مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان نظام مهندسی زلزله کرمانشاه مطرح کرد:

قانون نظام مهندسی، قانونی که اجرا نمی‌شود

عصر ساختمان- محمدپناه گفت: طبق قانون نظام مهندسی، همه مراحل ساخت و ساز باید توسط افراد با صلاحیت انجام شود اما متاسفانه در زمینه اجرا، خیلی از ساختمان‌ها بدون ناظرِ باصلاحیت ساخته می‌شود.

قانون نظام مهندسی، قانونی که اجرا نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری»عصر ساختمان»  به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، علی محمدپناه، رئیس سازمان نظام مهندسی زلزله کرمانشاه در خصوص ضرورت حضور سازمان نظام مهندسی در جریان ساخت و ساز ساختمان‌ها اظهار کرد: در ساخت یک ساختمان عوامل متعددی دخیل است و  ما در کنار نظام مهندسی، باید بقیه عوامل را نیز بررسی کنیم.

    وی با اشاره به زلزله بم در سال‌های گذشته ادامه داد: درسی از زلزله بم نگرفتیم. ما می‌توانستیم با جبران اشتباه‌های گذشته از اتفاقاتی که در کرمانشاه افتاد، پیشگیری کنیم.

    رئیس سازمان نظام مهندسی زلزله کرمانشاه با بیان اینکه متاسفانه قانون نظام مهندسی به طور کلی و کامل اجرا نمی‌شود، تصریح کرد: طبق قانون نظام مهندسی، همه مراحل ساخت و ساز باید توسط افراد با صلاحیت انجام شود؛ اما متاسفانه در زمینه اجرا خیلی از ساختمان‌ها بدون ناظر با صلاحیت ساخته می‌شود.

    وی تاکید کرد: در فرآیند ساخت و ساز، تنها نظام مهندسی دخالت ندارد بلکه شهرداری‌ها هم هستند. شهرداری‌ها نباید به افرادی که صلاحیت ندارند، پروانه بدهند.

    به گفته وی؛  اگر قانون نظام مهندسی را به طور تمام و کمال رعایت کنیم، خیلی از این اتفاقات تلخ در آینده رخ نخواهد داد.

    ساخت و سازها، بدون نظارت انجام می‌گیرند
    محمد پناه، با بیان اینکه طراحی و نظارت و اجرا باید زیر نظر افراد با صلاحیت باشد، گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد از ظرفیت‌های فنی در زمینه اجرا استفاده نمی‌شود. ما هنوز در شهرهایمان ریز پهنه بندی نداریم و هنوز خیلی از آزمایش‌های ژئوتکنیک، الزامی نیست.

    وی با بیان اینکه وظیفه مهندس ناظر، تطبیق ساختمان اجرا شده با نقشه‌های مصوب است، گفت: خیلی از مواقع، مهندسان ما اجرای نقشه‌های غیرمصوب را گزارش می‌دهند.

    رئیس سازمان نظام مهندسی زلزله کرمانشاه ادامه داد: اگر سازه‌های فلزی و بتنی با اصول کامل فنی و رعایت آیین نامه‌هایی که وجود دارند، ساخته شوند، حتما می‌توانند مقاومت داشته باشند؛ ولی واقعیت این است که در هر منطقه‌ای ممکن است استفاده از سازه‌ای بهینه‌تر باشد. برای مثال در منطقه سرپل ذهاب به دلیل گرمی هوا از بتن نمی‌توانیم زیاد استفاده کنیم ، حتی کیفیت مصالح سنگی در همه مناطق فرق دارند و ممکن است کیفیت خوب در دسترس نباشد.

    وی تصریح کرد: باید آزمایش بتنی و یا فلزی در طول ساخت اجباری باشد، همچنین تمام کارگر‌هایی که در ساختمان‌ها کار می‌کنند، طبق قانون باید از طرف سازمان فنی و حرفه ای، کارت مهارت داشته باشند.

    رئیس سازمان نظام مهندسی زلزله کرمانشاه، در خاتمه سازمان نظام مهندسی را چرخه کوچکی از ساخت و ساز دانست و گفت: پرسش‌هایی در این باره مطرح است که آیا بخشی در شهرداری وجود دارد که به آنجا گزارش دهیم و بگوییم فلان کارگاه، کار با کیفیت مناسب ارائه می‌کند یا خیر، آیا واقعا گزارش‌هایی که می‌دهیم از طرف شهرداری به آن توجه و اگر گزارش تخلف بود باعث تعطیلی کارگاه‌ها می‌شود. باید اذعان کرد که  سازمان نظام مهندسی قدرت اجرایی در این خصوص ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو