مدیران خودروعصر اعتبار

پیش‌بینی وام مسکن ارزان برای کارگران

عصر ساختمان- یک فعال کارگری از دولت خواست تا در کنار افزایش دستمزدها برای کارگران سبد کالا، وام ودیعه مسکن و خدمات درمانی ارزان در نظر بگیرد تا به وضع اقتصادی و معیشت آنها کمک شود.

پیش‌بینی وام مسکن ارزان برای کارگران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حمید حاج اسماعیلی  با بیان اینکه سبد خواربار کارگران چند سال است تغییر محسوسی نداشته است، ‌اظهار کرد: شخصا معتقدم که دولت باید برای بهبود وضع معیشت کارگران در کنار حمایت از افزایش دستمزدها، ‌ سبد کالای اساسی اختصاص بدهد.

    وی افزود: این کار چند دوره اتفاق افتاد و سبد کالای اساسی تخصیص داده شد، ولی به دلیل پایین بودن دستمزد کارگران و برای حمایت جدی از خانوارهای کارگری باید به طور مداوم انجام شود.

    این کارشناس حوزه کار تاکید کرد: رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور مدتی قبل اعلام کرد که دستمزد متوسط کارمندان دولت دو میلیون و 900 هزار تومان است در صورتی که متوسط دستمزد کارگران در کشور با تمام جوانب، یک میلیون و صد هزار تومان است یعنی نزدیک به دو میلیون تومان کمتر از کارمندان دریافت می‌کنند. البته وضع کارمندان هم عالی نیست، ولی دستمزد مشمولان قانون کار به مراتب پایین‌تر از مستخدمین دولت است، لذا نیازمند نگاه جدی‌تر و حمایت ویژه دولت از کارگران مشمول قانون کار هستیم.

    وی افزود: دولت در کنار افزایش حقوق باید در چندین نوبت سبد کالای اساسی برای کارگران در نظر بگیرد. حق مسکن را افزایش بدهد و حتی ودیعه اجاره مسکن تعریف و چند بانک عامل را برای پرداخت وام ودیعه مسکن معرفی کند. با بانک اطلاعاتی که در کشور شکل گرفته می‌توان رصد کرد چه کارگرانی خانه ندارند و برای آنها وام‌های ارزان قیمت در نظر گرفت. این کار به وضع اقتصادی خانوارهای کارگری کمک می کند ولی متاسفانه بحثش هنوز در شورای عالی کار باز نشده است.

    حاج اسماعیلی ادامه داد: مساله بهداشت و درمان از دیگر موضوعاتی است که هر سال تاکید می‌کنیم، ولی دعوای بین سازمان تامین اجتماعی، وزارت کار و بهداشت و درمان موجب شده تا نتوانند به یک اجماع جدی برسند در حالی که مشمولان قانون کار باید بتوانند از خدمات درمانی همه مجموعه‌های دولتی، خصوصی و تامین اجتماعی استفاده کنند.

    به اعتقاد این فعال کارگری، محدود شدن کارگران به استفاده از ساختمانهای ملکی تامین اجتماعی دسترسی آنها به مراکز درمانی را سخت کرده و آنها را ناچار به پرداخت هزینه‌های بیشتر برای درمان کرده است در صورتی که با تسهیل این مسیر در کنار افزایش دستمزدها، وضع درمان کارگران بهبود می‌یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار