مدیران خودروعصر اعتبار

جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برای پروژه‌های شهرداری تهران

عصر ساختمان- عضو شورای شهر تهران گفت: با توجه به وضعیت بودجه‌ای، پیشرفت پروژه‌ها اهمیت دارد و در چنین شرایطی باید به سمت این امر برود که با استفاده از توان سرمایه گذاران داخلی و خارجی یعنی با استفاده از BOT این سرمایه‌ها را جذب کند تا پروژه‌ها توسعه یابد.

جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برای پروژه‌های شهرداری تهران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، مجید فراهانی با اشاره به تغییر نگاه مدیریت شهری تهران در خصوص درآمد زایی، گفت: در مدیریت شهری گذشته درآمدها به صورت ناپایدار یعنی از فروش تراکم کسب می‌شد اما شورای جدید اعتقادی به آن ندارد و عملا این امر محقق نخواهد شد؛ از این رو باید به سمت درآمدهای پایدار دیگری اعم از مدیریت عوارض، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه پروژه‌ها پیش رفت.

    عضو شورای شهر تهران افزود: با توجه به وضعیت بودجه‌ای، پیشرفت پروژه‌ها اهمیت دارد و برخی پروژه‌ها به خاطر مشکلات بودجه‌ای تعطیل خواهند شد. طبیعتا شهرداری در چنین شرایطی باید به سمت این امر برود که با استفاده از توان سرمایه گذاران داخلی و خارجی یعنی با استفاده از BOT این سرمایه‌ها را جذب کند تا پروژه‌ها توسعه یابد.

    فراهانی در توضیح روش‌های پیشنهادی پیشبرد پروژه‌ها بیان کرد: روش Bot مخف Build-Operate-Transfer است ؛ بدین صورت که سرمایه گذار خودش سرمایه را می‌آورد و پروژه تعریف می‌شود.با انجام این روش مثلا می‌توان پروژه‌ی تفریحی برای شهروندان مانند ساخت هتل یا ساخت رستوران یا جاذبه گردشگری را تعریف کرد؛ بدین ترتیب بنا نیست که شهرداری سرمایه گذاری کند بلکه خود سرمایه گذار، سرمایه می‌آورد، شهرداری از جهت مجوز ها، هماهنگی‌ها و شاید در خصوص قرار دادن زمین در اختیار سرمایه گذار مساعدت خواهد کرد.

    وی اظهار کرد: بدین ترتیب پروژه‌ها انجام می‌شود و سرمایه‌گذار بر اساس سرمایه‌ای که آورده از مجموعه‌ای که ساخته بهره برداری می‌کند ؛ سرمایه گذار از محل فروش خدماتی که از طریق انجام این مجموعه ارائه می‌کند اصل سرمایه و سودش در طی زمان مشخص بر می‌گرداند و بعد از آن مدت مشخص، کل مجموعه پروژه را به شهرداری واگذار می‌کند.

    فراهانی ادامه داد: در چنین شرایطی شهرداری بدون آنکه پولی خرج کند، صاحب پروژه می‌شود. مردم هم به جهت خدماتی که استفاده می‌کند راضی هستند؛ همچنین سرمایه گذار هم سرمایه‌اش و سود و بهره سرمایه‌اش بازگردانده می‌شود.

    عضو شورای شهر تهران در توضیح نمونه‌های انجام شده این گونه پروژه‌ها در دنیا گفت: این امر روش جا افتاده‌ای در دنیا است و در سراسر دنیا از این روش برای انجام پروژه‌ها به خصوص پروژه‌های شهری استفاده می‌کنند.

    فراهانی در خصوص تقسیم بندی سرمایه گذاران برای انجام پروژه‌های شهری تاکید کرد: نحوه عمل سرمایه‌گذاران داخلی با سرمایه‌گذاران خارجی اندکی متفاوت است. سرمایه‌گذار خارجی برای چنین پروژه‌هایی نیاز به تضمین دولتی دارند ؛ مثلا بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باید اصل سرمایه را تضمین کند که اگر سرمایه‌گذاری شد و به هر دلیلی در میان کار مشکلی ایجاد شد و سرمایه گذار نتوانست از پروژه استفاده کند، تضمین شود که سرمایه آسیب نبیند.

    وی در پاسخ به این سوال که تا سال آینده امکان جذب چنین سرمایه گذارانی وجود دارد و یا خیر، گفت: سازمان مشارکت و سرمایه‌گذاری شهرداری تهران در این زمینه به شدت فعال است؛ در کمیسیون برنامه و بودجه جلساتی در این زمینه داشته ایم. خوشبین هستیم که بتوانیم جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار