مدیران خودروعصر اعتبار

سخنگوی کانون کارگران ساختمانی استان قم:

رکود بازار ساخت‌وساز مسکن، معیشت کارگران ساختمانی را تهدید می‌کند

عصر ساختمان- یک مقام صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید: باوجود رکود در بازار ساخت و ساز مسکن شاهد بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران در این حوزه هستیم که این خود باعث پدید آمدن ناهنجاری‌های اجتماعی و تهدید معشیت زندگی این صنف شده است.

رکود بازار ساخت‌وساز مسکن، معیشت کارگران ساختمانی را تهدید می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، عباس شیری (سخنگوی کانون کارگران ساختمانی استان قم) به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه امروزه برای استادکاران و کارگران ساختمانی روزهای سخت و بحرانی است.

    وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه قم؛ شهری خدماتی است و اکثر کارگران آن در بخش ساختمان امرار معاش می‌کنند، آن‌ها نیمی از سال به علت شرایط جوی بیکار هستند و تابستان که باید بطور مداوم مشغول کار باشند و علاوه بر تامین معاش روزمره، اندوخته‌ای هم برای زمستان فراهم کنند، روزگار بر وفق مرادشان نبوده و هر روز با در دست داشتن وسایل کار و غذایی مختصر در میادین شهر حاضر می‌شوند به امید اینکه کسی از راه برسد و آن‌ها را به کار فرا خواند تا بتوانند با دستمزدی که پایان کار بگیرند، لقمه حلالی تهیه کنند و شرمنده خانواده خود نشوند. با این‌حال اکثر آنها کاری پیدا نمی‌کنند.

    شیری تاکید کرد: برای بیشتر آنها پیدا کردن کار فقط یک آرزوست و در پایانِ هر روز که تا غروب در میدان انتظار می‌نشینند، بیشتر آنها دست خالی به خانه‌هایشان بازمی‌گردند.

    او با بیان اینکه وضعیت کارگران کارخانه‌ها نسبت به کارگران ساختمانی بهتر است، افزود: یک کارگر ساختمانی در بهترین حالت در یک ماه 18 روز فعالیت شغلی دارد. به همین دلیل اگر درآمد روزانه یک کارگر ساختمانی را روزانه 50 هزار تومان درنظر بگیریم در مدت یک ماه یک کارگر ساختمانی زیر یک میلیون تومان درآمد دارد.

    سخنگوی کانون کارگران ساختمانی استان قم با تاکید بر اینکه کارگران ساختمانی امنیت شغلی ندارند و معیشت آن‌ها به‌صورت فصلی تامین می‌شود، در ادامه افزود: از دولت و نمایند گان مجلس توقع داریم از کارگران ساختمانی حمایت بیشتری داشته باشند.

    شیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت کارگران خارجی غیرمجاز در صنعت ساختمان استان قم اظهار کرد: همچنان شاهد فعالیت کارگران خارجی غیرمجاز در پروژه‌های ساختمانی استان قم هستیم و این مساله برای کارگران ایرانی مشکلات زیادی به وجود آورده است. براساس قانون باید با کارفرمایانی که کارگر خارجی غیرمجاز را به کار می‌گیرند، برخورد شود.

    وی در خصوص کارگران ساختمانی که دچارحوادث کار می‌شوند نیز گفت: از کارگران ساختمانی که به هر دلیل حین انجام کار دچار حادثه می‌شوند، به صورت کافی حمایت نمی‌شود.

    به گفته وی، بیشترکارگران ساختمانی که دچار حادثه می‌شوند، غرامت ایام بیماری خود را بعد از یکسال از تامین اجتماعی دریافت می‌کنند. این زمان یکساله باید به حداقل کاهش پیدا کند چراکه کارگر حادثه‌دیده نیاز به منابع مالی برای گذران زندگی دارد و سازمان تامین اجتماعی باید به این مساله توجه کند.

    سخنگوی کانون کارگران ساختمانی استان قم در بخش پایانی سخنان خود درباره دوره آموزش ایمنی کار برای کارگران ساختمانی گفت: هزینه ناشی از فوت یک کارگر ساختمانی در حادثه چندین برابر هزینه آموزش تعداد زیادی از کارگران در طول یک سال است. در این‌باره با اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی استان توافق کردیم که حداقل به 200 کارگر ساختمانی دوره آموزش ایمنی در کار داده شود اما این رقم در برابر تعداد کل کارگران ساختمانی استان قم بسیار کم است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار