مدیران خودروعصر اعتبار

رقابت بانکها در وام مسکن با اوراق

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: علی رغم ادعای بانک مسکن، از صندوق پس انداز مسکن یکم استقبال چندانی نشد.

رقابت بانکها در وام مسکن با اوراق
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، محمدرضا رضایی کوچی درباره ورود بانک ملی به موضوع ارائه تسهیلات مسکن با استفاده از اوراق تسهیلات اظهار داشت: بحث مسکن از موضوعات روز بازار است و رئیس جمهور نیز در مناظرات تلویزیونی خود بر آن تأکید داشت حتی در زمان معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس نیز به موضوع مسکن اشاره کرد و قول داد بحث تولید مسکن از رکود خارج شود؛ تا کنون تسهیلات مسکن در حوزه اختیارات بانک مسکن بوده است. بانک مسکن علی رغم اینکه وظیفه ذاتی اش کمک به تولید مسکن بود، در این زمنیه موفق عمل نکرده است.

    وی ادامه داد: تسهیلاتی که امروز در حوزه مسکن پرداخت می شود به گونه ای است که فقط افراد خاصی می توانند از آن استفاده کنند و سود آن 18 درصد است که مشتری چندانی ندارد.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: دولت، صندوق پس انداز مسکن یکم را تعریف کرد اما از آنجایی که میزان بازپرداخت این مدل متناسب با درآمد مردم نبود، به همین دلیل علی رغم آنکه بانک مسکن ادعا می کند از این طرح استقبال خوبی شده است، چندان از آن استقبال نشد. اگر نگاهی به بازار تولید مسکن بیندازید می بینید که علی رغم آنکه سالانه 1 میلیون واحد مسکونی نیاز داریم، تنها 200 هزار واحد مسکونی ساخته می شود. این موضوع نشان می دهد بانک مسکن نتوانسته به وظیفه خودش عمل کند.

    نماینده مردم جهرم در مجلس تصریح کرد: در این روزها که بحث اشتغال مطرح است، بخش مسکن می تواند با سرمایه گذاری اندکی، هم نیاز مردم به تولید و ساخت مسکن را تأمین کند و هم از طرف دیگر باعث اشتغال و راه اندازی واحدهای تولیدی می شود؛ دولت نیز به خوبی تشخیص داد که در کنار بانک مسکن باید بانک دیگری را هم فعال کند که بانک ملی این وظیفه را بر عهده گرفت.

    به گفته رضایی کوچی ما در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه 1 میلیون واحد مسکونی را داریم در سال هایی هم که رکود به این بازار مسلط بود، این ظرفیت به 700 تا 800 هزار واحد در سال کاهش یافته است بنابراین با راه اندازی این ظرفیت، حداقل برای بیش از یک و نیم میلیون نفر در سال اشتغال ایجاد می شود. کدام سرمایه گذاری و پروژه ای به جز بخش مسکن می تواند در کشور چنین اشتغالی ایجاد کند؟

    وی با بیان اینکه بانک مسکن هم توانایی اجرای این ظرفیت را دارد گفت: در دولت نهم 45 هزار میلیارد تومان تحت عنوان مسکن مهر در اختیار بانک مسکن قرار دادیم که اقساط آن در حال بازگشت است اما به جای آنکه بانک های ما در تولید مسکن سرمایه گذاری کنند، منابع خود را در جای دیگری سرمایه گذاری می کنند؛ بانک های ما در کارهای دیگری غیر از بانکداری سرمایه های خود را مصرف می کنند. با این حال بانک ملی به لحاظ اینکه راحت تر می توان از ظرفیت های آن استفاده کرد، وارد این موضوع شده است. اگرچه بانک مسکن هم دولتی است اما در بخش تولید مسکن ورود نمی کند؛ وقتی بانک مسکن وام را با سود 18 درصد می دهد، طبیعی است که مردم نمی توانند به سمت ساخت مسکن بروند.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: خود دولت هم متوجه شده که با شرایط فعلی و رویکردی که بانک مسکن در پیش گرفته، نمی تواند در بحث تولید مسکن موفق باشد. تا سال 1404 اگر سالی یک میلیون مسکن تولید کنیم شرایط عرضه و تقاضا برابر می شد ولی الان از این هدف بسیار دوریم؛ چه کسی باید از تولید مسکن حمایت می کرد؟ بانک مسکن می بایست از این وضعیت حمایت کند بانک مسکن وظیفه ذاتی خودش را نتوانسته عمل کند دولت هم متوجه شده و از بانک ملی کمک خواسته است.

    رضایی کوچی تأکید کرد: ما 140 هزار هکتار بافت فرسوده داریم اگر دولت بیاید و صرفا برای بازسازی این بافت ها تسهیلات بدهد زمینه تولید و اشتغال ایجاد می شود به خصوص که 14 هزار مهندس داریم و امکان اشتغال آنها فراهم می شود.

    وی افزود: با آمدن بانک ملی در حوزه مسکن هم شرایط اعطای تسهیلات ارزان قیمت فراهم می شود و هم رقابت میان این دو بانک ایجاد می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی