مدیران خودروعصر اعتبار

زلزله تهران (۱۴۴)

بازهم پس لرزه داریم/ پاسخ به چرایی وقوع زلزله های ایران در شب

عصر ساختمان- استاد دانشگاه خوارزمی گفت: به نظر می رسد در گسل اشتهارد دیگر زلزله ای بزرگتر از ۵.۲ ریشتر رخ ندهد اما پس لرزه ها تا ۴.۵ ریشتر ممکن است رخ دهد.

بازهم پس لرزه داریم/ پاسخ به چرایی وقوع زلزله های ایران در شب
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، محمود فاطمی عقدا اظهار داشت:زلزله بامداد امروز پس لرزه زمین لرزه 5.2 ریشتری هفته گذشته در منطقه ملارد بود. وقوع این پس لرزه ها پس از زلزله اصلی طبیعی است و جای نگرانی ندارد. ممکن است پس لرزه هایی بین 4 تا 4.5 ریشتر دراین منطقه رخ دهد.

    وی ادامه داد: اگر این زمین لرزه در نقطه ای کم جمعیت مانند شهرهای کویری رخ می داد از اهمیت انچنانی در بین مردم و فضای مجازی برخورد دار نمی شد. اما به دلیل اینکه تمرکز جمعیت، پایگاه اقتصادی و سیاسی کشور در تهران است وقوع پس لرزه ای با قدرت 4.2 ریشتر این میزان با اهمیت می شود.

    استاد دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه شدت لرزش گسل اشتهارد همین میزان است و زلزله بزرگتر برای این گسل متصور نیستیم، تاکید کرد: پس لرزه ها با ریشترهای مختلف ادامه دارد و یک امر عادی تلقی می شود. موضوع مهم این است که گسل ها هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و هر گسل فعالیت خود را دارد. اگر گسل اشتهارد فعال شده است نمی تواند تاثیری روی گسل شمال تهران داشته باشد.

    فاطمی عقدا در مورد چرایی وقوع زلزله های ایران در شب، با رد این موضوع گفت:وقوع زلزله در هر ساعت از شبانه روز امکان پذیر است و اینکه بگوییم زلزله های تهران تنها در شب رخ می دهد،صحیح نیست. اگرچه جذر و مد و فاصله ماه و خورشید تاثیر نسبی دارد. اما نمی توان گفت زلزله های ایران فقط در شب رخ می دهد.

    رئیس سابق پژوهشکده سوانح طبیعی در مورد چرایی وقوع زلزله های ایران در عمق کم،گفت: عمق وقوع زلزله در دنیا تابع زمین شناسی و زمین شناختی منطقه است که همین موضوع عمق زلزله را تعیین می کند. ضخامت و عمق پوسته زمین از علل دیگر تعیین سطح وقوع زلزله است. در ایران زلزله در عمق چند کیلومتری تا 32 کیلومتری رخ می دهد و این موضوع به شکستگی پوسته مربوط است.

    وی در مورد ادعای پیش بینی زمین لرزه گفت: اگر فردی ادعا می کند می تواند زمین لرزه ها را هرچند نسبی پیش بینی کند نباید این موضوع را به فضای مجازی بکشاند. این موضوع منجر به ایجاد تنش و بحران در بین مردم می شود. بسیاری پژوهشگر زلزله داریم که در این مورد تحقیق می کنند اما اطلاعات خود را در فضای مجازی منتشر نمی کنند. بهتر است اطلاعات در اختیار موسسه ژئو فیزیک قرار گیرد و پژوهشگران مطمئن باشند که اگر مسئولان احساس خطر کنند موضوع را با مردم درمیان می گذارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار