مدیران خودروعصر اعتبار

واکاوی حضور کمر‌نگ تعاونی‌ها در ساخت‌وساز+نمودار

عصر ساختمان:تعداد پروانه‌های ساختمانی برحسب بخش متقاضی نشانگر این موضوع است که در چند سال اخیر حضور بخش خصوصی در عرصه ساخت و ساز بسیار پررنگ و قدرتمند بوده و در مقابل بخش تعاونی کمترین سهم را داشته است.

واکاوی حضور کمر‌نگ تعاونی‌ها در ساخت‌وساز+نمودار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصاد نیوز، بر اساس آمارهای ارائه شده مرکز آمار ایران تعداد پروانه‌های اخذ شده توسط بخش خصوصی در سال‌های 93و 94 به ترتیب 26هزار و  57 فقره و 28هزار و 579 فقره و تعداد پروانه‌های احداث ساختمان اخذ شده توسط بخش تعاونی در تابستان سال 94 حدود 273 فقره و در تابستان سال حدود 93 حدود 116 فقره بوده است.

    در مورد حضور کم‌رنگ تعاونی‌ها در عرصه ساخت‌وساز مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن کارکنان دولت مسکن  به اقتصادنیوز گفت: به علت عدم واگذاری زمین توسط دولت عملاً اتحادیه‌ها و تعاونی‌های مسکن به مرور غیرفعال شده و این روند باعث کاهش تولید، اشتغال و همچنین کندی روند تولید مسکن شده است.

    اسماعیل خاک‌فرجی با بیان اینکه در سند توسعه تعاون که اردیبهشت ماه سال 92 به تصویب هیئت وزیران رسید بیان شد که 50 درصد از ساخت‌وساز‌ها به تعاونی‌ها واگذار شود، افزود: تا کنون یک درصد آن به تحقق نرسیده است.

    خاک‌فرجی با اشاره به اینکه بحث مالیات بر ارزش افزوده به پیکره بخش تعاون لطمه زده است گفت: زمانی که مواد اولیه خریداری می‌کنیم به دلیل یک قانون، قبل از پرداخت مبلغ مجبور هستیم مالیات بر ارزش افزوده آن را پرداخت کنیم. اما کسی که به صورت شخصی و انبوه سازی فعالیت می‌کند هیچ لزومی برایشان بابت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد. چرا که نیاز به فاکتور ندارند، یا فاکتور غیر رسمی دارند و این در حالی است که بخش تعاون ملزم به داشتن فاکتور رسمی است. بنابراین ما ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌شویم که این مساله تأثیر چهار تا پنج درصدی در قیمت تمام شده مسکن دارد. این درحالی است که بخش خصوصی وقتی در حال ساخت و ساز است خود را ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نمی‌کند. به همین دلیل مبلغ مسکنی که می‌سازد مناسب‌تر است، چرا که قانون را اجرا نمی‌کند. بی‌قانونی انبوه سازان کمر تعاون های مسکن را شکسته است.

    مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی مسکن کارکنان دولت با اشاره به اینکه در هیچ دولتی بخش تعاون مورد توجه قرار نمی‌گیرد، به اقتصادنیوز گفت: با یک بررسی در مورد مسکن مهر به راحتی می‌توان گفت آن دسته از کسانی که بخش مسکن مهر را به شکست نزدیک کردند بخش تعاون نبوده است.

    خاک‌فرجی در ‌‌‌نهایت گفت: مسکن باید به بخش تعاون برگردد، چون تعاونی‌ها کارنامه پر باری در ساخت و ساز دارند و پروژه‌ها و شهرک‌های زیادی را ساخته‌اند؛ ضمن آنکه تعاونی‌ها ثابت کردند می‌توانند دغدغه‌های این بخش را در صورت داشتن زمین پاک بدون لطمه زدن به سرمایه‌های ملی کشور از جمله بانک‌ها رفع کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو