مدیران خودروعصر اعتبار

عرضه اوراق رهنی مسکن تا پایان سال

عصر ساختمان : فطانت گفت: برای ایجاد تحریک در بخش ساخت و ساز مسکن ، اوراق رهنی مسکن به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان آماده عرضه است.

عرضه اوراق رهنی مسکن تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» ، محمد فطانت در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما افزود : یکی از بخش های مهم و تاثیرگذار در رشد اقتصادی کشور ، ‌بخش ساختمان و ساخت و ساز مسکن است و تحریک این بخش به تجهیز منابع و سرمایه گذاری نیاز دارد که باید منابع ان از طریق سیستم بانکی تامین شود.

    وی ادامه داد :‌ در ابتکاری جدید اوراقی با نام اوراق رهنی طراحی شده و از طریق شورای عالی بورس به تصویب رسیده و دستورالعمل های مربوط به آن ابلاغ شده است.

    فطانت افزود:‌ در مرحله اول از طریق بانک مسکن این اوراق با رقم حدود 300 میلیارد تومان در دست آماده سازی و عرضه در بازار است و ما برای عرضه ان آمادگی داریم.

    رئیس سازمان بورس گفت : ‌سیستم بانکی می تواند به پشتوانه تسهیلاتی که در بخش مسکن داده و رهن ملک را پشتوانه خودش کرده است ، این اوراق را به صورت دست دوم در بازار به فروش برساند و تامین مالی کند و منابع حاصل از آن را درباره طرح های اولویت دار یا پرداخت تسهیلات مسکن مجددا در اختیار عموم مردم قرار بدهد.

    وی ادامه داد : ‌این امکان وجود دارد که این اوراق تا رقم 10 هزار میلیارد تومان ، طراحی و در بازار عرضه شود.

    رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه این کار به صورت تدریجی و متناسب با پتانسیل هایی است که در بازار تعریف می شود ، گفت: با فرهنگ سازی های صورت گرفته مردم با این ابزارها آشنایی پیدا می کنند و می توانند از این طریق مشارکت خود را در بخش ساخت و ساز افزایش دهند و اگر سیستم بانکی هم آمادگی داشته باشد این ارقام به تدریج محقق می شود.

    فطانت با بیان اینکه ما آمادگی خود را برای عرضه این اوراق اعلام کردیم ، اظهار داشت : ‌منتظریم تا مدارک ، تکمیل و شرایط لازم برای ارائه مجوز و عرضه به عموم فراهم شود.

    وی افزود: مانع سختی وجود ندارد و ما امیدواریم تا پایان سال این اوراق در بازار عرضه شود.

    * صندوق ذخیره مسکن معافیت کامل مالیاتی دارد

    رئیس سازمان بورس در باره صندوق ذخیره ساختمان گفت‌:‌در سال جاری به دو صندوق زمین و ساختمان که در بخش صندوقهای پروژه تقسیم بندی می شود ، مجوز داده شده است و ما آمادگی کامل داریم که از ابزار صندوقهای سرمایه گذاری برای حضور عموم مردم در ساخت و ساز استفاده کنیم.

    وی ادامه داد: عموم مردم برای اینکه ساخت و سازهای خودشان را انجام دهند می توانند از مزیتهای ابزار صندوق مسکن که دارای سپر مالیاتی یا معافیت کامل مالیاتی است ،استفاده کنند.

    فطانت افزود : ‌افرادی که در بخش ساخت و ساز مسکن فعال هستند با استفاده از این ابزار می توانند از معافیت های 100درصدی آن استفاده کنند.

    وی با اشاره به اینکه این صندوق ابزار بسیار توانمندی در این شرایط است ، گفت : بازار سرمایه کشور آمادگی کامل دارد تا تمام متقاضیان را به نحو مناسبی پشتیبانی کند.

    فطانت افزود : برای گام اول تمام افرادی که علاقه مندند می توانند از طریق شرکتهای تامین سرمایه که در کشور در بخشهای مختلف فعال است ، وارد شوند و اطلاعات را ارائه و راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

    وی خاطرنشان کرد:‌مردم می توانند بعد از گرفتن مجوزهای لازم اقدامات لازم را انجام دهند.

    اوراق قرضه با پشتوانه رهنی، ( Mortgage-backed securities) از سوی موسسات دولتی یا موسسات مورد حمایت دولت، مانند فنی می و فردی مک منتشر می‌شوند. در واقع این موسسات این اوراق را به پشتوانه مجموعه‌ای از وام‌های مسکن (که ممکن است این وام‌ها را خود داده باشند، یا آنها را از دیگر بانک‌ها خریده باشند) که در ترازنامه خود دارند ، منتشر می‌کنند (فرایند تبدیل وام به اوراق قرضه) و پس از فروش آنها به سرمایه‌گذاران، وجوه حاصله را مجدداً وارد چرخه پرداخت وام مسکن می‌کنند.

    در واقع با این اقدام، وجوه لازم جهت پرداخت به متقاضیان وام مسکن، فراهم می‌ شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار