مدیران خودروعصر اعتبار

در کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مطرح شد؛

در اجرای مصوبه برج باغ‌ها حتی یک باغ هم حفظ نشده است

عصر ساختمان- رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران،خبر داد: در اجرای مصوبه برج باغ‌ها که هدف آن حفظ باغات بارعایت حقوق مالکان بود طی بررسی‌های به عمل آمده حتی یک باغ هم حفظ نشده است.

در اجرای مصوبه برج باغ‌ها حتی یک باغ هم حفظ نشده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، سی و پنجمین جلسه کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری با حضور رییس شورای شهر تهران و معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با موضوع ارائه گزارش درباره روند اجرای طرح موضعی باغات کن برگزار شد.

    در ابتدای این جلسه زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست وخدمات شهری شورای شهر تهران در واکنش به گزارش شهردار تهران از تحویل و تحول عملکرد ١٢ ساله شهرداری تهران با اشاره به شجاعت و صراحت شهردار تهران در شفاف‌سازی عملکرد گذشته ،گفت: عملکرد گذشته شهرداری تهران در بسیاری از موارد قابل دفاع نیست. بعضی از گزارشات دل آدم را به درد می‌آورد.

    در ادامه مهدی حجت، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ضمن اشاره به طرح حفظ و صیانت از باغات کن، تاکید کرد: دولت باید سالانه 42میلیارد تومان به شهرداری تهران کمک کند اما نمی‌دانیم این رقم به کجا می‌رود.

    وی ادامه داد: وقتی گفته می‌شود شهرداری باغات کن را تملک کند باید به فکر نگه‌داری وحفظ آن هم باشیم.

    او از بردن پیشنهادی به مجلس از سوی شهرداری تهران خبر داد و گفت: قرار است طرحی به مجلس برده شود که طی آن اگر دولت هزینه‌ای به شهرداری تحمیل می‌کند خود بودجه آن را تقبل کند.

    در این جلسه مسعود شفیق، مشاور و تهیه کننده طرح حفظ وصیانت باغات کن سه پیشنهاد مطرح کرد که به شرح ذیل است:
    1_شهرداری به‌طور کامل باغات را تملک کند که هزینه آن دو تا سه هزار میلیارد تومان است.
    2_قسمتی از باغات به بخش خصوصی و قسمتی به مردم واگذار شود که هزینه آن هم 1200میلیارد تومان است.
    3_مردم خودشان باغات را احیا کنند.

    همچنین محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران هم پیشنهاد داد که کاربری‌های دیگری در کنار این طرح به باغات کن افزوده شود.

    وی ادامه داد: برای مثال سالن تئاتر یا رستوران در آن جا با حفظ باغ تعبیه شود تا برای منطقه ارزش افزوده ایجاد کند.

    در این جلسه سید آرش حسینی میلانی، دیگر عضو کمیسیون با اشاره به اینکه برای حفاظت و صیانت از باغات کن مسئله اصلی آب است، اظهار داشت: باید در این باره مطالعات تکمیلی انجام شود تا اطلاعات جامع تری به دست بیاید.

    رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با طرح این سوال که اگر بودجه سال آینده شهرداری تهران 17 هزار میلیارد باشد، باید مشخص شود چند درصد از آن بودجه مختص به مسئله محیط زیست و سرمایه‌گذاری در این حوزه است، تصریح کرد: هم‌اکنون برای توسعه فضای سبز تهران بودجه‌ی 400 میلیارد تومانی وجود دارد که این میزان باید افزایش یاید.

    حسینی میلانی با تاکید بر اینکه تهران از ظرفیت زیست پذیری‌اش عبور کرده است، خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست ،تهران در سال 75 از ظرفیت اکولوژیکی خود عبور کرده است و این در حالی است که استاندارد فضای سبز تهران کمتر از سرانه جهانی است.

    در ادامه نوری، رییس جلسه با رد پیشنهاد تملک باغات کن از سوی شهرداری تهران گفت:با میزان ٥٢ هزار میلیارد بدهی‌های فعلی شهرداری تهران،اساسا عملیاتی کردن این اقدام و تملک همه باغات کن ممکن نیست.

    بنابراین باید تلاش کنیم ضمن حفظ و صیانت از باغات کن و با رعایت حقوق شهر ،حقوق شهروندان منطقه کن نیز دیده شود .

    به گفته نوری: در مصوبه برج باغ‌ها که هدف آن حفظ باغات با رعایت حقوق مالکان بود طی بررسی های به عمل آمده حتی یک باغ هم حفظ نشده است.

    وی ادامه داد: نقش مردم در حفاظت از باغات باید در نظر گرفته شود تا عمر باغ ها افزایش پیدا کند.اگر مردم در این طرح حضور نداشته باشند ،بهترین طرح به نتیجه نخواهد رسید. با طراحی سازمان اجرایی و رعایت ضوابط ،چگونگی نظارت بر اجرای طرح و حفظ باغات لحاظ شود .

    رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری در جمع‌بندی جلسه تاکید کرد: اگر بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی مقرر شده که کلیه باغات کن تملک شود و سازمان زمین شهری و مسکن به شهرداری کمک کند ، باید سهم دولت در این طرح مشخص شود پایتخت بودن تهران ،بزرگترین عارضه برای شهر تهران است که دولت باید در رفع آن سهمی برای خود قائل باشد.


    در پایان مقرر شد معاون شهرسازی ومعماری شهرداری تهران ماتریس نقاط مثبت و منفی پیشنهادها را با براورد ریالی تهیه و در جلسه بعدی ارایه نماید و ارزیابی اثرات اجتماعی طرح و زیست محیطی به عنوان بخشی از پیوست آن مورد توجه قرار گیرد.

    سید آرش حسینی میلانی هم در سی و پنجمین جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با موضوع طرح حفاظت و صیانت از باغات کن:
    انتظار داشتیم مشاور طرح، اطلاعات دقیق‌تری از جمله اینکه برای حفظ باغات کن و تبدیل آن به پارک به چه میزان آب نیاز است؟ وضعیت روخانه کن چگونه است؟ و وضعیت آب‌های زیرزمینی آن به چه میزان است؟، ارائه دهند.

    وی افزود: برای حفاظت و صیانت از باغات کن مسئله اصلی آب است. باید در این باره مطالعات تکمیلی انجام شود تا اطلاعات جامع‌تری به دست بیاید.

    عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اگر بودجه سال آینده شهرداری تهران 17 هزار میلیارد باشد، باید مشخص شود چند درصد از آن بودجه مختص به مسئله محیط زیست و سرمایه‌گذاری در این حوزه است، هم‌اکنون برای توسعه فضای سبز تهران بودجه‌ای 400 میلیارد تومانی وجود دارد که این میزان باید افزایش یابد.

    وی تاکید کرد: تهران از ظرفیت زیست‌پذیری‌اش عبور کرده است، بر اساس اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست تهران در سال 75 از ظرفیت اکولوژیکی خود عبور کرده است و این در حالی است که استاندارد فضای سبز تهران کمتر از سرانه جهانی است.

    میلانی گفت: بیش از یک قرن پیش در شهر نیویورک، سنترال پارک ساخته می‌شود که به میراثی برای آیندگان تبدیل شده است. هم‌اکنون نیز در شهر تهران ما نیازمند اراده و عزم جدی برای حفظ باغات هستیم همانطور که در حفاظت از پارک پردیسان شهرداری پیشقدم شده است.

    وی اضافه کرد: در پروژه‌های محیط زیستی شهر تهران نیازمند تجدیدنظر در سهم اعتباری هستیم، براساس تحقیقات صورت گرفته موضوع محیط زیست هم‌اکنون اولویت اصلی شهر تهران و آلودگی هوا معضل اصلی و نخست شهروندان تهرانی است که باید برای حل و فصل مسایل آن نیز بودجه کافی تخصیص داده شود.

    میلانی گفت: حفاظت و صیانت از باغات کن همچون پروژه‌ای عمرانی نیازمند مطالعات ارزیابی اثرات اجتماعی است، حدود 13 هزار نفر در آن منطقه زندگی می‌کنند و باید بررسی شود که میزان گرایش‌های موافق و مخالف چگونه است و با کمک جامعه‌شناسان و شهرسازان تلاش کرد تا به فرمولی برای دستیابی به توافق اجتماعی به دست بیاید.

    وی خاطرنشان کرد: اقتصاد محیط زیست را در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ کنیم، در صورت کمی‌سازی خدمات اکولوژیکی این پروژه می‌توان نسبت فایده به هزینه آن را واقعی کرد. توسعه و حفاظت از فضای سبز نیاز امروز جامعه ماست و به این خاطر باید به راهکار و فرمولی مبتنی بر مشارکت مردم، همراه با توافق اجتماعی و کمترین تنش دست یافت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو