مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کانون انجمن‌های مهندسین جوش ایران:

گزارش جوش اسکلت ساختمانهای زلزله زده کرمانشاه به مجلس می‌رود

عصر ساختمان- رئیس کانون انجمن‌های مهندسین جوش ایران با تاکید بر اینکه در مورد اتصالات جوش در سازه‌های ساختمانی هیچ نهادی متولی آن نیست، گفت: گزارش بررسی وضعیت جوش اسکلت واحدهای مسکونی زلزله زده کرمانشاه هفته آینده تقدیم مجلس می‌شود.

گزارش جوش اسکلت ساختمانهای زلزله زده کرمانشاه به مجلس می‌رود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، رضا کلانتریان با اشاره به اینکه بی توجهی به مهندسی جوش، حلقه مفقوده در کیفیت جوش است، گفت: وقتی یک سازه فلزی برای ساخت یک ساختمان ایجاد می‌شود، اگر بخواهیم آن سازه دارای کیفیت لازم باشد، چندین عامل باید کنار هم قرار گیرد که از عوامل مهم آن می‌توان به تیرآهن، نبشی، ورق‌های فلزی و آلیاژ‌های فلزی اشاره کرد که باید دارای کیفیت عالی باشند.

    وی افزود: کار کنترل کیفیت این به لحاظ اسناد و یا آزمایشگاهی در کارخانجات انجام می‌شود، اما نکته مهم دیگری که بسیار تأثیرگذار است، اتصال این مواد به یکدیگر است و وقتی ورق فلزی یا یک قطعه فلزی با کیفیت را خریداری می‌کنیم، اگر نتوانیم اینها را با کیفیت مناسب که دارای خواص مکانیکی مناسب باشند، به یکدیگر وصل کنیم، کیفیت کل سازه از دست خواهد رفت.

    کلانتریان خاطر نشان کرد: بی توجهی به استقامت جوش، در نتیجه ایمنی آن سازه و ساختمان نیز افت می‌کند و وقتی از کیفیت صحبت می‌شود، بر روی دو عامل بهره‌وری و ایمنی تأثیرگذار است و اگر کیفیت با مشکل مواجه شود، بهره‌وری و ایمنی کاهش خواهد یافت.

    رئیس کانون انجمن‌های مهندسین جوش ایران افزود: در اغلب سازه‌های فلزی و یا سازه‌های ساختمانی که با جوشکاری سروکار دارند و جوشکاری در حدود 50 درصد در نوع اتصال سهم دارد، باید کنترل کیفیت مواد مصرفی خریداری شده توسط یکسری افراد متخصص مثل مهندسان مکانیک بررسی می‌شود.

    کلانتریان ادامه داد: در حالی که ده‌ها هزار نفر مهندس فارغ‌التحصیل در زمینه مهندسی جوش داریم، اما در بحث اتصالات جوش هیچ کس متولی این موضوع به لحاظ تخصصی نیست و متاسفانه اکثر مهندسان جوش به دلیل نبود بازار کار مناسب به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.

    وی افزود: مشکل این است که رشته‌های دانشگاهی مربوط به جوش ایجاد شده، اما از نظر دولت و یا سازمان برنامه و بودجه به رسمیت شناخته نشده‌اند و یا اقدامی برای ورود به سیستم دولتی نشده است، به همین دلیل است که در آگهی‌های استخدام مهندسان مکانیک و متالوژی و برق وجود دارد، اما اثری از مهندسی جوش نیست.

    کلانتریان در پاسخ به این سؤال که بسیاری از تخریب‌هایی که در ساختمان‌های زلزله کرمانشاه به وجود آمده بود به دلیل جوش نامناسب اتصالات این واحدهای مسکونی بوده است، گفت: در کانون مهندسان جوش 15 انجمن استانی وجود دارد که دو انجمن مأمور شده و به کرمانشاه اعزام شدند بنابراین با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان‌ها گزارشی تدوین شده است که هفته آینده آماده می‌شود و به مراجع مختلف تصمیم‌‌گیر کشور به خصوص مجلس ارسال خواهد شد.

    رئیس کانون انجمن‌های مهندسین جوش ایران افزود: یکسری ضعف‌ها در طراحی و نظارت‌ها حتی در سازه‌های بتنی نیز وجود داشته است، اما آنچه که مرتبط با اتصالات است کاملاً مشخص بود که نظارت بر جوشکاری توسط سازمان نظام مهندسی انجام نشده است.

    *تست جوش زیر مجموعه کوچکی از بازرسی جوش است

    کلانتریان در پاسخ به این سؤال که مگر شهرداری‌ها تست جوش از سازه دریافت نمی‌کنند، ادامه داد: بحث مهندسی جوش که براساس دستورالعمل‌ها تدوین می‌شود موضوعی به نام بازرسی جوش وجود دارد که تست جوش زیر مجموعه بسیار کوچکی از بازرسی جوش است و وقتی که از بازرسی جوش و یا کنترل کیفیت جوش اظهارنظر می‌شود، مربوط به قبل از شروع جوشکاری است و باید حین جوشکاری و بعد از جوشکاری این بازرسی‌ها انجام شود.

    وی افزود: این تست‌های جوش ابزاری در دست بازرسان جوش است و آنهایی که تست جوش انجام می‌دهند، در واقع اپراتورهای تست‌های غیرمخرب هستند، نه بازرسان جوش که این در کشور به غلط جا افتاده است و اصلاً ممکن است که تحصیلات جوش نداشته‌ باشند، پس ما قبل از جوش کیفیت مواد را بررسی و حین جوش طرح اتصال‌ها را بررسی می‌کنیم.

    کلانتریان در پاسخ به این سؤال که آیا از نهادهای ذی‌ربط و متولی مثل وزارت راه و شهرسازی و یا نظام مهندسی درخواستی کرده‌اید، گفت: چندین نامه و درخواست به سازمان نظام مهندسی ارسال کرده‌ایم و تقاضای جلسه کرده‌ و مشکلات و ضعف‌ها را تشریح کرده‌ایم، بی اهمیتی به بحث کیفیت سازه‌های فلزی و یا در نظر نگرفتن مهندسی جوش به عنوان یک حلقه مفقوده در کیفیت جوش، بررسی می‌شود.

    رئیس کانون انجمن‌های مهندسین جوش ایران گفت: این حلقه مفقوده بحث کیفیت دارد که آن هم اتصالات است، اما علی‌رغم نامه‌نگاری‌ها هیچ جوابی به ما نداده‌اند. بنابراین تصمیم داریم که سمیناری را در اسفندماه با حمایت کمیسیون نخبگان مجمع تشخیص مصحلت نظام برگزار کنیم.

    وی ادامه داد: اطلاع نداشتن جامعه از وجود و اهمیت مهندسی جوش یک معضل است و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار