مدیران خودروعصر اعتبار

جشنواره بتن و زلزله ایران خبر داد:

مقابله با زلزله از طریق تقویت زیرساخت‌های بتنی

چشم‌انداز توسعه، از طریق بالابردن کیفیت صنعت بتن در کشور

عصر ساختمان:دکتر حبیب‌الله بیطرف، رییس سازمان نظام مهندسی درمورد هدف برگزاری این جشنواره‌ها و تقویت صنعت بتن در ایران گفت: در این مجموعه ما دارای یک هدف ملموس و واضح هستیم و می‌دانیم که باید تلاش کنیم تا مقاومت بتن را افزایش دهیم.

مقابله با زلزله از طریق تقویت زیرساخت‌های بتنی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مردم سالاری، رییس سازمان نظام مهندسی با اشاره به بحث‌هایی که درخصوص سدسازی مطرح شده است، بیان کرد: صنعت سدسازی جزو علومی‌است که در تمام دنیا مطرح است و ما باید در کشور اقداماتی را انجام بدهیم که مقاومت بتن بالا رود، البته خوشبختانه ما در این صنعت 60 سال است که سابقه کار داریم و در این زمینه فعالیت می‌کنیم و در یک چارچوب استاندارد قابل قبولی فعال بوده ایم. وی با اشاره به انتقاداتی که به صنعت سد سازی در دوره‌های اخیر صورت گرفته گفت: بیشتر انتقادهایی که بیان می‌شود عمدتا از سوی کسانی است که بیشتر از این صنعت منفعت برده اند، برخی‌ها سدها را همانند کاسه‌هایی برای تبخیر آب دانسته‌اند، برخی دیگر بیان کرده‌اند که سد‌ها بدون مطالعه ساخته شده‌اند و برخی دیگر بیان کردند که سدسازی کار فتنه مافیای پیمانکار برای به جیب زدن بیت‌المال است. در این سالها متاسفانه از سوی نهادهای مسئول جوابی در این خصوص نشنیده‌ایم. دکتر بیطرف در ادامه اظهار داشت: من به عنوان کسی که در سازمان فنی و مهندسی فعالیت می‌کنم باید از این صنعت دفاع کنم و باید در نظر بگیریم که اصلی ترین هدف سد سازی، تنظیم آب است و باید در نظر داشته باشیم که بیشتر رودخانه‌ها در کشور فصلی‌اند و در یک ماه جریان دارند و پرآب‌اند، درصورتی که ما آب شرب را برای تمام سال نیاز داریم. رییس سازمان نظام مهندسی درمورد بارش‌هایی که در ایران صورت می‌گیرد، گفت: در ایران با توجه به وضعیت اقلیمی‌میزان بارش بسیار کم است و ما تنها 245 میلی متر در سال بارش داریم و هنرمندی ما این است که در ماههای غیر مصرف این میزان بارش را ذخیره کنیم و در ماههای دیگر در اختیار مردم قرار بدهیم. وی در ادامه اظهار داشت:بیشترین مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است در صورتی که ما می‌توانستیم با یک سوم این میزان، همین محصولات تولیدی را داشته باشیم و اگر ما سد سازی را در کشور نداشتیم نرخ برداشت ما از سفره‌های زیر زمینی بیشتر می‌شد و فشار بیشتری بر محیط زیست وارد می‌آمد.

    دکتر بیطرف در ادامه خاطرنشان کرد: 500 سد در کشور داریم که باید در نظر بگیریم که کارکرد مهم سد سازی، تنظیم آب است، باید درنظر داشت که برخی از رودها در ایران به صورت سیلابی است و به همین دلیل باید تاسیسات مناسبی در این خصوص داشته باشیم. وی ادامه داد: این سدها 3 میلیارد متر مکعب سهم آب شرب را در کشور تامین می‌کند و اگر این سدها وجود نداشت چگونه تهران با این جمعیت را می‌توانستیم مدیریت کنیم و باید در نظر داشته باشیم که ما بیش‌از 30 تا 40 درصد از منابع زیر زمینی را نمی‌توانیم برداشت کنیم و در کنار ذخیره آب، تولید برق نیز داریم که به اقتصاد کشور کمک فراوانی می‌کند و از این جنبه 5/1 میلیارد دلار درآمد داشته‌ایم. رییس سازمان نظام مهندسی در ادامه اظهار داشت: ما در طول 4 تا برنامه توسعه حدودا 30 هزار میلیارد تومان در تامین آب سرمایه‌گذاری کردیم و نصف آن در سد سازی بوده است.

    وی در ادامه بیان کرد: ما تنها چند فرازبند و نشین بند در ایران داشتیم که این تعداد در مقایسه با تعداد سدهای ساخته شده طبیعی است و باید در نظر داشت که بعد از این ساخت و سازها میزان خسارت‌های سیلاب‌ها به میزان چشمگیری کاهش یافته است. دکتر بیطرف در پایان درخصوص مدیریت گفت: امروزه کارنامه مدیریت در این عرصه، کارنامه بسیار درخشان و پر افتخاری است و نباید برخی از افراد که به دنبال سود و منفعت شخصی هستند به سیاه نمایی این عرصه بپردازند و این سد‌ها را با بتن ساخته‌ایم و این استحکامات به سادگی تخریب نخواهند شد. درادامه، دکتر اسماعیل قادری فر، مدیر کل دفتر تجاری سازی فناوری ریاست‌جمهوری درخصوص فعالیت‌هایی که در عرصه علم و دانش در چند سال اخیر صورت گرفته است، گفت: کشور ما در عرصه علم و فناوری بیش‌‌از یک دهه است که بازده خوبی داشته است و این اقدام نشان دهنده این است که کشور در مسیر علم و دانش عملکرد خوب و میسری داشته است و وجود 5 میلیون دانشجو در کشور نشان دهنده عملکرد فعال دانشگاه‌ها در زمینه میزان بالا بردن سطح دانش و علم جامعه است.

    مدیر کل دفتر تجاری سازی فناوری ریاست‌جمهوری در مورد مهندسانی که در کشور داریم، بیان کرد: هم اکنون ما جزو 5 کشور اول تولید‌کننده مهندسان در کشور هستیم و البته محدودیتی که در این زمینه با آن مواجه ایم، برابر کردن میزان عرضه و تقاضا است.

    وی افزود: اقتصادی که در کشور وجود دارد، دانش بنیان است و معاونت آموزشی نیز به دنبال این است که از مراکز دانش بنیان بیشتر استفاده کند و از ایده‌های خلاقانه بهره بیشتری ببرد و اگر امروز این گرهمایی‌ها برگزار می‌شود باید امیدوار باشیم که جوانانی که فعال اند و در مسابقات شرکت می‌کنند در آینده به جمعیت ب‌کار کشور اضافه نشوند. دکتر قادری فر درمورد جریان دانش در کشور اظهار کرد: باید جریان دانش را به نوآوری و فن آوری پیوند بزنیم و اولین قدم را برداشته‌ایم و انتظار بعدی ما این است که شرکت‌های دانش بنیان وارد شوند و ما این شرکت‌ها را به بازار کار وصل کنیم. مدیر کل دفتر تجاری سازی فناوری ریاست‌جمهوری در پایان گفت: خوشبختانه هم اکنون در دوران پساتحریم به سر می‌بریم و به جای اینکه به مصرف گرایی بپردازیم به انتقال و تولید فناوری علم بپردازیم و اکوسیستم نو آوری را ایجاد کنیم تا تبدیل دانش به مهارت ایجاد شود و این یکی از اساسی ترین اقداماتی است که باید به آن برسیم.

    همچنین در ادامه مهندس جواد برنچیان، رییس موسسه بتن آمریکا ACIشاخه ایران گفت: کیفیت ساخت و ساز بتنی در گرو پیاده کردن طرح جامعه استاندارد بازرسی فرآیند تولید بتن در واحدهای تولیدی بتن آماده است. وی افزود: بنابر شواهد عینی و لغو تحریم‌ها و همکاری با جامعه جهانی گفت و شنودهایی جهت رسیدن به توافق نامه انرژی هسته‌ای و نیز پیش‌بینی تحولات فناوری، انسان ایرانی و بومی‌و جامعه ایرانی به گونه‌ای شتابان است که در پساتحریم ایران نقش تعیین‌کننده‌ای در خاورمیانه و آسیای مرکزی و جهان گلوبال خواهد داشت. در پایان، مهندس برنچیان تاریخ‌ساز در صنعت مقابله با زلزله اظهار داشت: روزهای سرنوشت‌ساز را در جامعه انسان‌های خاص با بودنشان در موقعیت‌های تصمیم‌گیری، در جهت توسعه پایدار با رهبری استراتژی و مدیریت و پیاده کردن برنامه اجرایی که متاثر از نظام فکری، مدل ذهنی یا پارادایم‌های حاکم بر ذهن این افراد خاص است، رقم می‌زند و با فعالیت‌هایی که در این حوزه داریم می‌توانیم بسیاری از مشکلات و موانع را برطرف کنیم. رییس موسسه بتن آمریکا ACIشاخه ایران درخصوص عملکرد مرکز تحقیقات بیان کرد: مرکز تحقیقات بتن مشوق کاربرد مشخصات عملکردی در پروژه‌های ساخت و ساز بتنی همسو با توسعه پایدار ایران و در جهت اجرایی کردن آن به بسترسازی و ایجاد فرصت‌های موثر و کارا در جهت ارتقای پژوهش‌های علمی، تولید و توسعه دانش، نوآوری و فناوری و شکل‌دهی به فرهنگ فراملی در عصر فراصنعتی می‌باشد. وی ادامه داد: مرکز با ایجاد شوراهای توسعه استراتژی و بکارگیری ابتکارها و ابداعات توسعه پایدار ایران اقدام به تدوین استانداردهای نوین و تشویق استفاده از آنها در عمل برای ساخت و ساز بتنی و توسعه پایدار شهرنشینی و شهرسازی خلاق و هوشمند فعالیت می‌نماید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی