مدیران خودروعصر اعتبار

آخوندی:

ایران دسترسی پاکستان به آسیای میانه و روسیه را تسهیل می کند

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی در دیداربا «اکرم خان درانی» وزیر مسکن و خدمات عمومی پاکستان گفت: ایران آمادگی دارد دسترسی پاکستان به کشورهای آسیای میانه و روسیه را تسهیل کند.

ایران دسترسی پاکستان به آسیای میانه و روسیه را تسهیل می کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، عباس آخوندی در این دیدار افزود: در زمینه ارتباطات ریلی، زمینی، دریایی و هوایی میان ایران و پاکستان موافقت نامه های متعددی وجود دارد که باید برای توسعه مناسبات بین دو کشور از این ظرفیت ها استفاده شود.
    وی یادآورشد: ازنظر تمدنی ایران، پاکستان، شبه قاره هند و پس از آن افغانستان، کشورهای آسیای میانه و عراق از یک تمدن بهره مند هستند، از این رو روابط ما بر مبنای ارتباط نزدیک با همسایگان و کشورهایی که از حوزه تمدنی یکسان با آنها بهره می بریم پایه گذاری شده است.
    وزیر راه و شهرسازی با اظهار تاسف از اینکه منطقه خاورمیانه در حال حاضر دچار مشکلات ناامنی گسترده ای شده است، گفت: ریشه این ناامنی ها، دخالت قدرت های خارجی است زیرا ملت های منطقه هزاران سال است در صلح و آرامش باهم زندگی کرده اند.
    وی با بیان اینکه سیاست ما پس از مذاکرات با گروه 1+5، تحکیم و توسعه روابط با کشورهای همسایه است، افزود: اولویت نخست ما همچنان کشورهای همسایه هستند و خواهند بود.
    آخوندی، شکل گیری پدیده داعش در منطقه را بسیار مشکوک دانست و ادامه داد: نقش قدرت ها و لابی های صهیونیستی در شکل گیری داعش کاملا مشهود است و در این میان طرفین باید تعهد جدی در امن نگه داشتن مرزهای خود داشته باشند تا روابط اقتصادی، فرهنگی، لجستیکی و گردشگری بین دو کشور توسعه پیدا کند.
    وی با بیان اینکه اکنون جاده ها و خطوط ارتباطی ایران و پاکستان وضعیت خوبی دارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران از مسیر ریلی و جاده در زاهدان با پاکستان ارتباط دارد؛ علاوه بر این پایانه مرزی میرجاوه نیز بسیار فعال است.
    آخوندی، آمادگی کشورمان برای ایجاد کریدور اتصال پاکستان به جمهوری آذربایجان، کشورهای آسیای میانه و روسیه از مسیر ایران اعلام کرد و گفت: پاکستان تمایل دارد کریدوری به سمت چین داشته باشد و در این زمینه سرمایه گذاری گسترده ای نیز انجام داده است؛ مطمئن هستیم این کریدور که از افغانستان و تاجیکستان عبور می کند به دلیل ناامنی های موجود توفیق بالایی نخواهد داشت.
    وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری اسلامی ایران می تواند کریدور امنی برای پاکستان فراهم کنیم.
    آخوندی با اشاره به تبادلات تجاری میان بندر گوادر و چابهار گفت: از چابهار تا شمال ایران زیرساخت حمل و نقلی مناسبی وجود دارد و از طریق سرخس و اینچه برون به ترکمنستان و جمهوری آذربایجان و در ادامه به کریدورهای بین المللی متصل است؛ بنابراین از این طریق می توان کالاهای تجاری پاکستان را در شبکه بین المللی جابه جا کرد.
    وی با بیان اینکه ارتباط با هند برای ایران اهمیت زیادی دارد، افزود: چنانچه پاکستان آمادگی داشته باشد، ما آمده ایم کریدوری از ایران به پاکستان و در نهایت به شبه قاره هند احداث شود تا از این طریق بتوان آسیای مرکزی را به شبه قاره هند متصل کرد.
    آخوندی آمادگی ایران برای توسعه شبکه حمل و نقلی از طریق بندر چابهار را نیز یادآور شد و گفت: هنوز آمادگی رسمی پاکستان برای همکاری در این مسیر که بنادر دو کشور را در حد فاصل 130 کیلومتری به هم متصل می کند، دریافت نکرده ایم تا برای آن برنامه ای جدی داشته باشیم.
    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به یادداشت تفاهم های میان دو کشور درخصوص همکاری های بنادر که سال گذشته منعقد شد، گفت: این یادداشت تفاهم ها بیشتر در زمینه همکاری بین دو بندر است.
    وی ادامه داد: دو کشور نیاز به همکاری های جدی تر در حوزه جاده دارند؛ به همین دلیل پاکستان باید درخواست رسمی برای استفاده از کریدور زاهدان- کویته و گوادر- چابهار بدهد؛ همچنین اگر عزمی وجود دارد برای کریدور میان هند- پاکستان- ایران نیز درخواست دهد.
    وزیر راه و شهرسازی افزود: چنانچه عزم جدی در خصوص ایجاد کریدور هند - پاکستان- ایران وجود داشته باشد اجلاس سه جانبه ای در سطح معاونان برگزار خواهیم کرد.
    آخوندی یادآورشد: در زمینه همکاری های شهرسازی و ساختمانی با پاکستان، معاونان وزارت راه وشهرسازی راهکارهای همکاری دو کشور را در این بخش بررسی کنند تا در صورت نیاز، نمایشگاهی برای ارائه دستاوردهای ساختمانی در پاکستان برگزار شود.
    به گزارش ایرنا، سفیر پاکستان در تهران اواخر آذرماه امسال اعلام کرد که در حال حاضر سطح مبادلات تجاری پاکستان و ایران یک میلیارد و 200 میلیون دلار است که با توجه به شرایط مناسب ایجاد شده، این رقم باید به پنج میلیارد دلار برسد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر ساختمان ( https://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار