مدیران خودروعصر اعتبار

عضو کمیسیون عمران:

پرداخت وام خرید مدل مناسبی برای خانه‌دار کردن مردم نیست

عصر ساختمان- افضلی با بیان اینکه پرداخت وام خرید مسکن در شرایط فعلی کشور که توازنی بین درآمد و هزینه مردم وجود ندارد نمی‌تواند کارساز باشد، گفت: مصداق آن سیاست‌های چهار سال گذشته دولت برای خانه‌دار کردن مردم از طریق پرداخت وام‌های مسکن بوده که امتحان خودش را پس داده و ثابت کرده که نمی‌تواند موتور محرکی برای برای خروج مسکن از رکود و خانه‌دار کردن مردم باشد.

پرداخت وام خرید مدل مناسبی برای خانه‌دار کردن مردم نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از عیارآنلاین، ازجمله اقدامات وزارت راه‌وشهرسازی دولت یازدهم و دوازدهم برای خانه‌دار کردن متقاضیان مسکن، افزایش مرحله‌ای وام خرید بدون سپرده ( با اوراق)، مسکن از 20 به 80 و نهایتاً به 120 میلیون تومان و تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن یکم بوده که باهدف تحریک تقاضا و خروج بازار مسکن از رکود فعلی صورت گرفت است. در حال حاضر، هزینه خرید اوراق مسکن برای وام‌های 120 میلیونی زوجین، 17 میلیون و 280 هزار تومان، وام‌های 100 میلیونی زوجین، 14 میلیون و 400 هزار تومان و وام‌های 80 میلیونی زوجین 11 میلیون و 520 هزار تومان با نرخ سود 17 درصد به همراه اقساط بازپرداختی که عموما از توان مردم خارج است.

    در همین راستا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مسکن، پرداخت وام به تنهایی نمی‌تواند مدل مناسبی برای خانه‌دار کردن مردم باشد. چراکه، مبتنی با شرایط اقتصادی خانوار نمی‌باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود، دولت، سیاست‌های تحریک توامان عرضه و تقاضا را از طریق ورود به حوزه ساخت مسکن به همراه کنترل سوداگری را مورد توجه قرار دهد. در همین راستا پایگاه خبری-تحلیلی عیارآنلاین، گفت‌وگویی با سید حسین افضلی، عضو کمیسیون عمران مجلس پیرامون این موضوع داشته است. مشروح گفت‌وگو به شرح زیر است:

    سید حسین افضلی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسکن عیارآنلاین، پیرامون سیاست‌های فعلی دولت مبنی بر تحریک تقاضا از طریق پرداخت وام‌های مسکن برای خانه‌دار کردن متقاضیان گفت: پرداخت تسهیلاتی نظیر وام‌های مسکن در شرایطی که توازنی بین درآمد و هزینه مردم وجود داشته باشد، اقدامی مفید و کارساز است، ولی در شرایط فعلی کشور که توازنی بین درآمد و هزینه مردم وجود ندارد نمی‌تواند کارساز باشد.

    وی ادامه داد:  مصداق آن سیاست‌های چهار سال گذشته دولت برای خانه‌دار کردن مردم از طریق پرداخت وام‌های مسکن بوده که امتحان خودش را پس داده و ثابت کرده که نمی‌تواند متور محرکی برای خروج مسکن از رکود فعلی و خانه‌دار باشد.

    نماینده مردم شیراز با بیان اینکه متقاضیان مسکن توان پرداخت اقساط آن را ندارند گفت: تجربیات چند سال گذشته نشان داده است که همزمان با افزایش وام خرید مسکن، قیمت مسکن هم افزایش پیدا می‌کند و این منجر به عدم توان بازپرداخت اقساط مسکن توسط مردم می‌شود.

    افضلی پیرامون راهکار پیشنهادی خود برای خانه‌دار کردن مردم گفت: به اعتقاد بنده به جای اینکه دولت منابع مالی خود را به وسیله بانک‌ها در غالب پرداخت وام بین چندین میلیون نفر پخش کند و با تعدادی زیادی از مردم درگیر باشد، بهتر است این منابع را در اختیار شرکت‌های توسعه‌گر معتبر بخش خصوصی قرار دهد و آن‌ها کار ساخت‌وساز را به صورت مشارکتی با مردم انجام دهند.

    وی ادامه داد: اگر دولت منابع و امکانات خود را در اختیار شرکت‌های توسعه‌گر بخش خصوصی قرار دهد، این شرکت‌ها متناسب با نیازهای هر منطقه، خانه‌های باکیفیت بالا احداث و در اختیار مردم قرار می‌دهند. در صورت تحقق این مهم نظارت دقیقی بر کیفیت ساختمان‌های ساخته شده هم می‌شود.

    وی درخصوص سازوکارهای تحویل خانه به وسیله شرکت‌های توسعه‌گر به مردم گفت: در این مدل خانه‌‌ها به صورت اجاره به شرط تملیک و متناسب با آورده اولیه و توان بازپرداخت اقساط در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

    این نماینده مجلس در پایان تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای مسکن در هر منطقه‌ای متفاوت است و نمی‌شود نسخه‌ای واحد برای تمام مناطق کشور پیچید به همین دلیل انتظار می‌رود متولیان این بخش به آن توجه و سیاست‌گذاری‌های خود را متناسب با آن انجام دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار