مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر اول کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با عصر ساختمان عنوان کرد:

چند صدایی مسوولان، مهم ترین مشکل بخش مسکن / افزایش وام مسکن از آشفتگی بازار نمی کاهد

عصر ساختمان- متاسفانه ناهماهنگی های بسیاری در حوزه بانکی وجود دارد و از سوی دیگر هر یک از سازمان ها و ارگان های ذی ربط به دنبال عملیاتی کردن برنامه های خودشان هستند و با این وضعیت اتفاق مثبتی در بازار نخواهد افتاد.

چند صدایی مسوولان، مهم ترین مشکل بخش مسکن / افزایش وام مسکن از آشفتگی بازار نمی کاهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶:۰۰

    شکی نیست که بعد از نفت، مسکن دومین عامل مهم و تاثیرگذار در فعالیت های اقتصادی کشور محسوب می شود؛ بنابراین بازگرداندن رونق به این بازار از اهمیت فراوانی برای رونق اقتصادی برخوردار است.از این رو دولت برنامه‌های مختلفی برای خروج مسکن از رکود در نظر گرفته که افزایش سقف وام خرید و کمک به بخش تقاضا یکی از این برنامه‌هاست. اما این که افزایش وام مسکن به 80 میلیون تومان و نیز افزایش وام جعاله مسکن از 10 به 20 میلیون تومان که توافقات اولیه آن انجام شده تا چه اندازه می تواند در بازار مسکن تاثیر گذار باشد؛ سوالی است که کارشناسان اظهار نظرهای متفاوتی درباره آن ابراز می کنند.
    محمد فیروزی، دبیر اول کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری عصر «ساختمان» افزایش میزان وام مسکن را جهت خروج این بازار از رکود کافی نمی داند و می گوید: با توجه به رکود بازار مسکن باید ابتدا شاخص هایی در حوزه های مختلف تعریف شود و بر اساس آن سیاست های خاصی را تدوین کرد تا متقاضیان مسکن قادر به خرید خانه شوند.
    وی ادامه می دهد: بحران مسکن با ارایه راه حل های مقطعی و سطحی همچون افزایش وام مسکن حل نمی شود به خصوص در کلان شهرها  که قیمت مسکن بسیار بالاست. وام 80 و 20 میلیونی قطعا تاثیری در خانه دار شدن مردم ندارد. همچنین تا وقتی مردم به مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای نگاه می کنند ونظارتی بر این بخش به ویژه افزایش بی رویه قیمت ها صورت نمی گیرد بطور حتم وام های مذبور در بخش مسکن رونقی ایجاد نمی کند.
    فیروزی معتقد است یکی از مهم ترین مشکلات مسکن چند صدایی در بین تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان این بخش است و تا زمانی که نظر و رای واحدی بین آن ها به وجود نیاید این مشکلات کماکان باقی می ماند.
    دبیر اول کمیسیون عمران مجلس در این باره می گوید:متاسفانه ناهماهنگی های بسیاری در حوزه بانکی وجود دارد و از سوی دیگر هر یک از سازمان ها و ارگان های ذی ربط به دنبال عملیاتی کردن برنامه های خودشان هستند و با این وضعیت اتفاق مثبتی در بازار نخواهد افتاد.
    البته برخی کارشناسان هم در این خصوص نظر متفاوتی دارند و معتقدند؛ افزایش وام مسکن از کاهش ساخت و ساز که عامل رکود بازار مسکن است جلوگیری می‌کند و باعث رشد این بخش می‌شود.برای مثال فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان معقتقد است وام 80 میلیون تومانی به اقشار میانی جامعه که قصد خرید آپارتمان‌های کمتر از 100  میلیون تومان را دارند؛ کمک می‌کند اما  در مناطق برخوردار، استفاده از این تسهیلات کارایی چندانی ندارد.
    وی عنوان می کند: شرایط موجود را شاید بتوان مرتبط با تصمیمات نه چندان نادرست برخی متولیان ومسئولان امر دانست موضوعی که دست و پا زدن بازار مسکن را طی ماه های نه چندان کوتاه به همراه داشته و گویا هیچ کلیدی تاکنون نتوانسته قفل این رکود را باز کند.
    بدون شک مسکن برای خارج شدن از رکود به یک راه حل زیر بنایی و اساسی نیاز دارد .در واقع مشکل مسکن و رکودی که سال ها در این بازار حاکم شده باید به شکل  اصولی حل شود تا دیگر نیازی به تزریق این وام ها با این رقم های کم نباشد .
    یکی از راه های حل ریشه ای معضل مسکن ،هدفمند کردن سرمایه گذاری هاست. تا زمانی که بانک ها سودهای بالغ بر 22 درصد به مشتریان خود اعطا می کنند بطور حتم هیچ کس حاضر نیست سرمایه و پول خود را به بخش پر ریسک صنعت و تولید وارد کند.
    لازم به ذکر است که اگر سیاست کلان و تصمیم گیری های مرتبط با بخش اقتصادی از سوی متولیان این امر به درستی اتخاذ نشود نه تنها حوزه مسکن بلکه بخش های اقتصادی و صنعتی همچنان سایه رکود را بر سر خود حس خواهند کرد.
    در مجموع نباید فراموش کنیم، صنعت ساختمان بعد از نفت بخاطر ارتباط با بیش از 300 حوزه نقش بسزایی در ارتقای فعالیت های اقتصادی کشور دارد، پس بازگردان رونق به این بازار نه تنها درخروج این صنعت از رکود موثر است بلکه بخش های دیگر صنعت را نیز می تواند با خود به چرخش در بیاورد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار