مدیران خودروعصر اعتبار

وام ۳۲ میلیارد دلادی عربستان برای سازندگان مسکن

عصر ساختمان- مسکن بخش بزرگ و مهمی از اقتصاد هرکشور را شامل می شود که اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بسیاری در خود جای داده است. اصولا در کشورهای مختلف مسکن در دست بخش خصوصی است و دولت نقش کمرنگ تری در این میدان بازی می کند

وام ۳۲ میلیارد دلادی عربستان برای سازندگان مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ملک نیوز، حالا هم عربستان هم می خواهد بازار تسهیلات رهنی (Mortgage Market) را رونق بخشد. برنامه ای که گویا بخشی از چشم انداز 2030 عربستان محسوب می شود.

    عربستان قصد دارد 120 میلیارد ریال (32 میلیارد دلار) کمک هزینه برای وام مسکن به وام گیرندگان بدهد. عربستان می خواهد با این برنامه، شرایط بهتر و رشد بخش خصوصی و بازار تسهیلات رهنی تحت سلطه دولت ایجاد کند.

    به گفته ماجد الحقیل، وزیر مسکن عربستان، برنامه مسکن پادشاهی شامل برنامه ضمانت وام 18 میلیارد ریالی برای افزایش دسترسی به منابع مالی و 12.5 میلیارد ریال برای حمایت از خانه های پیش پرداخت است.

    مقامات عربستان قصد دارند بازار تسهیلات رهنی را به بیش از 70 درصد تا سال 2020 برسانند؛ رقمی حدود 502 میلیارد ریال. کاری که به گفته آنها تنها با افزایش مشارکت بخش خصوصی محقق خواهد شد. در حال حاضر دولت 65 درصد از وام مسکن را تامین می کند.

    وزیر مسکن عربستان این برنامه را سخاوتمندانه و به نفع بخش خصوصی می داند. چرا که به گفته او این برنامه به بخش خصوصی کمک می کند تا ریسک هایش را تا سطح خاصی کاهش دهد.

    این بودجه جدید مالکیت سعودی ها را از 50 درصد به 60 درصد در سال 2020 خواهد رساند. سیاست مسکن، بخشی از طرح تحرک اقتصادی شاهزاده محمدبن سلمان و چشم انداز 2030 است. به هرحال تعداد زیادی از سعودی ها می گویند که قادر به پرداخت یا به دست آوردن منابع مالی برای مسکن نیستند.

    عربستان می خواهد با طرح تحرک اقتصادی اش، وابستگی مردم به دولت را بدون ایجاد واکنش عمومی کاهش دهد.

    البته با این حال پادشاهی قصد ندارند بازار مسکن را کلا واگذار کند. وزیر مسکن این کشور گفته است که دولت شرایط را نظارت می کند و سیاست هایی تنظیم خواهد کرد که در مسکن حباب ایجاد نشود. او گفت: زمانی که طرح های این چنینی اجرا می شود، قیمت ها افزایش می یابد. چرا که شما به افرادی که درآمد ثابت ندارند، وام می دهید.

    به گفته وزیر مسکن عربستان، این کشور می خواهد 125 هزار مسکن در سال 2018 بسازد. سال گذشته تعداد مسکن های ساخته شده 110 هزار بود. بیشتر واحدهای جدید قیمتی میان 250 هزار ریال تا 750 هزار ریال دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار