مدیران خودروعصر اعتبار

پدرعلم زلزله شناسی ایران:

قدرت زلزله ۶ ریشتری، ۳۲ برابر زلزله ۵ ریشتری است

عصر ساختمان- پدرعلم زلزله شناسی ایران و رئیس سابق بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: زلزله ۶ ریشتری نسبت به زلزله ۵ ریشتری ۳۲ برابر انرژی آزاد می کند.

قدرت زلزله ۶ ریشتری، ۳۲ برابر زلزله ۵ ریشتری است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بهرام عکاشه پدرعلم زلزله شناسی ایران و رئیس سابق بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با اشاره به تعریف گسل و ریشتر اظهار کرد:اگر ما یک لیوان داشته باشیم این لیوان به دلایلی به زمین برخورد کند وترک بردارد به آن ترک گسل می گوییم. یعنی این لیوان آسیب پذیر است و با حرکتی دیگر حتما از همان جا که ترک برداشته می شکند.

    وی با بیان اینکه گسل ها بر اثر گرم شدن زمین ایجاد می شوند، گفت: حرارت داخل زمین 8000 درجه سانتی گراد است، یادمان نرود که زمین ما تکه ای از خورشید است و سطح خورشید 6000 هزار درجه داغ است .

    عکاشه با بیان اینکه زمین لرزه های ایران کاملا طبیعی است، ادامه داد: این زمین لرزه ها به علت این است که انرژی ها جمع شده وحالا آزاد شده است.

    وی گفت:عوامل داخل زمین را ما نمی شناسیم که بدانیم داخل زمین چه خبر است.

    پدرعلم زلزله شناسی ایران و رئیس سابق بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اظهار کرد: ریشتر درجه ای از انرژی است که از یک زلزله به وجود می آید . درجه ریشتر درجه تخریب نیست بلکه درجه توانمندی یک زلزله ای است که این انرژی از آن بیرون می آید.

    وی با بیان اینکه ما می توانیم زمین لرزه 7 ریشتری داشته باشیم که تخریب آن صفر باشد، گفت: اگر ساختمانی درمنطقه زلزله خیز باشد و آن تخریب شود به آن درجه مرکالی می گویند .

    عکاشه گفت: ممکن است درجه 2 ریشتری، درجه 5 ریشتری مرکالی به وجود آورد و ساختمان آنقدر مقاوم باشد که به اندازه 2 مرکال فقط خسارت ببیند.

    وی با بیان اینکه فرق زلزله 7 ریشتری با زلزله 6 ریشتری از نظر انرژی آزاد شده است، گفت:زلزله 6 ریشتری نسبت به زلزله 5 ریشتری، 32 برابر انرژی آزاد می کند، همینطور زلزله 7 ریشتری 32 برابر زلزله 6 ریشتری قدرت دارد.

    پدرعلم زلزله شناسی ایران و رئیس سابق بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تصریح کرد: در زلزله کرمانشاه سازه های مسکن مهر به گونه ای بود که دیواره ها ریخته بودند .در یک ساختمان پی،دیواره ها، اتصالات مهم است و باید همه این استاندارها رعایت شود چرا که با رعایت استانداردها نباید دیواره ها به بیرون ریزش کند .

    وی افزود: ریزش دیواره ها معمولا خسارت جانی نخواهد داشت، اگر ستون ها ریزش کند خسارت جانی به وجود می آورد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار