مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی :

شهرداری مجوز ساخت و ساز در حریم گسل های پرخطر را ندهد

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت و ساز ساختمان های بلند مرتبه در مجاورت پهنه های گسلی را صراحتا ممنوع اعلام کرده ایم، گفت: نسبت به دو گود خطرناک در مجاورت برج میلاد و در منطقه ایران زمین که درحریم گسل قراردارند به شهرداری هشدار داده ایم.

شهرداری مجوز ساخت و ساز در حریم گسل های پرخطر را ندهد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، محمد سعید ایزدی، معاون معماری و شهرسازی با اشاره به انتشار نقشه پهنه های گسلی اظهار داشت: هدف ما از تهیه نقشه پهنه های گسلی و ابلاغ آن به شهرداری ها این بوده که در حریم گسل های پرخطر ساخت و ساز انجام نشود.

    وی تاکید کرد: در مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ممنوعیت ساخت و ساز ساختمان های بلند مرتبه یعنی ساختمان های بالای 12 طبقه در مجاور گسل های پرخطربه صراحت اعلام شده است. در این نقشه ها سه پهنه گسلی پرخطر، متوسط و کم مشخص شده اند که تاکید ما ممنوعیت در ساخت و ساز ها در مجاورت پهنه های پرخطر است.       

    ایزدی ادامه داد: به طور قطع نباید برای ساختمان های ویژه که در آیین نامه 2800 تعریف شده اند مجوز ساخت در این محدوده ها داده شود. از این رو به تمام دستگاه های مرتبط اعلام کرده ایم که احداث و استقرار ساختمان هایی با کارکردهای خاص مانند ایستگاه فشار گاز، پمپ بنزین، بیمارستانها، مدارس و ... که باعث بروز فاجعه در هنگام بروز زلزله در پهنه های گسلی می شوند، به شدت پرهیز کنند.    

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین به تمام دستگاه های اجرایی اعلام کرده ایم که مقاوم سازی ساختمان هایی که درحریم و مجاورت پهنه های پرخطر قرار گرفته اند را مورد توجه قرار دهند. اصرار وزارت راه و شهرسازی از انتشار این اسناد دسترسی آزاد مردم به اطلاعات است که بتوانند براساس این اطلاعات درباره محل سکونت خود تصمیم بگیرند و نسبت به رعایت ضوابط مندرج در این مصوبه و ساخت و ساز یا مقاوم سازی واحدهای مسکونی در محدوده پهنه های پرخطر اقدام کنند.  

    وی با اشاره به عبور گسل های پرخطر از منطقه یک پایتخت اظهار داشت: گسل پرخطر و فعال در منطقه یک خارج از محدوده بافت مسکونی عبور کرده است اما عبور از مناطقی مانند قلهک یا شمال سعادت آباد در نقشه مشخص شده است.   

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه نسبت به گودهای مجاور برج میلاد و محدوده ایران زمین در شهرک غرب به شهرداری هشدار داده ایم ، گفت: دو گود بسیار خطرناک در مجاورت برج میلاد و در منطقه ایران زمین در شهرک غرب برای توسعه کاربری ها در آن منطقه وجود دارد که که مجاورت گسل ها قراردارند از این رو از معاونت شهرداری خواسته ایم که هر چه زودتر نسبت به این دو گود تعیین تکلیف کنند.    

    ایزدی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع در نامه ای مجزا نسبت به وضعیت دو گود ایران زمین و گود مجاورت برج میلاد به شهرداری تهران هشدار داده ایم.

    وی همچنین درباره عبور گسل از مجاورت برج میلاد گفت: گسل فعال و پرخطری از مجاورت برج میلاد عبور نمی کند. 

    معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره احتمال سوداگری عده ای در بازار مسکن پس از انتشار این اسناد و اطلاعات پهنه های گسلی در تهران گفت: یکی از نگرانی ها برای انتشار اسناد پهنه های گسلی سوء استفاده سوداگران بود اما تاکید وزیر راه و شهرسازی این بود که به طور شفاف در این باره اطلاع رسانی شود.

    وی ادامه داد: معتقدیم اگر حقایق و اطلاعات در اختیار همه مردم قرار بگیرد  می توانند جلوی جریان سوداگری را هم بگیرند،  از سوی دیگر برقراری امنیت و حفظ جان مردم مهم تر از این است که احتمال دهیم سوداگرانی بخواهند از این شرایط سوء استفاده کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار