مدیران خودروعصر اعتبار

زلزله تهران (۱۶۳)

آدرس پوچ از گسل‌های تهران

عصر ساختمان- با وقوع دو زمین‌لرزه در پایتخت با بزرگای بیش از ۳ ریشتر طی دو هفته اخیر، یکی از دغدغه‌های اصلی پایتخت‌نشینان اطلاع از سطح مقاومت ساختمان‌های محل سکونت و دوری یا نزدیکی محل سکونتشان به حریم گسل‌های اصلی شهر است.

آدرس پوچ از گسل‌های تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، شهرداری تهران دیروز در پاسخ به دغدغه لرزه‌ای شهروندان تهرانی اعلام کرد: گسل‌های تهران و حریم آنها توسط ستاد بحران و مرکز مطالعات ژئوتکنیک مشخص و به معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران اعلام شده است، تمامی این موارد روی سامانه شهرسازی معاونت پیاده‌سازی شده است به این معنی که در هر یک از مناطق اگر شهروندان تقاضای ساخت یک پارسل یا پلاک ثبتی را داشته باشند، مشخص است که این پلاک روی گسل یا در حریم آن قرار دارد یا نه.

    همچنین از سوی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام شد: هم‌اکنون در پایتخت حدود 32 هزار پلاک در حریم یا روی گسل قرار دارند، تمامی موارد مربوط به گسل‌ها و حریم آنها روی سامانه شهرسازی کاملا مشخص و بارگذاری شده است و در دستور نقشه‌هایی که برای مردم صادر می‌شود، معلوم است که وضعیت ملک از حیث گسل به چه صورت است.

    البته مطابق با اعلام معاونت شهرسازی و معماری علاوه بر شهروندانی که تقاضای ساخت وساز دارند، سایر شهروندان با ورود به سامانه طرح تفصیلی می‌توانند از وضعیت ملک خود از حیث قرار داشتن روی گسل یا در حریم آن مطلع شوند. همین‌طور در این خبر اعلام شد: در ویرایش آیین‌نامه 2800 و مبحث ششم مقررات ملی ساختمان مجموعه‌ای از ضوابط و مقررات برای ساخت املاکی که روی گسل قرار دارند تبیین شده است و با توجه به حساسیت موضوع قرار شده بود برای این حرایم ضوابط خاص دیگری غیر از آیین‌نامه‌های موجود در نظر گرفته شود.

    بر اساس این گزارش، اعلام معاونت شهرسازی شهرداری تهران این تصور را برای شهروندان ایجاد کرد که با مراجعه به سامانه طرح تفصیلی و وارد کردن «شماره بلوک» و «شماره ملک» خود می‌توانند به راحتی موقعیت ملک خود نسبت به گسل‌های شهر را شناسایی کنند. یا به تعبیر دیگر حتی اگر ملک آنها جزو 32 هزار پلاک شناسایی شده(3 درصد از کل پلاک‌های شهری) در حریم گسل‌ها نباشد به‌صورت صریح به آنها اعلام شود. اما مراجعه به سامانه طرح تفصیلی نشان می‌دهد نه تنها اطلاعات مبهم گذشته در این سامانه وجود دارد بلکه موقعیت ملک به‌صورت صریح نسبت به گسل‌ها مشخص نشده است.

    به عبارت دیگر آدرسی که روز گذشته برای پاسخ به دغدغه لرزه‌ای پایتخت‌نشینان ارائه شده است تا ساعت تنظیم این خبر به نوعی پوچ و مخدوش است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار