مدیران خودروعصر اعتبار

۸۵ درصد کشور در معرض زلزله قرار دارد

عصر ساختمان- پدر علم زلزله شناسی با بیان اینکه ۸۵ درصد سطح کشور در معرض زلزله قرار دارد گفت: نیمی از مردم کشور ما در ۲۵ شهر زلزله خیز زندگی می‌کنند.

۸۵ درصد کشور در معرض زلزله قرار دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، بهرام عکاشه روز چهارشنبه در همایش تخصصی پیشگیری از مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین در اهواز افزود: 16 درصد از شهرهای کشور با خطر متوسط زلزله رو به رو هستند و تنها یک درصد از شهرهای ما در معرض خطر زلزله قرار ندارند.
    وی با بیان اینکه ایران جزو 10 کشور نخست دنیا از نظر بلاخیزی است بیان کرد: 75 میلیون نفر جمعیت کشور در معرض این بلاها قرار دارند.
    پدر علم زلزله شناسی بیان کرد: با توجه به وضعیت لرزه خیزی ایران و تاریخچه وقوع زلزله های قبلی می توان گفت که کشور ما استعداد زلزله تا هشت ریشتر را نیز دارد لذا باید مراقب باشیم زیرا هر آن امکان اتفاقی تازه وجود دارد.
    وی با بیان اینکه ریشتر تنها معیاری برای انرژی آزاد شده زمین است و معیار تخریب نیست گفت: آنچه مهم است درجه مرکالی زلزله است چرا که درجه مرکالی معیار تخریب است و اگر سازه مقاوم ساخته شود در برابر زلزله خسارات آن خیلی کاهش پیدا می کند.
    عکاشه با بیان اینکه بر اساس شواهد تاریخی از هزاران سال پیش در شهرهای مختلف خوزستان زلزله به وقوع پیوسته است افزود: 17 شهر خوزستان شامل آغاجاری، امیدیه، ایذه، باغملک، بهبهان، حسینیه، دزآب، دزفول، دهدز، رامهرمز، شوشتر، سردشت، قلعه تل، مسجدسلیمان، صیدون، اندیمشک، اندیکا در معرض خطر بالای زلزله، شهرهای اهواز، حمیدیه، رامشیر، سوسنگرد، شوش، ملاثانی، هویزه، الوان، بستان، عبدالخان، در معرض خطر متوسط و شهرهای آبادان، بندر امام خمینی، سربندر، بندرماهشهر، شادگان، چمران، خرمشهر، اروند کنار در معرض خطر کم زلزله قرار دارند.

    *** تهران، پایتخت ایران، باید جابجا شود
    وی با اشاره به قرار داشتن استان تهران بر روی گسل زلزله گفت: با توجه به گسل های بسیاری که در اطراف تهران قرار دارد چه بخواهیم و چه نخواهیم باید پایتخت ایران را جابجا کنیم آیا باید حتما تعداد کشته های تهران میلیونی شود تا برخی این موضوع را باور کنند؟
    پدر علم زلزله شناسی تاکید کرد: اگر زلزله ی هفت ریشتری در تهران به وقوع بپیوندد خسارات بسیار سنگینی به وجود خواهد آمد چرا که درجه مرکالی یا تخریب آن برابر 9 خواهد بود برای همین باید این مساله را آن قدر تکرار کنیم تا گوش شنوایی پیدا شود.
    بهرام عکاشه متولد 1315 در مسجدسلیمان و پدر علم زلزله‌شناسی ایران و متخصص زلزله ‌شناسی و زمین‌ شناسی است.
    همایش تخصصی یک روزه پیشگیری از مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین با حضور اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور، علی مرادی رییس مرکز زلزله شناسی کشور و جمعی از استادان دانشگاه و مسئولان محلی در اهواز برگزار شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار