مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر نیرو؛

مدیریت آب منحصر به یک دستگاه یا وزارت‌خانه نیست

عصر ساختمان- وزیر نیرو گفت: در کشور ما نقش روحانیت بسیار چشمگیر است و این قشر می‌تواند اثرات مهم در حوزه مصرف را بر مردم داشته باشد.

مدیریت آب منحصر به یک دستگاه یا وزارت‌خانه نیست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایلنا، رضا اردکانیان در نشست مشترک با آیت الله علیرضا اعرافی امام جمعه قم و رئیس جامعه المصطفی العالمیه، با اشاره به دستاوردهای جامعه المصطفی‌العالمیه در زمینه علمی و پژوهشی اظهار کرد: 70 درصد آب شیرین دنیا در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و بسیاری از کشورهایی که آب زیادی در اختیار دارند مشکلات مصرف برای آنها بیشتر است.

    وی با اشاره به نحوه و چگونگی ارتباط با مصرف کننده در بخش کشاورزی گفت: در این بخش گروه مصرف‌کننده به طور متوسط به لحاظ نوع آموزش و شرایط سنی و فرهنگی از تفاوت های چشم‌گیری برخوردارند و انتقال پیام‌ها خصوصا در بخش فناوری جدید برای آنها کار جدیدی نیست.

    وزیر نیرو بیان کرد: با توجه به تفکرات موجود در بین ادیان در خصوص نحوه مصرف آب، یکی از بسترهای مناسب برای این کار استفاده از عالمان دینی برای اطلاع‌رسانی به مردم است.

    وی با بیان اینکه اگر تشکلی در حوزه آب و محیط زیست بین ادیان شکل بگیرد تا مسائل مختلف را به گروه کشاورزان منتقل کنند اثربخش خواهد بود اظهار کرد: نخستین گروه در این بخش در واتیکان تشکیل شد و پس از آن ایران هم ورود جدی به این بخش داشت.

    اردکانیان با اشاره به شرایط عمومی کشور از نظر آب و برق گفت: امسال از نظر بارش‌ها خشک‌ترین سال‌ها در 50 سال اخیر را طی می‌کنیم و امیدواریم وضع بهتر شود اما فعلا 30 درصد کاهش بارش داریم که اثر آن روی تولید برق هم خواهد بود و بخش قابل توجهی از منابع تولید انرژی مورد تاثیر قرار خواهند گرفت.

    وی اولویت وزارت نیرو را تامین آب شرب مردم دانست و گفت: در حوزه آگاهی بخشی به مردم اقداماتی را در دستور کار داریم تا کم‌مصرفی و پرهیز از اسراف در اولویت مردم باشد.

    وزیر نیرو با تاکید بر اینکه قطعا محدودیت‌هایی را در بخش کشاورزی خواهیم داشت گفت: شاید مجبور باشیم در آینده الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی با محدودیت‌هایی مواجه شود.

    وی استفاده از صنایع کم‌آب بر، اصلاح الگوی کشت، توسعه نیروگاه‌های کوچک خورشیدی، استفاده از راه‌های جدید استحصال آب و... را از برنامه‌های این وزارت‌خانه در آینده عنوان کرد و افزود: کم کردن هدررفت آب و اصلاح قیمت‌ها از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار خواهیم داشت.

    اردکانیان با اشاره به وضعیت تولید برق در کشور گفت: ادامه روند موجود در بخش برق در کشور مشکل‌ساز خواهد بود و باید به دنبال تغییر سطح مصرف باشیم.

    وی بیان کرد: در صدد هستیم با برنامه‌های مدیریت مصرف در بخش انرژی به سمت کاهش مصرف برویم تا معادل ظرفیت نیاز به نیروگاه‌های جدید به سمت صرفه‌جویی برویم تا از هزینه‌های هزاران میلیاردی جلوگیری شود.

    وزیر نیرو با اشاره به تاثیر مبانی اخلاقی در رفع مشکلات مربوط به مصرف آب اظهار کرد: در جوامع خشک و نیمه خشک نوع حکمرانی که وجود دارد نشان‌دهنده توسعه‌یافتگی آن‌ها است و در این بخش می‌توان رویکرد جدی در حوزه ارتباط موثر با مردم و اخلاق‌محوری را مد نظر قرار داد.

    وی گفت: روح و روان جامعه زمانی که مشکلات مربوط به آب مطرح می‌شود در این جوامع مورد تاثیر قرار می‌گیرد و زمانی که مشکلات حل می‌شود آرامش به جامعه بر خواهد گشت.

    وزیر نیرو ادامه داد: در کشور ما نقش روحانیت بسیار چشمگیر است و می‌توانند این اثر مهم در حوزه مصرف را بر مردم داشته باشند.

    وی با تاکید بر اینکه مدیریت آب منحصر به یک دستگاه، قوه یا وزارت‌خانه نیست افزود: در این زمینه با وزارت‌خانه‌های مختلف و ارگان‌های خصوصی و دولتی مشارکت داریم و پروژه‌های مشترک را اجرا می‌کنیم.

    اردکانیان با بیان اینکه تاکنون اولویت بر مدیریت تامین و عرضه بوده است اذعان کرد: ما در حال حاضر برنامه خود را بر مدیریت مصرف و تقاضا قرار داده‌ایم تا در عین تامین منابع جدید اولویت بر اصلاح و مدیریت مصرف باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار