مدیران خودروعصر اعتبار

در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی بررسی شد؛

آخرین اقدامات دبیرخانه و شورای سیاستگذاری نشان تعالی

عصر ساختمان- آخرین اقدامات دبیرخانه و شورای سیاستگذاری نشان تعالی HSE با بیان اهداف و ضرورت‌های گرایش به آن و راهکارهای ارتقای فرهنگ HSEدر سازمان، تشریح شد.

آخرین اقدامات دبیرخانه و شورای سیاستگذاری نشان تعالی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، یکی از اصلی‌ترین مسئولیت‌های دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در وزارت راه و شهرسازی تاکید بر ایجاد ساختمان‌های ایمن و موضوع HSE و پرداختن به آن است که در دستور کار قرار دارد. در همین راستا نیز از ابتدای سال جاری- اردیبهشت‌ماه- همکاری نزدیکی بین وزارتخانه (معاونت مسکن و ساختمان) و دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران (ریاست دانشکده) طی تفاهم‌نامه‌ای با موضوع ترویج و گسترش HSE ایجاد شد.

    نعیمی دبیر اجرایی نشان تعالی HSE در جلسه‌ای که با حضور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با موضوع برگزاری اولین نشست شورای سیاست‌گذاری نشان تعالی HSE در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گزارشی از روند فعالیت‌های دبیرخانه نشان تعالی HSE ارایه داد.

    وی در بیان اهداف و ضرورت‌های گرایش به HSE گفت: شناخت کافی از عوامل بالقوه آسیب‌رسان به محیط کار، ایجاد بستر مناسب برای بهبود بهره‌وری و تعالی سازمان، ایجاد ساختار مشخص و تعیین مسئولیت‌ها در کنار هدفمندکردن و یکپارچه هرچه بیشتر ارکان سازمان، شناخت قوانین و مقررات و کاهش جرایم قانونی، کاهش حوادث، ایجاد انگیزه در کارکنان به علت اعتماد آنها نسبت به مدیریت به واسطه تلاش برای افزایش رضایت شغلی و فراهم شدن زمینه های رقابت سالم و موثر از ضرورت‌های گرایش به HSE است.

    نعیمی راهکارهای ارتقای فرهنگ HSEدر سازمان را 10 بند برشمرد و افزود: تهیه و توزیع دستورالعمل‌ها، آموزش اصول و مقررات HSE، تشکیل کمیته‌های HSE، تخصیص منابع و بودجه مناسب، سیستم‌های نظارت بر عملکرد ایمنی واحدها، ایمنی و مدیریت فرآیند حوادث، پایگاه اطلاع‌رسانی و هشدارها، مدیریت دیداری از طریق علایم و پوسترها، استفاده از رسانه‌های داخلی و اولویت برگزاری جلسات مدیریت از راهکارهای ارتقای فرهنگ HSE در سازمان است.

    وی دلیل اهمیت ارزیابی را فقدان یک روش کارآمد جهت نظارت، ارزیابی و بهبود سیستم‌های مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست عنوان کرد و گفت: نبود یک روش کارآمد، سبب کاهش کارایی سازمان‌ها، عدم رشد دانش و توانمندی‌های سازمانی، عدم شناخت و استفاده از تجربیات موفق سایر سازمان‌ها و عدم‌شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان خواهد شد.

    نعیمی ادامه داد: بیشتر کشورهای دنیا با تکیه بر مدل‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف جوایزی را در سطوح ملی و منطقه ای تعریف کرده اند که بهبود سازمانی، افزایش انطباق با الزامات قانونی، افزایش اثربخشی فرآیندهای کاری، کاهش حوادث و ارتقای سطح رضایت شغلی و اعتبار صنفی را به همراه دارد.

    وی تصریح کرد: با بهره‌گیری از مدل نشان تعالی HSE مدیران و رهبران سازمان‌ها، خواهند توانست دانش و تجارب کاری خود را با یک نگرش سیستمی همراستا کرده و جهت تعالی و سرآمدی سازمان متبوع به کار بگیرند.

    نعیمی انواع مدل‌ها و شیوه‌های ارزیابی عملکرد HSE را شامل ارزیابی سیستم مدیریت، پرداختن به مستندات، ترکیبی از ارزیابی با سایر معیارها و اختصاص ارزیابی به یک موضوع خاص در HSEبه طور مثال مدیریت ریسک عنوان کرد.

    بر اساس گزارش دبیرخانه، مدل نشان تعالی HSE و معیارهای آن در چهار حوزه مدیریت، بهداشت، ایمنی و محیط زیست به فعالیت می‌پردازد که معیارهای پیش‌بینی شده در حوزه مدیریت به عنوان توانمندسازی و معیارهای درنظر گرفته شده در هریک از حوزه های مهندسی بهداشت، ایمنی و محیط زیست به عنوان نتایج عملکرد سازمان طبقه بندی شده است.

    همچنین، نشان تعالی HSE یک نماد ملی است و برای اعتلای شان آن به چهار عامل بسیار مهم زیر توجه خاص شده است که شامل:

    1- سلامت نظام ارزیابی به عنوان عامل اصلی جلب احترام و اعتماد جامعه ذی‌نفع در طول زمان اجرای ارزیابی، از طریق انتخاب ارزیابان مجرب و بیطرف و اجرای فرآیند ارزیابی به طور اطمینان بخش و بدون اعمال سلایق و دیدگاه‌های شخصی.

    2- دقت در کیفیت ارایه خدمات و ارزش‌آفرینی فرایند ارزیابی به عنوان مقیاسی معتبر برای ارزش‌گذاری اقدامات و فعالیت‌های سازمان‌های متقاضی.

    3- به کارگیری مراجع دانشگاهی، سازمان‌ها و مراجع مربوطه دولتی و متخصصین صنعتی در شورای سیاستگذاری و کمیته‌های فنی.

    4- انجام مطالعات گسترده در خصوص بهترین تجارب موجود داخلی و خارجی در متدولوژی مدل.

    همچنین به گفته مسئولان ارشد دبیرخانه نشان تعالی HSE مزایای مدل فوق نیز شامل موارد زیر است:

    1- شناخت نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود با تمرکز و محوریت HSE فعالیت ها و تمرکز بر استراتژی HSE

    2- ایجاد زمینه‌هایی به منظور ارتقای HSE فعالیت‌ها و بهبود مدیریتHSE سازمان و نهایتا افزایش قدرت رقابت

    3- به اشتراک‌گذاری و فراگیری دستاوردها و تجربیات موفق سایر سازمان‌ها در زمینه مدیریت HSE

    4- امکان مقایسه وضعیت HSE واحدها و صنایع در یک یا چند سازمان

    5- جلوگیری از اعمال سلیقه‌های فردی ارزیابان و بازدید شونده

    6- امکان انجام پایش‌های HSE به صورت خودارزیابی و جلوگیری از بازدیدهای میدانی غیرضروری

    7- امکان رده‌بندی صنایع و سازمان‌ها

    8- اطمینان از در نظر گرفته شدن تمامی پارامترهای مهندسی و مدیریت HSE

    نعیمی همچنین اعلام کرد: نحوه گزارش‌دهی به این صورت است که کلیه اطلاعات خودارزیابی ارسالی از سوی سازمان و نتایج حاصل از اجرای فرآیند ارزیابی در محیط نرم‌افزار اختصاصی نشان تعالی HSE بارگذاری شده و از طریق نرم‌افزار مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. همچنین، در پایان نیز کلیه نتایج حاصله در قالب یک گزارش تفصیلی، تنظیم و برای سازمان ارسال می‌شود.

    وی یادآور شد: فراخوان ارزیابان در دو نوبت برای شرکت در آزمون جذب و استخدام در ارزیابان در هریک از محورهای مدیریت، سلامت و ایمنی و محیط‌زیست اعلام شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو