 5 ریشتری امواجش تا 10 هزار کیلومتر ساطع می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار