مدیران خودروعصر اعتبار

در تشریح آخرین وضعیت ساختمان آتش گرفته وزارت نیرو:

هنوز احتمال ریزش ساختمان وجود دارد

عصر ساختمان- سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران با اعلام اینکه آتش‌سوزی ساختمان اداری کاملاً اطفا شده است، گفت: هنوز احتمال ریزش ساختمان وجود دارد و باید ایمن‌سازی‌های لازم ایجاد شود.

هنوز احتمال ریزش ساختمان وجود دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، جلال ملکی در نشست خبری پیرامون حادثه ساختمان اداری در میدان ولیعصر اظهار داشت: در ساعت 10:36 روز دوشنبه حادثه آتش‌سوزی در یک ساختمان اداری واقع در میدان ولیعصر به سامانه آتش‌نشانی شهر تهران اعلام شد.

    وی ادامه داد: در ابتدا با حضور ‌آتش‌نشانان اعلام کرده بودند که در داخل اتاقک آسانسور آتش‌سوزی صورت گرفته است.

    سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران افزود: با حضور آتش‌نشانان مشاهده شد دود زیادی طبقات را فرا گرفته است و بلافاصله تقاضای نیروی کمکی شد. ایستگاه اول با حضور در محل حادثه متوجه شد آتش‌سوزی در طبقات منفی این ساختمان اتفاق افتاده و دود آن از داخل کابین آسانسور بیرون می‌آید.

    ملکی افزود: بر اساس بررسی‌های بیشتر مشخص شد در طبقه منفی 4 بخش بایگانی آتش‌سوزی اتفاق افتاده است و بلافاصله افرادی که در داخل ساختمان بودند با کمک آتش‌نشانی خارج شدند و خوشبختانه در این حادثه مورد تلفات جانی و مصدومیت نداشتیم و خسارت مالی کمی داشته است.

    وی ادامه داد: با توجه به اینکه آتش‌سوزی در قسمت بایگانی و اسناد بود حجم زیادی از کاغذ، پوشه و پرونده وجود داشت که با توجه به اینکه چیدمان نامناسبی این پوشه‌ها داشتند دسترسی به بایگانی سخت بود و دود زیادی نیز طبقات را فرا گرفته بود.

    سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران افزود: در حال حاضر بیش از 53 ساعت است که آتش‌نشانان در محل حادثه حضور دارند و به لطف خدا آتش‌سوزی به پایان رسیده است و به وضعیت بحرانی نرسیدیم.

    ملکی با اشاره به اینکه در حال حاضر آتش‌سوزی اطفا شده است، گفت: همچنان یک یا دو ایستگاه آتش‌نشانی در محل حادثه حضور دارد تا ایمن‌سازی‌های لازم اتفاق بیفتد.

    وی با اشاره به اینکه این حادثه می‌توانست تبدیل به یک بحران شود، گفت: شب گذشته در ساعت 2:30 بامداد به طبقه منفی 4 آتش‌نشانان نفوذ کردند و در ساعت 9 صبح امروز عملیات اطفای حریق به پایان رسید.

    سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران خاطرنشان کرد: 300 تا 400 متر وسعت آتش‌سوزی بایگانی این ساختمان اداری بود که در حال حاضر کاملاً اطفا شده است.

    ملکی افزود: متأسفانه در آغاز عملیات اطفای حریق به آتش‌نشانان اطلاعات اشتباه داده بودند چرا که کابین آسانسور آتش نگرفته بود و با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از آتش‌سوزی می‌گذشت دود حاصل از آن از کابین خارج می‌شد. منشأ این دود نیز طبقه منفی 4 این ساختمان بوده است.

    وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه آیا شب گذشته به این نتیجه رسیدید که از فوم (کف) برای اطفای حریق استفاده کنید، گفت: از لحظات اولیه آتش‌سوزی فوم را با آب برای اطفای حریق مخلوط کردیم چرا که آب نفوذپذیری بیشتری برای جامدات دارد و همزمان نیز از فوم استفاده می‌شد چرا که در آنجا صندلی، پوشه و پلاستیک بود که با استفاده از فوم بهتر خاموش می‌شد.

    سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت: در جلسه مدیریت بحران که شب گذشته با حضور شهردار تهران برگزار شد فرماندهی آتش‌نشانی پیشنهاد داد که از فوم با توجه به درجه حرارت بالا برای اطفای حریق استفاده کنیم. به قدری حرارت بالا بود که بیش از 250 لیتر ثبت شد و وقتی که آب به ستون‌ها می‌خورد تبخیر می‌شد.

    ملکی ادامه داد: در ساعات اولیه بامداد امروز با توجه به اینکه شدت حرارت آتش کمتر شده بود کف کارایی بهتری داشت و موجب شد که اطفای حریق زودتر اتفاق بیفتد.

    وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه علت این حادثه چه بوده است، گفت: علت هنوز قطعی مشخص نشده ولی به احتمال زیاد نقص در سیستم اطفای حریق که در قسمت بایگانی وجود داشته علت این حادثه بوده است.

    سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران افزود: از سیستم آیروسل برای اطفای حریق استفاده می‌شد که ماده‌ای قابل اشتعال نیست ولی وقتی فعال می‌شود حرارت ایجاد می‌کند و مخزن آن به هنگام خروج قرمز می‌شود و باید یک متر با مواد قابل اشتعال فاصله داشته باشد.

    ملکی گفت: احتمالاً اشتباهی در سیستم آن اتفاق افتاده است که موجب گسترش آتش شده است.

    وی بیان داشت: علت اصلی این حادثه چند روزی زمان خواهد برد تا به صورت رسمی اعلام شود.

    سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران ادامه داد: در 18 سال گذشته این ساختمان بازسازی و مقاوم‌سازی شده بود و بسیار سبک‌سازی شده است.

    ملکی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا احتمال ریزش ساختمان وجود دارد، گفت: هنوز عدم ریزش ساختمان به صورت صد درصد از بین نرفته است و درصد ریزش کم شده ولی صفر نشده است.

    وی افزود: در ساعت 10 شب گذشته درصد ریزش ساختمان بیشتر از نریختن آن بود.

    سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت: از زمانی که محل را تحویل بدهیم که دو ساعت دیگر است مالک حداکثر 24 ساعت وقت دارد که با استفاده از مشاوران ساختمان را چک کند و مقاومت ساختمان را بررسی کند تا شاهد مشکل دیگری نباشیم.

    ملکی افزود: هنوز به طور صد درصد نمی‌توان گفت که احتمال تخریب ساختمان وجود ندارد.

    وی بیان داشت: پس از اینکه بررسی‌ها و مقاوم‌سازی‌های لازم صورت بگیرد ساکنین و افرادی که در این منطقه مشغول به کار هستند می‌توانند تردد داشته باشند.

    سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چند بار به این ساختمان تذکر داده شده بود، گفت: حریق این ساختمان پتانسیل بدتر شدن نسبت به پلاسکو را داشت. ریسک خطر با توجه به شدت آتش‌سوزی بسیار بالا بود و اگر کوتاهی صورت می‌گرفت قطعاً با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شدیم.

    ملکی بیان داشت: آخرین باری که درباره ایمنی این ساختمان اخطار داده شده بود در تاریخ 96/7/3 بود که یکی از بندهای این اخطار نصب اطفای حریق در قسمت بایگانی بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار