مدیران خودروعصر اعتبار

شهردار تهران:

شفاف سازی تاریخی در لایحه بودجه ۹۷

عصر ساختمان- شهردار تهران گفت: بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران شفاف سازی قابل توجهی دارد و مملو از تحول است.

شفاف سازی تاریخی در لایحه بودجه ۹۷
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، محمدعلی نجفی در جریان بررسی لایحه بودجه سال 97 شهر تهران در صحن علنی شورا گفت: این بودجه مملو از تحول است و برای اولین بار در تاریخ شهرداری های کشور شفاف سازی مهمی انجام شده و فایل بودجه به صورت اکسل در سایت عمومی شهرداری بارگذاری شده و کارشناسان و مقامات می توانند نظر خود را نسبت به بودجه اعلام کنند.

    محدودیت ها و ابهامات بودجه

    شهردار تهران در ادامه با اشاره به محدودیت هایی که در تدوین بودجه با آن مواجه بود، گفت: اگر 10 بار دیگر بودجه 97 را با این محدودیت ها تدوین کنیم، با همین ابهامات روبرو خواهیم شد.

    وی اضافه کرد: منابع ما در این بودجه روشن است. ما روند کسب درآمد از آینده فروشی شهر را متوقف کردیم و این حرکت محدودیت هایی بر ما تحمیل می کند. همچنین هزار میلیارد تومان از تغییر کاربری ها در این بودجه نسبت به بودجه سال گذشته کاسته شده که نشان می دهد بودجه به سمت تحول و سلامت است.

    نجفی با اشاره به محدودیت های هزینه در لایحه بودجه گفت: افزایش هزینه های جاری مانند حقوق و دستمزد پیمانکاران برای نگهداری غیرقابل اجتناب است. همچنین هنوز نمی دانم بخشی که مربوط به اعتبارات دولتی است چه میزان تغییر می کند و مجلس از روز شنبه به لایحه بودجه ورود پیدا می کند و روشن ترین بخش بودجه کشور در خصوص شهرداری ها، سهم آنان از مالیات ارزش افزوده است که در برنامه ششم کشور غیرعادلانه در خصوص کلانشهرها تصمیم گیری شد و ناگهان سهم شهرداری ها از مالیات ارزش افزوده به شکل قابل توجهی کاسته و تقریبا نصف شد.

    شهردار تهران با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق قرار شد سهم شهرداری ها از مالیات ارزش افزوده بازنگری شود و حدود 88 درصد این مالیات به شهرها بر اساس جمعیت و 12 درصد به روستاها داده شود، گفت: اگر این پیشنهاد رای بیاورد 1200 میلیارد به بخش درآمدی افزوده خواهد شد و اگر این اتفاق نیفتد فشاری بر درآمدهای شهرداری خواهد بود.

    وی با اشاره به بودجه محقق شده سال 95 شهرداری تهران گفت: از بودجه 21 هزار میلیاردی حدود 17 هزار میلیارد محقق شده که 5 هزار میلیارد آن وام بوده که بخشی از این وام هم خرج مخارج جاری شده است. اگر در نظر بگیریم هزار میلیارد از این 5 هزار وام به درستی هزینه شده و عملکرد بودجه 95 را نیز 17 هزار و 200 میلیارد بگیریم، ما باید در سال 97 با توجه به 10 درصد تورم سالیانه 21 درصد به لایحه بودجه اضافه می کردیم و پیشنهاد لایحه 21 هزار میلیاردی را به صحن شورا می آوردیم و لایحه پیشنهادی ما نشان می دهد بودجه در سال 97 به شدت انقباضی و بدون در نظر گرفتن تورم پیش بینی شده است.

    نجفی با اشاره به پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه گفت: افزایش 17 میلیاردی بودجه که از سوی کمیسیون منابع بودجه پیشنهاد شده مشکلی برای شهرداری ایجاد نمی کند و معتقدیم همین سقف محقق خواهد شد.

    شهردار تهران در خصوص اینکه چرا به تحقق درآمدهای نقد لایحه بودجه امیدوار است، گفت: در چند ماه اخیر ساخت و ساز از حالت سکون به رونق رفته است و در سال 97 نیز 500 هزار وام خانه اولی وارد سیستم می شود که 300 هزار وام آن متعلق به تهران است؛ بنابراین حتما موضوع ساخت و ساز رونق خواهد گرفت.

    وی با اشاره به موضوع ایجاد خزانه متمرکز برای واریز درآمدهای سازمان ها و شرکت ها گفت: این موضوع به افزایش درآمدها در سال آینده کمک خواهد کرد، زیرا در سال گذشته این درآمدها به حساب سازمان ها و شرکت ها می کرد و کنترلی بر هزینه کرد آنها نبود.

    شهردار تهران با اشاره به پیش بینی سهم درآمدهای پایدار در لایحه بودجه سال 97 گفت: پیشنهاد ما سهم 28.5 درصدی بود که در کمیسیون به 31 درصد افزایش پیدا کرد که امیدواریم محقق شود.

    نجفی با تاکید بر اینکه می توان در تمامی مجامع کارشناسی از بودجه شهرداری دفاع کرد، افزود: اگر در بخش هزینه ها صرفه جویی انجام می شود آن را به بخش پرداخت بدهی پیمانکارها منتقل کنیم زیرا برخی از این پیمانکاران از سال 90 نتوانسته اند طلب خود را بگیرند.

    وی با اشاره به اینکه در لایحه 97 اعداد خوبی برای پرداخت بدهی پیمانکاران پیش بینی شده، گفت: در تبصره 20 نیز امکانات بیشتری برای این بخش در نظر گرفته شده است.

    شهردار تهران در ادامه با اشاره به تحقق بودجه 96 در 9 ماهه نخست سال گفت: در دی ماه امسال شرایط بهتر بود و 80.37 درصد درآمدها محقق شد. پیش بینی می کنیم در روزهای پیش رو این رقم افزایش پیدا کند اما در بخش غیرنقدی امکان اینکه درآمدها محقق نشود، وجود دارد.

    نجفی در خصوص دریافت وام از سوی بانک ها گفت: زمانی که شهرداری را تحویل گرفتیم دیگر امکان دریافت وام از سوی بانک ها به شهرداری وجود نداشت و اگر وامی گرفته ایم به این دلیل است که بخشی از بدهی به بانک ها را پرداخت کرده ایم که بیشتر این پرداخت ها به صورت غیرنقدی بوده و امیدواریم در پایان سال تراز پرداخت بدهی های بانکی نسبت به آنچه تحویل گرفته ایم، بهبود پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو