مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان:

امسال میانگین ظرفیت کار مهندسان هفت درصد بود

عصر ساختمان- رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان بیشترین بخش اشتغال و رونق اقتصادی را مربوط به ساخت و ساز و تولید مصالح ساختمانی ذکر و بیان کرد: بخاطر رکود ساخت و ساز در ایران میانگین ظرفیت کار مهندسان ساختمان امسال هفت درصد بود.

امسال میانگین ظرفیت کار مهندسان هفت درصد بود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، فرج الله رجبی روز پنجشنبه در نشست اعضای بسیجی عضو هیات مدیره سازمانهای نظام مهندسی کشور در مشهد افزود: همچنین آمار تولید مسکن امسال در مقایسه با 25 سال گذشته در بدترین شرایط رکود قرار داشته است.
    وی ادامه داد: 500 هزار مهندس ساختمان در کشور وجود دارند که بخش اعظم آنان به دلیل رکود صنعت ساختمان بیکار هستند و با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند. اگر دولت تسهیلات بیشتری را در حوزه مسکن و ساخت و ساز هزینه کند بخش زیادی از چرخه اقتصادی کشور شتاب خواهد گرفت.
    رئیس سازمان نظام مهندسی گفت: برخی مدعی هستند نظام مهندسی تبدیل به یک اداره یا دایره ای از وزارت راه و شهرسازی شود. این در حالی است که وضعیت سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در سراسر کشور نسبت به 20 سال گذشته بهتر شده و دارای قانون نظام مندی است.
    وی همچنین معوقات بانکی در حرفه های مختلف اقتصادی سطح کشور را 25 درصد اعلام و بیان کرد: اما این میزان در بخش مسکن کمتر از دو درصد است لذا خوش حسابترین مشتریان بانکها وام گیرندگان مسکن هستند.

    * رونق اقتصادی با فعالیت بخش خصوصی
    رئیس کمیسیون زیربنایی مجمع عالی بسیج سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز در این نشست گفت: اگر بیش از 70 هزار پرونده مربوط به پروژه های نیمه تمام دولت را برای تکمیل به بخش خصوصی اختصاص دهند رونق اقتصادی و اشتغال در کشور رخ خواهد داد.
    سیدمهدی هاشمی نیاز اعتباری تکمیل پروژه های نیمه تمام دولتی را 500 هزار میلیارد تومان ذکر و بیان کرد: دولت در لایحه بودجه سال 1397 برای تکمیل پروژه های نیمه تمام 60 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته که اگر این مبلغ اختصاص یابد اتمام پروژه ها بیش از 10 سال طول می کشد اگر در این بین پروژه های دیگری اضافه نشود.
    وی در ادامه به زلزله اخیر در کرمانشاه اشاره و بیان کرد: در ایران هر هفت سال زلزله ای با قدرت بالای هفت ریشتر رخ می دهد و بسیاری از هموطنان بر اثر ریزش ساختمانها جان خود را از دست می دهند.
    رئیس کمیسیون زیربنایی مجمع عالی بسیج سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: قدرت زلزله در سر پل ذهاب 7.3 ریشتر و تلفات جانی آن نسبت به زلزله های گذشته در کشور کمتر بود که این بواسطه استحکام ساختمانهایی است که طی سالهای اخیر ساخته شده اند.
    وی ادامه داد: در حادثه زلزله سرپل ذهاب مدیریت بحران کشور به سازمان نظام مهندسی ساختمان در ارتباط با استحکام ساختمانها انتقاد کرد. این در حالی است که سازمان نظام مهندسی ساختمان با 26 سال سابقه قانون و مقررات ملی ساختمان مدونی دارد و براساس آن عمل می کند.
    هاشمی گفت: نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک سازمان مردم نهاد در خط مقدم عمران و آبادانی، نجات و بازسازی قرار دارد، نظام مند و قانونمند و ریشه دار است و با داشتن نیم میلیون نفر متخصص و وظیفه شناس در جایگاه ویژه ای قرار دارد.
    وی افزود: ایران کشوری زلزله خیز و نیازمند ایجاد ایستگاههای شتاب نگار است اما از سال 1388 تاکنون هنوز دستگاههای زلزله نگار از گمرک ترخیص نشده اند. ایران جزو 10 کشور نخست وقوع بلایای طبیعی است و 70 درصد سکونتگاههایمان در معرض خطر سیل و زلزله و آسیب پذیری قرار دارند بنابراین لازم است جامعه مهندسان تحقیقات لازم را در خصوص زمین لرزه سرپل ذهاب و خرابیهای آن در بخشهای طراحی، نظارت، مصالح ساختمانی و تاسیساتی انجام دهند.

    * فعالیت سازمان نظام مهندسی سبب استحکام بناها شده است
    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در زلزله سرپل ذهاب بادبندهای ساختمانهای میانی خوب عمل کرده بود اما اتصالات فلزی که خوب جوشکاری نشده بود باعث فروریختن ساختمانهای چهار و پنج طبقه شد.
    حسین کامران دیسفانی افزود: با گذشت 25 سال از فعالیت سازمان نظام مهندسی وضعیت ساخت و سازها در کشور بهبود یافته و به استحکام بناها منجر شده است اما خروجی کار قانع کننده نیست. باید سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در استانها بهتر از گذشته عمل کنند و عملکرد خود را به نقد بگذارند.
    وی به مطالعات انجام شده در خصوص شناسایی سه گسل در مشهد اشاره و بیان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با همکاری اداره کل راه و شهرسازی برای مطالعات گسلهای شهر مشهد 150 میلیون تومان هزینه کرده است.
    همچنین در این نشست ایلخان رئیس سازمان بسیجی مهندسان عمران و معماری کشور آمادگی این سازمان را برای خدمت رسانی به جامعه و مناطق زلزله زده کشور اعلام و بیان کرد: تعداد بیشماری از مهندسان بسیجی در سرپل ذهاب سرگرم خدمت رسانی به زلزله زدگان هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو