مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

آغاز اصلاحات اساسی در قانون نظام مهندسی و مبارزه جدی با موضوع امضاء‌فروشی

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که چرا باید مهندسان ۵ درصد از دستمزد خود را به جای دیگری پرداخت کنند گفت: این اولین گام برای اصلاحات اساسی در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است و در واقع اولین گام در جهت مبارزه بسیار جدی با موضوع امضا فروشی است که در فهم عمومی مطرح است.

آغاز اصلاحات اساسی در قانون نظام مهندسی و مبارزه جدی با موضوع امضاء‌فروشی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در گفتگو با خبرنگاران، گفت: مدتی است که ما در جهت تغییر اساسی نظام شهرسازی متکی بر بحث حمل و نقل همگانی در وزارتخانه، همچنین در مراکز تصمیم‌گیری، اجرایی و دانشگاهی صحبت می‌کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: واقعیت این است که در حال حاضر، تمام سیستم حمل و نقل و بیش از 90 درصد متکی بر حمل و نقل شخصی است و حمل و نقل همگانی سهم ناچیزی دارد به ویژه وقتی وارد پیرامون می‌شویم این موضوع قوت می‌گیرد. بر اساس آمار، تقریبا روزانه در حدود 550 هزار خودرو وارد تهران و به همان میزان خودرو از تهران خارج می‌شود که مقدار مصرف بالای بنزین ایجاد آلودگی، اتلاف وقت مردم و مسایل مختلف را به دنبال دارد.

    آخوندی با طرح این موضوع که باید کاری کنیم تا پیرامون کلانشهرها نیز به یک شبکه حمل و نقل ریلی متصل شود و در عین حال سیستم حمل و نقل درون شهری نیز از نظر ریل و حمل و نقل یکپارچه تقویت شود، افزود: باید تلاش کنیم که در عین گسترش خطوط ریلی درون‌شهری و برون‌شهری، در داخل شهر، انواع سیستم‌های حمل و نقل همگانی همچون مترو، تراموا، اتوبوس را نیز گسترش دهیم.

    وی با تاکید بر این مطلب که ایجاد تغییرات در بحث حمل و نقل همگانی با تمرکز بر گسترش خطوط ریلی و محقق کردن آن یک تغییر بنیادین است که نیاز به تغییر نگرش و همچنین اقدامات گسترده و پیوسته دارد، گفت: این کار یک کار بنیادین است زیرا هم نظام طراحی شهری باید تغییرات بنیادین را تجربه کند، هم نظام طراحی حمل و نقل و همچنین نظام حمل و نقل حومه ای باید تغییرات بنیادین داشته باشد.

    عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه این ایده به تدریج دارد وارد نظام برنامه ریزی ایران می‌شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در برنامه ششم توسعه، بحث راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای را به تصویب رساندیم ولی هنوز نه در سال 96 و نه در سال 97 ردیف اعتباری برای آن پیش بینی نشده است و به همین دلیل در آغاز یک راه بزرگ قرار داریم و به خود توصیه می کنیم که خسته نشویم تا بتوانیم این راه را ادامه بدهیم تا اینکه بتوانیم این اجماع را در کشور به وجود آوریم.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر همه می‌دانیم که جابه جایی در کلانشهرها تبدیل به یک مساله جدی شده است، باید رسانه‌های عمومی ما این موضوع را از یک مساله اداری تبدیل به یک سبک زندگی شهری کنند. قاعدتا مدیران اداری نمی‌توانند مروج یک نظریه باشند بدون آنکه رسانه‌های عمومی و رسانه ملی با آنها همراهی کنند.

    وی تصریح کرد: اگر رسانه می آید موضوع واقعی وارونگی هوا، آلودگی هوا، گرفتاریهای ترافیکی و گرفتاری های جابه جایی را در سطح شهرها بحث می کند باید بلافاصله بگوید راه حل این توسعه همگانی است و حل این عبور از خودرو محوری و حل آن این است که وقتی ما می خواهیم در کشور تخصیص منابع دهیم به جای آنکه تمام منابع کشور را به ایجاد بزرگراه‌ها چه در درون شهر و چه در برون شهر تخصیص دهیم درخواست این را داشته باشیم که بیش از آن منابع چه در درون شهر و چه در بیرون شهر، چه در حومه و چه در بحث مترو، تخصیص داده شود.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به اینکه در سومین همایش، هم دولتی‌ها، هم شهرداری‌ها، هم بخش خصوصی و هم نهادهای حرفه‌ای و دانشگاهی حضور داشتند، امیدوارم بتوانیم بتدریج این تغییر نگرش ملی را ایجاد کنیم که نهایتا توسعه بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها تمام داستان نیست بلکه بخش عمده ای از داستان به این برمی‌گردد که ما چگونه یک شبکه ریلی به هم پیوسته درون شهری و برون شهری داشته باشیم و چگونه یک شبکه معابر درون شهری متکی به امکان راه پیاده بین خانه‌ها و اولین ایستگاه را داشته باشیم.

    آخوندی تاکید کرد: برای رسیدن به این مقصد باید تمام طرح‌های تفصیلی شهر هم مجدد تغییر کند. اساسا نظام آرایشی ترافیکی شهرها نیز باید تغییر پیدا کند. پیشنهاد ما یک تغییر نگرش بنیادین است و فکر نمی‌کنیم فقط با تخصیص چند میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد بزرگراه ها و آزادراه ها، مساله حمل و نقل همگانی و گسترش آن، حل شود.

    وی همچنین در بیان راه حل های خود برای کاهش جمعیت در برخی از خطوط مترو درون شهری، گفت: این ایده به این پاسخ می دهد که خطوط مترو باید آنقدر باشد که پاسخگوی نیاز مردم باشد و امکان جابه جایی ایمن و با رفاه را برای مردم فراهم کند.

    آخوندی همچنین در پاسخ به این پرسش که ابلاغیه جدید در مورد لغو دریافت 5 درصد حق نظارت مهندسان، از سوی روسای برخی سازمان‌های نظام مهندسی با واکنش‌هایی همراه بوده است، گفت: بحث ما این است که طراحی مهندسی مانند هر کار دیگری یک مبادله ای است بین صاحب کار و یک مهندس. ورود یک واسطه ای در این میان که بخواهد 5 درصد از دستمزد را دریافت کند و ارتباط مستقیم را بین مهندس و صاحب کار قطع کند و حق انتخاب را از هر دو بگیرد و بر اساس آن صاحب کار ناچار شود که به یک مهندس مشخصی مراجعه کند و مهندس مجبور شود با هر صاحب کاری که فرد دیگری برای او تعریف می کند عقد قرارداد کند هیچکدام از این موضوعات در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نیامده است.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کاری که داریم انجام می‌دهیم خواسته عمومی تمام ملت ایران است که علاقمندند تا خودشان بتوانند مهندس خود را انتخاب کنند و همچنین خواسته عمومی تمامی مهندسان است که بی دلیل 5 درصد از دستمزدشان کسر می‌شود.

    آخوندی تصریح کرد: چرا باید مهندس 5 درصد از دستمزد خود را به جای دیگری پرداخت کند و در عین حال، هیچگاه این کار مبنای قانونی درستی نداشته است. در یک زمانی معاون وزیر مسکن و شهرسازی وقت یک تصمیمی گرفته است ولی با توجه به اینکه این موضوع مبنای قانونی درستی نداشته تصمیم گرفتیم که به این خواسته مردم و به این خواسته مهندسان پاسخ دهیم و این اولین گام برای اصلاحات در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است و در واقع اولین گام در جهت مبارزه بسیار جدی با موضوع امضا فروشی است که در فهم عمومی مطرح است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو