مدیران خودروعصر اعتبار

طی نامه‌ای از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران صورت گرفت؛

ابلاغ مصوبه تعیین محدوده و حریم روستاهای واقع در حریم شهرها

عصر ساختمان- دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استانداران و روسای شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌های سراسر کشور، مصوبه شورا را در موضوع تعیین محدوده و حریم روستاهای واقع در حریم شهرها، ابلاغ کرد.

ابلاغ مصوبه تعیین محدوده و حریم روستاهای واقع در حریم شهرها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، متن مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری به استانداران و روسای شورای برنامه‌ریزی استان‌های سراسر کشور با موضوع تعیین محدوده و حریم روستاهای واقع در حریم شهرها، به شرح زیر است:

    شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرو مباحث مطروحه در جلسه مورخ 96.7.17 خود و با توجه به رای مورخ 96.3.2 دیوان عدالت اداری، در جلسه مورخ 1396.10.4 موضوع ساماندهی محدوده و حریم روستاهای واقع در حریم شهرها را مورد بررسی قرار داد و ضمن تاکید بر اقدام عاجل و مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اصلاح تبصره 1 ماده 3 قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا، شهرک و نحوه تعیین آنها برای حذف حریم روستاهای واقع در حریم شهرها و تا زمان اصلاح آن به شرح زیر مصوب نمود:

    1. حریم روستاهای واقع  در حریم شهرها عبارت است از بخشی از اراضی بلافصل محدوده مصوب طرح هادی روستا که با اولویت اراضی زراعی، باغی، منابع آب سطحی و زیرزمینی و سایر عناصر مرتبط با ساختار فضایی روستا، با رویکرد صرفا صیانت و حفاظت و جلوگیری از ساخت و ساز در آنها تعیین می‌گردد.

    2. اندازه حریم روستاهای واقع در حریم شهرها بسته به ویژگی‌های طبیعی، اقلیمی، فرهنگی و جمعیتی روستا توسط مشاور تهیه‌کننده طرح هادی و یا سایر مهندسین مشاور ذیصلاح مشخص می‌شود و در هر صورت در سه استان شمالی (گیلان، مازندران و گلستان) با توجه به تعدد و پراکندگی روستاها و نزدیکی آنها به یکدیگر حداکثر از 20 درصد محدوده مصوب روستا و در سایر استان‌های کشور از یک برابر محدوده روستا بزرگتر نخواهد بود.

    تبصره 1: با عنایت به اینکه ماهیت تعیین حریم روستا، صیانت از اراضی هم پیوند با ساختار فضایی روستاست، پهنه بندری آن همواره به عنوان پهنه حفاظت تعیین و ضوابط آن تابع پهنه مذکور خواهد بود.

    3. مرجع رسیدگی به تخلفات واقع در حریم روستاهای واقع در حریم شهر با توجه به مفاد مواد 100 و 99 قانون شهرداری‌ها کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری‌ها خواهد بود.

    4. مرجع کنترل و نظارت بر اراضی واقع در حریم شهرها به استناد ماده 10 آیین‌نامه استفاده از اراضی و احداث بنا و تاسیسات در خارج از حریم و محدوده شهرها توسط معاون امور عمرانی استانداری تعیین می‌گردد.

    تبصره1: وزارت کشور موظف است در چهارچوب اختیارات معاونین استاندار در معرفی مراجع نظارتی تدابیر لازم جهت جلوگیری از تداخل مسئولیت‌ها و عدم ایجاد مدیریت‌های دوگانه و سه‌گانه در حریم روستاهای واقع در حریم شهرها را اتخاذ نماید.

    تبصره 2: در تعیین حریم روستای واقع در حریم شهر، اقدامات به گونه‌ای خواهد بود که ضمن رعایت مرز تقسیمات کشور هرگز با محدوده شهر تداخلی نداشته باشد.

    تبصره 3: در اجرای مصوبه مورخ 86.5.15 شورای‌عالی شهرسازی و معماری (و اصلاحیه 88.5.5) و مطابق ماده 2 قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها با عنایت به اینکه در صورت وجود روستاهای متعدد در حریم شهرها، وضع حریم برای آنها می‌تواند منجر به کاهش قابل‌ملاحظه سطح حریم شهر اصلی و تبعات جبران‌ناپذیر در انجام تکالیف نظارتی و کنترلی مراجع قانونی می‌گردد، لذا مراجع تصویب‌کننده طرح‌های هادی موظفند ضمن توجه به ضوابط مقررات طرح جامع شهر اصلی، اندازه و شکل حریم روستاهای واقع در حریم شهرها را به نحوی تعیین کنند که نقش و ماهیت حریم شهر اصلی مطابق ماده 2 قانون تعاریف محدوده و حریم مخدوش و مختل نگردد.

    5. با عنایت به تکلیف مندرج در بند پ ماده 62 قانون برنامه ششم توسعه، مراجع تصویب‌کننده طرح‌های هادی روستاهای واقع در حریم شهر، افزایش محدوده روستاهای مذکور را صرفا در حد نرخ رشد طبیعی کنترل نمایند.

    تبصره 1: با عنایت به اینکه هرگونه تغییر در طرح هادی این دسته از روستاها لزوما منجر به ایجاد مغایرت در حریم شهر و تغییر در اسناد طرح جامع خواهد بود بنابراین لازم است هرگونه تعیین یا تغییر محدوده و حریم طرح هادی روستاهای واقع در حریم شهر پس از طی فرآیند قانونی لازم، به تایید شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به عنوان مرجع نهایی نیز برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار