مدیران خودروعصر اعتبار

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران:

۵۰ درصد بودجه کمک‌های شهرداری به نهادهای فرهنگی حذف شد

عصر ساختمان- معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران با اشاره به اینکه ۵۰ درصد بودجه کمک‌های شهرداری به نهادهای فرهنگی حذف شد، گفت: حذف کمک‌های غیرماموریتی در یک دوره پنج ساله در دستور کار شهرداری قرار دارد.

۵۰ درصد بودجه کمک‌های شهرداری به نهادهای فرهنگی حذف شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، بر اساس گزارش تحویل و تحول شهرداری تهران یکی از نکات جالب توجه در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در دوران مدیریت شهری پیشین نحوه تخصیص بودجه شهرداری تهران به فعالیت های مختلف است. علیرغم اینکه بودجه شهرداری در سال 1396 نسبت به سال 1391 کمتر از دو برابر شده، اما میزان حمایت‌های شهرداری تهران از امور فرهنگی و اجتماعی بیش از 4 برابر شده است.

    در متن این گزارش آمده است:"64 درصد این بودجه حمایتی به فعالیت‌های مذهبی تخصیص یافته است و سهم سایر فعالیت ها که بعضا با حوزه وظایف شهرداری پیوندی وثیق‌تر نیز دارند تنها 36 درصد بوده است. نکته حائز اهمیت در این باره حاکم بودن سلیقه بر نظام تخصیص این بودجه‌ها است که بیشتر کارکرد سیاسی و جنبه هوادار خرید دارد و می باید نسبت به اصلاح این رویه اقدام نمود. "

    با این حال باز هم در لایحه بودجه پیشنهاد شهرداری برای کمک به برخی نهادهای فرهنگی که هیچی ارتباطی با شهرداری نداشته و زیرمجموعه آن محسوب نمی‌شوند، لیستی تعیین شده است.

    معاون شهردار در پاسخ به این سوال که چرا با وجود انتقادات مدیریت شهری جدید باز هم این لیست وجود دارد، گفت: شهرداری نزدیک به 50 درصد از این کمک‌ها را حذف کرده است و حذف کمک‌های غیرماموریتی در یک دوره پنج ساله در دستور کار شهرداری قرار دارد، اما در مواردی که فکر می‌کنیم موسساتی خارج از شهردار تهران هستند که کمک‌های عام‌المنفعه و عمومی ارائه می‌دهند و یا پروژه‌هایی است که با کمک‌های محدود تکمیل می‌شوند این موارد را همچنان در دستور نگاه داشتیم، ولی باز هم این لیست 50 درصد کم شده است. برخی از طرح‌ها و پروژه‌هایی هم وجود دارد که با کمک کوچک شهرداری پایان می‌پذیرد و می‌تواند وارد مدار خدمات‌رسانی اجتماعی و فرهنگی در شهر شود.

    میرزایی در واکنش به این سوال که چرا باید این لیست وجود داشته باشد و شهرداری مکلف است به این نهادها کمک کند، افزود: شهرداری در این زمینه نه مجبور است و نه جزوی از عرف محسوب می‌شود.

    معاون شهردار در ادامه به انتقادات موجود در بودجه در رابطه با سهم نیم صدم درصدی محیط زیست در لایحه بودجه 97 شهرداری اشاره کرد و تصریح کرد: بودجه مستقیم محیط زیست در قالب توسعه فضای سبز و مواردی از این قبیل است، اما بسیاری از اقدامات دیگر شهرداری خود در راستای توسعه و بهبودی محیط زیست است که طرح جدید ترافیک جزو همین موارد محسوب می شود. همچنین توسعه شبکه حمل و نقل عمومی که امسال به شدت در بودجه با اولویت همراه شد و تکمیل خطوط 6 و 7 مترو جزء این موارد است که آثار و پیامدهای زیست محیطی دارد.

    میرزایی تاکید بر اینکه شهرداری در راستای صرفه جویی در هزینه‌ها عمل می‌کنند به بخشنامه صرفه‌جویی اشاره کرد و گفت: این بخش‌نامه محرمانه نیست حذف تشریفات، همایش های غیر ضروری، پاداش های غیرضروری و غیروابسته به عملکرد، توقف پروژه‌های غیرضروری، تاکید جدی بر فرایند صرفه و صلاح خرید کالاها و خدماتی که شهرداری خریداری می‌کنند، جزء این بخشنامه است.

    میرزایی با بیان اینکه همه موارد و اصلاحاتی که می‌خواستیم و می‌توانستیم را در بودجه سال جاری اعمال کردیم در انتها سخنانش به چالش‌های حریم شهر تهران اشاره کرد و افزود: اگر مرزهای سیاسی و مرزهای شهری به دقت تعیین نشوند  و مورد مراقب قرار نگیرند، ممکن است مدیریت شهری را غافلگیر کند. ممکن است بخش‌هایی از حریم به تدریج وارد شهر تهران شود، درنتیجه دامنه و گستره شهر تهران افزایش پیدا کند. این امر باید به شدت و با جدیت پیگیری شود. و حریم تهران باید با دقت مشخص شده و روی آن پافشاری شود.

    او  با بیان اینکه در برنامه سوم هماهنگی‌های لازم با استانداری و فرمانداری صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: در حال حاضر به علت تداخلی که مرزهای شهر تهران با مرزهای سیاسی نواحی، مناطق، شهرستان‌ها و بخش‌های اطراف دارد همیشه چالش‌هایی از این جهت وجود داشته است. در مواردی ممکن است بعضی از روستاها و شهرهای کوچک با بزرگ شدنشان کم کم دامنه‌شان گسترش پیدا کند و به شهر تهران الحاق شوند به همین دلیل باید به شدت روی حفظ حریم تهران پافشاری کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار