مدیران خودروعصر اعتبار

بلند مرتبه سازی نیازمند گود برداری اصولی است

عصر ساختمان- نوسازی بافت های فرسوده چند وقتی است در کلانشهر ها مورد توجه قرار گرفته اماحفظ جان شهروندان در نخستین اقدام نوسازی بسیار ضروری است.

بلند مرتبه سازی نیازمند گود برداری اصولی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، از پنجره که به کوچه نگاه می کنیم، هیچ چیز مشخص نیست انگار هوا مه گرفته است کوچه های تنگ و باریک که هوا در آنها به سختی جریان دارد. کوچه پرشده است از گردوخاک ناشی از تخریب و گودبرداری ساختمان هایی که قرار است به زودی قد بکشند و کوچه های باریک پایتخت را تنگ تر و شلوغ تر کنند.

    گردوخاک تمام پهنه آسمان را اشغال کرده و وقتی صدای غرش لودر و جرثقیل ها در هوا می‌پیچد آسمان هم تیره تر و خاکی تر می شود و نفس ها سخت تر در می‌آید. ناگهان صدای وحشتناکی شنیده می شود که رعشه به جان آدم می‌اندازد و باهمین صدای هولناک، پرونده چهل ساله خانه قدیمی برای همیشه بسته می‌شود.

    حفظ جان افراد در گرو گودبرداری‌های اصولی

    گودبرداری یکی از کارهای پیچیده و خطرناک مهندسی به شمار می رود که گام اول شروع هر نوع ساختمان سازی به شمار می‌آید اما به منظور حفظ جان انسان های داخل و خارج از گود، ساختمان های مجاور و فراهم آوردن شرایط ایمنی و مطمئن برای انجام کار باید دیواره های آن به وسیله سازه های نگهبان مهاربندی و پایدارسازی شود.

    خیلی از خانه های قدیمی و فرسوده به راحتی تخریب می شوند و جایشان آپارتمان های رنگارنگ و چند طبقه سر در می‌آورد. حیاط ها جایشان را به پارکینگ های چند طبقه میدهد.

    اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در این رابطه می گوید: هزار و 570 گود برداری رها شده در پایتخت وجود دارد که 150 گود در مرحله پرخطر و بحرانی قرار دارند.

    وی معتقد است: طبق بررسی های سازمان نظام مهندسی از چهار هزار گودبرداری انجام  شده در سطح شهر تهران، هزار و 570 گود رها شده وجود دارد یعنی از زمان پایان فعالیت های آن گذشته و عملیات ساختمانی درآن انجام نمی شود.

    شاکری معتقد است: براساس ماده 55 بند 14قانون شهرداری ها اگر بنا یا سازه ای، ایمنی شهر را به خطر بیندازد،شهرداری رأساً می تواند وارد شود و گود را ایمن سازی کند و سپس هزینه را از مالک دریافت کند.

    شهرداری حتی در خصوص ساختمان های مخروبه و نیمه مخروبه که برای شهروندان ایجاد مشکل می کند نیز می تواند با استفاده از همین بند وارد کار شود. همچنین در یکی از تبصره های بودجه 94 به این موضوع اشاره شده و به شهرداری اجازه ایمن سازی در مواقع بحرانی را داده است.

    محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به خسارات محیط زیستی ناشی از عملیات ساختمانی نیمه کاره و رها شده می‌گوید: مخاطرات ایمنی برای عابران و ساختمان های مجاور گودهای رها شده وجود دارد و همچنین این ساختمان ها آسیب های اجتماعی فراوانی برای ساکنان همجوار خود ایجاد می‌کنند.

    وی با اشاره به نارسایی مصوبات گذشته در خصوص نحوه محاسبه هزینه تعلق بنا بدون لحاظ میزان خطرپذیری سازه نیمه کاره می‌گوید: به استناد تبصره یکم ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده و با عنایت به مفاد بند 14 ماده 55 قاون شهرداری ها، به منظور کاهش زیان و خسارات ناشی از عملیات ساختمانی بر محیط زیست، سیما و منظرشهری، ایمنی عابران، امنیت شهر و همچنین پیشگیری از آسیب های اجتماعی در این لایحه پیشنهاد شده است که شهرداری تهران از ابتدای سال 95 موظف است برای آن دسته از ساختمان هایی که مهلت قانونی مندرج در پروانه ساختمانی عملیات خود را به اتمام نرسانده و ساختمان را نیمه کاره رها کرده‌اند به ازای هرماه تطویل پس از انقضای مهلت درج شده در پرونده، عوارضی تحت عنوان هزینه تعلیق ساختمان سازی مطابق فرمول و جداول اعلامی دریافت کنند.

    عوارض تعلیق با توجه به مرحله ساختمانی ملک تا 2سال پس از اتمام مهلت قانونی درج شده در پروانه ساختمانی اخذ می شود و پس از گذشت 2 سال در صورت نیمه تمام بودن بنا از سال سوم به بعد به ازای هر سال تأخیر 10درصد افزایش به مبالغی که در فرمول ایجاد می شود، اضافه می شود.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر می‌گوید: براساس این لایحه شهرداری مکلف است ضمن شناسایی ساختمان های نیمه تمامی که پرونده ساختمانی آنها قبل از سال 79 صادر شده است نسبت به صدور اخطار برای اتمام ساختمان با مهلت یک ساله اقدام کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار