مدیران خودروعصر اعتبار

ساخت‌وسازهای غیرمجاز، راه عشایر را هم سد کرد

عصر ساختمان- رییس سازمان امور عشایر اعلام کرد که تخلفات و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مناطق عشایری عمدتا به احداث بزرگراه‌ها در مسیر ایل‌راه‌ها و کوچ عشایر بر می‌گردد که البته رسیدگی به آن وظیفه سازمان جنگل‌هاست.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز، راه عشایر را هم سد کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، کرمعلی قندالی در نشست خبری امروز (شنبه) اظهار کرد: احداث بزرگراه‌ها بخش بزرگی از تخلفاتی است که در حوزه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مناطق عشایری و مسیر کوچ عشایر صورت می‌گیرد، البته شهرک‌سازی‌هایی که طی سال‌های گذشته در اطراف شهرها صورت گرفته است نیز در مسیر کوچ عشایر و ایل‌راه‌ها بوده است، گرچه رسیدگی به این تخلفات وظیفه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است، اما سازمان امور عشایر نقشه برداری از مسیرهای کوچ عشایری و ایل‌راه‌ها را در دستور کار خود قرار داده و امروز 60 هزار کیلومتر را نقشه‌برداری کرده است.

    وی ادامه داد: امیدواریم اطلس ایل‌راه‌های عشایری به زودی منتشر شود. همچنین درصددیم در نخستین جلسه شورای عالی عشایر مساله حفاظت از ایل‌راه‌ها را مورد بررسی و پیگیری قرار دهیم.

    برف اخیر خسارتی به عشایر نزد

    رییس سازمان امور عشایر در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برف بی‌سابقه اخیر تا چه حد به خانوار، دام و مناطق عشایری آسیب زده است، گفت: از آنجا که پیش آگاهی‌های مناسبی قبل از وقوع برف صورت گرفت و در سامانه‌های متعددی داشتیم اطلاع‌رسانی نسبتا خوبی به عشایر داشتیم، برف اخیر خسارت چندانی به دام‌های عشایری وارد نکرد و گزارشی در این زمینه نداشتیم.

    کوچ عشایر اولویت است؛ نه اسکان

    قندالی تاکید کرد: ساماندهی کوچ و اسکان عشایر در هیچ دولتی تغییر نکرده اما باید گفت که مساله اسکان عشایر در اولویت قرار ندارد و ضرورت است، چرا که وظیفه اصلی سازمان امور عشایر ارائه خدمات به کوچندگان است. البته طی سال‌های گذشته جمعیت عشایر تغییر محسوسی نداشته است، چرا که براساس ارزیابی‌های صورت گرفته در سال 1366 جمعیت عشایر حدود یک میلیون و 100 هزار نفر بود، در سال 1377 به یک میلیون و 300 هزار نفر رسید و در سال 1388 نیز آخرین آمارها جمعیت عشایر را یک میلیون و 200 هزار نفر نشان می‌داد.

    وی همچنین در خصوص وضعیت تسهیلات بانکی برای خانوار عشایری و این‌که چرا برخی بانک‌ها با آنها به ویژه برای تضامین‌شان همکاری نمی‌کنند، تصریح کرد: در برخی موارد بعضی از شعب بانک کشاورزی تخلفاتی را در این زمینه مرتکب شده‌اند که به محض اطلاع از آن برای حل این مشکل پیگیری‌های لازم را صورت دادیم و حتی برخی از آنها که تضامین اضافه‌ای برای دریافت تسهیلات داده بودند، این ضمانت‌ها بازگردانده شد و مصوبه هیات دولت انجام شد.

    رییس سازمان امور عشایر با بیان این‌که در شرایط کنونی بانک کشاورزی همکاری خوبی برای ارائه تسهیلات به خانوار عشایری داشته است، ادامه داد: یکی از اعتبارات برای ارائه‌ی تسهیلات از محل ستاد مدیریت بحران است که در این زمینه برای نخستین بار اعتبار قرض‌الحسنه‌ای در اختیار سازمان امور عشایر قرار گرفت که با سود چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله همه عشایر می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. اگر به عنوان مثال یک نفر پنج میلیون تومان وام گرفته باشد باید تا پنج سال و سالانه یک میلیون تومان قسط بدهد، البته سقف این تسهیلات 15 میلیون تومان است.

    استفاده 15 هزار خانوار عشایری از انرژی پاک

    قندالی با اشاره به این‌که برای دریافت تسهیلات مذکور ضمانت‌های زنجیره‌ای در درون خانواده عشایر مورد پذیرش است، اعلام کرد: محل دیگر برای ارائه تسهیلات بند «ب» ماده 5 بوده که ضمانت نیاز دارد و سقفی ندارد به گونه‌ای که هر خانوار عشایر به ازای هر بره پرواری 200 هزار تومان دریافت می‌کند.

    وی با بیان این‌که 15 هزار خانوار عشایری از انرژی پاک استفاده می‌کنند، گفت: با توجه به مصوبات بودجه‌های سنواتی در هر منطقه‌ای که امکان ایجاد اشتراک برق وجود نداشته باشد، دولت 85 درصد از هزینه‌های استفاده انرژی پاک برای تامین برق را پرداخت می‌کند و مابقی آن سهم خانوار عشایری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو