مدیران خودروعصر اعتبار

سلاطین فولاد در راه تهران

عصر ساختمان:سنت گردهم‌آمدن بزرگان صنعت فولاد جهان در ایران ۶ ساله می‌شود. در حالی از فولاد به‌عنوان صنعتی پیش‌برنده در توسعه صنعتی کشور یاد می‌شود که برای ششمین دوره متوالی، فولادسازان بزرگ دنیا این بار در سطوحی بالاتر به ایران خواهند آمد تا سیاست‌های این صنعت را در دوره پسابرجام مورد بررسی قرار دهند.

سلاطین فولاد در راه تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، کارشناسان و فعالان صنعتی، فولاد را یک کالای کاملا جهانی می‌دانند و معتقدند بدون در نظر گرفتن شرایط بازارهای جهانی نمی‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد، آن‌هم در شرایطی که ایران تصمیم دارد به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد در سال تا افق 1404 برسد. همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار که به ابتکار روزنامه «دنیای اقتصاد» 27 و 28 بهمن‌ماه برگزار می‌شود، تلاش دارد تا با برگزاری گردهمایی متشکل از تمامی فعالان صنعت فولاد در بخش‌های دولتی و خصوصی، مکانی را برای تبادل اطلاعات در این صنعت فراهم آورد. در این همایش که از آن به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی فولادی خاورمیانه یاد می‌شود، چهار گروه اصلی تحلیلگران و فعالان بازار فولاد، سرمایه‌گذاران، تامین‌کنندگان و صاحبان تکنولوژی و تولیدکنندگان برتر دنیا از کشورهای آمریکا، چین، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، اتریش،‌ انگلیس، روسیه، فرانسه و ... حضور خواهند داشت.
    گروه صنعت و معدن: در اغلب کشورهای صنعتی جهان مسیر صنعتی شدن از مسیر فولاد عبور کرده است و در سه دهه گذشته نیز یکی از محورهای استراتژیک توسعه صنعتی کشور توسعه صنعت فولاد بوده است، به همین دلیل صنعت فولاد در راس برنامه‌های توسعه‌ای و اهداف کلان اقتصادی کشور قرار داشته است. اما در چند سال گذشته مشکلات عدیده صنعت فولاد باعث کاهش رشد تولید در این صنعت شده و آهنگ پیشرفت را کند کرده است که از جمله این مسائل می‌توان به کاهش قیمت‌های جهانی فولاد و سنگ‌آهن، کاهش تقاضای جهانی و در پی آن به‌وجود آمدن دره مرگ در فولاد، رکود اقتصادی در کشور و نیاز به سرمایه‌گذاری بالا در این صنعت اشاره کرد. حال با توجه به فرصت به‌وجود آمده در فضای پساتحریم و میزان بالای آمد و رفت سیاستمداران و فعالان اقتصادی از کشورهای مختلف به ایران، این فرصت فراهم شده تا در این فضای مثبت از تجربه جهانی برای حل مشکلات صنعت فولاد کشور استفاده شود.

    به همین منظور گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» در ششمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار که قرار است در 27 و 28 بهمن ماه سال جاری در محل مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شود، از چهار گروه اصلی تحلیلگران و فعالان بازار فولاد، سرمایه‌گذاران، تامین‌کنندگان و صاحبان تکنولوژی و تولیدکنندگان برتر دنیا برای حضور در این همایش دعوت کرده است تا در تعامل این چهار گروه با تصمیم‌گیران، صاحب‌نظران و فعالان بخش‌های مختلف صنعت فولاد و معدن ایران، بستری مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رفع تنگناهای این صنعت ایجاد شود.

    در بخش تحلیلگران بازار فولاد می‌توان به پیتر مارکوس مدیرعامل و موسس شرکت بزرگ World Steel Dynamics از آمریکا اشاره کرد. مارکوس کار خود را به‌عنوان تحلیلگر در سال 1961 در بورس وال‌استریت آمریکا آغاز کرد و اکنون به‌عنوان اقتصاددان صنعت فولاد و بزرگ‌ترین تحلیلگر بازار در جهان شناخته می‌شود. وی برای اولین بار است که در همایشی در خاورمیانه شرکت کرده است. از دیگر تحلیلگران این همایش می‌توان به دایانا کینچ (Diana Kinch) سردبیر ارشد نشریه معتبر جهانی PLATTS اشاره کرد. این نشریه یک نشریه جهانی و چندملیتی است که دفتر مرکزی آن در انگلیس، بخش سنگ‌آهن آن در استرالیا و بخش نفت، گاز و پتروشیمی آن در ایالت‌های مختلف آمریکا است. این خبرگزاری معتبر جهانی منبع اصلی تعیین قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن است.

    در بخش سرمایه‌گذاران نیز می‌توان به حضور هیات چینی اشاره کرد. هیات بلند پایه‌ای که در راس آن Yang Zunqing قائم مقام انجمن آهن و فولاد چین (CISA) قرار دارد. پس از منحل شدن وزارت ذوب و فولاد چین در سال 2000 میلادی تولید فولاد در چین تحت نظر این انجمن انجام می‌شود. در حال حاضر چین با تولید 854 میلیون تن فولاد در سال 2015 بیش از 50 درصد فولاد جهان را در اختیار دارد، این در حالی است که ظرفیت تولید فولاد خام در چین به مرز 1100 میلیون تن نزدیک شده است و معنی آن این است که چینی‌ها دیگر به فکر توسعه فولاد در داخل کشور نیستند و به دنبال توسعه و سرمایه‌گذاری در خارج از مرزهای خود هستند. اما از شرکت‌هایی که به هر دو گروه سرمایه‌گذاری و صاحب تکنولوژی تعلق دارد، می‌توان به دانیلی ایتالیا و SMS Group آلمان اشاره کرد. این دو شرکت که بیمه سرمایه‌گذاری چون ساچه را در کنار خود دارند، به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی خود به ایران هستند که Gianpietro Benedetti مدیرعامل شرکت دانیلی و Burkhard Dahmen مدیر عامل SMS Group در همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران سخنرانی خواهند کرد.

    از طرف دیگر شرکت POSCO که چهارمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان با تولید بیش از 42 میلیون تن فولاد در سال است، با هیاتی 12 نفری متشکل از مدیران ارشد و مدیرعامل شرکت POSCO E&C، Tae-Hyun Hwang به منظور سرمایه‌گذاری و تولید فولاد در ایران در این همایش حضور خواهند داشت. این شرکت از بزرگ‌ترین صاحبان تکنولوژی در بخش کوره بلند در جهان است. از دیگر صاحبان تکنولوژی و تامین‌کنندگان بزرگ حاضر در این همایش می‌توان به Elias Gonzales GIL، مدیرعامل شرکت سارایه اسپانیا و Roland Kristl مدیرعامل شرکت INTECO اتریش یا مدیران توسعه بازار شرکت‌هایی چون ABB، PriMetal و... اشاره کرد. همچنین علاوه بر POSCO تولیدکنندگان بزرگی از کشورهای روسیه، چین و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ترکیه نیز در این همایش حضور دارند که همگی آنها علاوه بر حضور و سخنرانی در همایش، در روز دوم همایش با حضور در نشست‌های تجاری دوجانبه (B2B Meeting) میزبان فعالان صنعت فولاد ایران خواهند بود. در این زمینه علاقه‌مندان به شرکت در این نشست‌ها و داشتن جلسه با این افراد، می‌توانند با دبیرخانه همایش تماس بگیرند.

    علاوه بر این افراد که در هیات‌های مختلف در ششمین همایش چشم‌انداز فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار حضور خواهند داشت، بزرگان صنعت فولاد ایران و تصمیم‌گیران ارشد از جمله دکتر محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری؛ دکتر مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو؛ دکتر محسن پورسیدآقایی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه؛ دکتر جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ مهندس قدیر قیافه، رئیس انجمن تولیدکنندگان سنگ‌آهن ایران و مهندس محمد ابکاء، مدیرعامل شرکت مهندسی بین‌المللی فولادتکنیک در این همایش به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. از طرف دیگر با توجه به حضور بیش از 1000 نفر از مدیران بخش‌های مختلف صنعت فولاد و معدن ایران از بیش از 500 شرکت داخلی و خارجی، این همایش را می‌توان بزرگ‌ترین گردهمایی صنعت فولاد در خاورمیانه و یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های صنعت فولاد در جهان دانست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار