مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران:

یارانه تولید به چه شرکت هایی داده شد/ رکود بازار مسکن بر ۱۰۰ صنعت اثر منفی داشته است

عصر ساختمان:رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران گفت: آقای نوبخت می‌گوید «دولت یازدهم ۲ هزار میلیارد تومان یارانه به بخش تولید داده و اسنادش هم موجود است» اما ما در بخش خصوصی ریالی نه دیده ایم و نه گرفته ایم.

یارانه تولید به چه شرکت هایی داده شد/ رکود بازار مسکن بر ۱۰۰ صنعت اثر منفی داشته است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از فارس، ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی، در مورد آمارهایی که این روزها در مورد رشد منفی در بخش صنایع کشور اعلام می‌شود، اظهار داشت: ما هم این آمارها را از اتاق بازرگانی تهران شنیده‌ایم، اما منبع اصلی اعلام آمارها وزارت صنعت، معدن و تجارت است که هنوز این آمارها منتشر نشده و منتظر اعلام 9 ماهه امسال هستیم.

    وی تصریح کرد: شواهد موجود، آمارهای منفی رشد بخش صنعت را تائید می‌کند، چرا که رکود حاکم از سال 93 بر صنایع ادامه یافته و تا کنون تشدید شده است و باید گفت وضع صنایع نه تنها خوب نیست، بلکه در برخی بخش‌ها اسفبار است، به طوری که صنایع با کمبود شدید نقدینگی، مشکل فروش کالا و کمبود تولید هم مواجه هستند.

    رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران به این نکته اشاره کرد که سال 94 بسیاری از صنایع از یک طرف با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مواد اولیه و حقوق دستمزد مواجه بوده و از طرف دیگر قیمت کالاهای تولیدی نه تنها افزایش نداشته، بلکه تا حدی کاهش هم داشته است و در نتیجه صنایع به مرحله زیان‌دهی رسیده است و سال 94 سال خوبی برای صنعت کشور نبوده است.

    رکود حاکم بر بازار مسکن بر 100 صنعت تاثیر گذاشته

    روغنی گلپایگانی این را هم گفت: میزان ضرر و زیان در صنایع متفاوت است، تا حدی که حال و روز صنعت سیمان، فولاد و صنایع مرتبط با ساختمان این روزها از همه بدتر است که علت اصلی آن رکود حاکم بر بازار مسکن بوده و ساخت و سازی انجام نمی‌شود که رونقی در این صنایع هم رخ دهد.

    وضع صنایع پتروشیمی،‌غذایی و داروسازی کمی بهتر از دیگران

    وی ادامه داد: در عین حال وضعیت بازار لوازم خانگی هم اصلاً خوب نیست و تنها برخی از واحدهای داروسازی و صنایع غذایی تحرک داشته‌اند و در عین حال صنایع پتروشیمی هم که در سال‌های گذشته به دلیل دریافت خوراک ارزان‌قیمت سودهای کلانی در بازارهای صادراتی به دست می‌آوردند، امروز سود آنها 40 تا 50 درصد کاهش یافته، اما باز به نسبت سایر صنایع وضع بهتری دارند.

    وی در پاسخ به اینکه تمرکز بر بازار صادراتی عراق به ویژه در بخش سیمان چقدر در ایجاد مشکلات این حوزه مؤثر بوده، اظهار داشت: اگر چه ناامنی‌های موجود در بازار عراق روی بازار صادراتی سیمان ما تأثیر گذاشته، اما مگر چند شرکت سیمانی تولیدات خود را صادر می‌کردند، مهمتر آنکه بقیه این شرکت‌ها نیاز حوزه ساختمان داخل را تأمین می‌کردند که رکود حاکم بر بازار مسکن منجر به ایجاد چنین مشکلی شده است.

    رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در مورد وضعیت صنعت فولاد هم به این نکته اشاره کرد که یکی از بازارهای بزرگ ما در این حوزه چین و کشورهای اروپایی بوده که به دلیل رکود حاکم بر جهان و این کشورها تأثیر آن بر صنعت فولاد ما هم گذاشته شده است.

    هنوز فرم ثبت نام سرمایه گذار خارجی ما به زبان فارسی است

    روغنی گلپایگانی در مورد تاثیر ورود جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد رونق در صنایع گفت: متأسفانه هنوز زیربناهای ابتدایی جذب سرمایه‌گذاری خارجی را ایجاد نکرده‌ایم و وقتی سرمایه‌گذار برای پر کردن فرم ورود می‌کند، هنوز فرم مشخص زبان انگلیسی نداریم و قوانین و زیرساخت‌های لازم نیز مهیا نشده است.

    وی به این نکته اشاره کرد که اگر از اکنون فکری به حال صنایع نشود، مشخص است که با ورود صنایع کشورهای پیشرفته‌ای همچون اروپا به ایران اولین قربانیان آن صنعتگران هستند. چرا که ما در این سال‌ها توانمندسازی نکرده‌ایم و تکنولوژی‌مان ضعیف شده است.

    روغنی تأکید کرد:‌ اگر می‌خواهیم در حوزه صنعت با اروپایی‌ها شریک تجاری بشویم باید مراقب باشیم که تبدیل به مونتاژکار نشده بلکه آنها تکنولوژی خود را به صنعت ما تزریق کنند و حداقل 30 تا 40 درصد تولیدات مشترک به مقصد بازارهای صادراتی که اروپایی‌ها ایجاد کرده‌اند ارسال شود. در غیر این صورت و چشم داشت به بازار ایران صنعت ما از بین خواهد رفت.

    دولت دهم یارانه تولید را نداد/ دولت یازدهم هم می‌گوید 2 هزار میلیارد داده ولی ما ریالی نگرفته‌ایم

    رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در پاسخ به اینکه اگر دولت سهم یارانه تولید را در این سال‌ها پرداخته بود، فکر می‌کنید وضع صنایع بهبود می‌یافت، گفت: در دولت دهم قرار بود 6 هزار میلیارد تومان یارانه به صنعت تعلق گیرد که ندادند، در دولت یازدهم هم اختلاف نظر بین مسئولان و وزرا وجود دارد که از یک طرف وزیر صنعت می‌گوید یارانه تولید به ما نداده‌اند و ما هم به عنوان صنعتگر بخش خصوصی و رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران ریالی ندیده‌ایم و نه گرفته‌ایم، اما آقای نوبخت در جمع فعالان بخش خصوصی اعلام کرد که دولت 2 هزار میلیارد تومان امسال به بخش صنعت یارانه داده که اسنادش هم وجود دارد و قرار است که منتشر کنند.

    وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد اگر هم یارانه‌ای داده‌اند به برخی صنایع خاص مانند پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و دانه‌درشت‌های دولتی این یارانه اختصاص یافته است.

    از 7 مرحله هدفمندی فقط  قیمت انرژی آزاد شد

    روغنی‌گلپایگانی کمبود نقدینگی را یکی از مشکلات اصلی در صنعت برشمرد و گفت: با توجه به اینکه بانک‌ها به روش انقباضی حرکت می‌کنند، پولی در واحدهای تولیدی تزریق نمی‌شود، ولی یارانه تولید می‌توانست بسیار کمک حال صنایع باشد.

    به گفته رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، قرار بود، تا هدفمند‌سازی یارانه‌ها در 7 مرحله انجام شود که فقط مرحله اول یعنی آزاد شدن قیمت انرژی اتفاق افتاد که صنایع هزینه آن را دادند.

    وی اضافه کرد: قرار بود تا اصلاح نظام بانکی، اصلاح گمرکات اصلاح شبکه‌های توزیع و مالیات هم در راستای هدفمندسازی یارانه‌ها انجام شود که هیچ کاری اتفاق نیفتاد و این قانون حتی نصفه و نیمه هم انجام نشد و در نهایت پول برق و گاز صنایع به یکباره 3 تا 5 برابر شد یعنی 800 میلیون تومان پول گاز به 2 میلیارد تومان و 50 میلیون تومان پول برق به 250 میلیون تومان افزایش یافت.

    ابلاغیه وزارت نیرو برای تقسیط بدهی برق صنایع

    روغنی‌گلپایگانی گفت:‌ اخیراً هم شنیده‌ایم که وزیر نیرو به واحدهای استانی خود ابلاغ کرده که برق واحدهای صنعتی را به دلیل پرداخت نکردن و بدهی قطع نکنند که به نظر می‌رسد به دلیل شرایط سیاسی و در آستانه انتخابات این کار انجام شده است و صنایع با وضع موجود امکان پرداخت بدهی‌های انرژی و تسهیلات بانکی خود را ندارند.

    وی تأکید کرد: دولت باید با تخصیص بدهی‌ها صنعتگران به داد آنها برسد چرا که با وضع موجود مالیاتی بدهی‌های بانکی و بدهی‌های ناشی از حامل‌های انرژی امکان نفس کشیدن برای واحدهای صنعتی وجود ندارد و از طرفیت وزیر نیرو اعلام کرده که 2500 میلیارد تومان از واحدهای صنعتی طلبکار است.

    روغنی گلپایگانی در پاسخ به اینکه اجرای قانون رفع موانع تولید چقدر می‌توانست در تحرک صنایع مؤثر باشد، گفت: متأسفانه هنوز هیچ یک از آئین‌نامه‌های اجرایی این قانون نوشته نشده است، اگر چه معتقدیم دولت یازدهم به بخش خصوصی توجه دارد، اما باید در اجرا هم عواید ناشی از قانون‌ به داد بخش تولید و صنعت کشور برسد.

    به گزارش خبرنگار فارس مسعود خوانساری در یازدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی اتاق تهران اعلام کرده بود: رشد شاخص‌های تولید صنعتی در پائیز 94 در مقایسه با فصل سوم سال 93 منفی 24.8 درصد بوده است و رشد شاخص‌های صنعتی برای 9 ماهه امسال منفی 11.94 درصد دیده شده در کنار آن رشد فروش واحدهای صنعتی در پاییز 94 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل منفی 19 درصد بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو