مدیران خودروعصر اعتبار

نامه دیروز وزیر راه دستهای ما را از جیب مهندسان بیرون آورد

عصر ساختمان- مظاهریان گفت: نامه دیروز وزیر دستهای ما را از جیب مهندسان بیرون آورد و این موضوع در بهتر شدن فرایندها کمک رسان خواهد بود.

نامه دیروز وزیر راه دستهای ما را از جیب مهندسان بیرون آورد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از  باشگاه خبرنگاران، راه و شهرسازی حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش ملی نگهداری از ساختمان‌‌ها و حفاظت در برابر حریق با بیان اینکه تمامی اختلاف‌های موجود مربوط به آیین‌نامه اصلاح کنترل ساختمان و مسئولیت کنترل آنهاست،اظهار کرد: باید قبل از قانون نظام مهندسی، آیین‌نامه اصلاح کنترل ساختمان را در دست داشته باشیم. طبق قانون مسئول کنترل ساختمان، وزارت راه و شهرسازی نیست.

    وی بیان کرد: متأسفانه سازمان نظام مهندسی در قالب دیگر این آیین‌نامه ،مسئولیت تمامی ساختمان‌ها را بر عهده خود می داند.

    مظاهریان تصریح کرد: کنترل آیین‌نامه ساختمان با مشارکت تمامی بخش‌ها در دو سال گذشته اصلاح شده و هم اکنون تمامی درگیری‌ها و جنجال‌ها مربوط به مسئولیت کنترل ساختمان است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمامی حقوقدان‌ها معتقدند  مسئولیت کنترل ساختمانها دولت محلی یعنی شهرداری‌ها هستند ،افزود: شهرداری‌ها با توجه به آنکه مسئول صدور پروانه ساختمانی هستند باید کنترل ساختمان را نیز را بر عهده بگیرند.

    وی تأکید کرد: با وجود هزار و 300 شهر در کشور نهاد شهرداری بر مبنای رأی مردم پروانه ساختمانی را صادر می‌کند.بنابراین قدرت برخورد  با تخلف‌های این بخش را دارد .در نتیجه مسئولیت اصلی کنترل ساختمان بر عهده این نهاد قانونی است.

    مظاهریان یادآور شد: معاون حقوقی رئیس جمهور در جلسه‌ای به اتفاق آرا اعلام کرد که مسئول کنترل ساختمان با قوانین مذکور شهرداری است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:طبق این آیین‌نامه و قوانین ،شهرداری‌ها مسئول کنترل ساختمان‌ها هستند و هیچ یک از حقوقدان‌ها و مسئولان مخالفتی با آنان ندارند.

    وی در ادامه به لغو دریافت 5 درصدی حق‌الزحمه مهندسان ناظر اشاره کرد و گفت: سازمان‌ها طبق قانون حق دارند در این رابطه هرگونه اقدامی را که می خواهند انجام دهند و در مجامع خودشان به موضوع 5 درصد بپردازند ،اما این موضوع بر عهده مهندسان است که چگونه با حقوق آن‌ها برخورد خواهند کرد.

    مظاهریان با اشاره به نامه روز گذشته وزیر راه و شهرسازی گفت: با ابلاغ این آیین نامه دستمان از جیب مهندسان بیرون آورده شد و این موضوع کمک موثری در بهتر شدن فرایندها می‌کند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: این ساختمان 54 ساله نماد آغاز دوران معماری و شهرسازی ایران بود که متأسفانه در برابر چشمان  تمام مردم فرو ریخت.

    وی افزود: این ساختمان در دوره ساخت خود نماد ایمنی و دستاورد بزرگ جهانی به شمار می‌رفت و حتی بعد از فروریختن نشان داد که مهندسان باید برای ساخت و ایمنی دوباره آن به پا خیزند.

    مظاهریان با بیان اینکه می توانستیم با درایت و مهندسی صحیح مانع از درگذشت 16 آتش‌نشان باشیم ،گفت: متأسفانه ما در این بخش درست فکر نکردیم و با فکر غلط خود جان عده‌ای را گرفتیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه زلزله تهران هشداری برای تمامی مردم بود، گفت: اگر زلزله تهران زیر 5 ریشتر بود هیچ کس به آن توجه نمی‌کرد و اگر بالای 6 ریشتر بود جان هزاران نفر گرفته می‌شد، اما زلزله 5.3 ریشتری درس بزرگی را برای افزایش ایمنی ساختمان‌ها به تمامی مردم داد.

    وی افزود: مهندسان در قالب نظام مهندسی باید کیفیت کار حرفه‌ای خود را بالا ببرند و با این اقدام بتوانند سطح نظارت و کیفیت فعالیت خود را ارتقا دهند.

    مظاهریان با بیان اینکه در حادثه کرمانشاه تمامی مقررات ملی ساختمان رعایت شده است ،گفت: هم اکنون مشکل در بحث نگهداری و مدیریت ایمنی ساختمان‌ها متمرکز شده است که باید در قالب آیین‌نامه کنترل ساختمان آن را به کار گیریم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: آینده بهتری را برای مردم و سازمان نظام مهندسی پیش‌بینی می‌کنم و روزهای بهتری برای نظام مهندسی در راه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار