مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کانون کارگران ساختمانی:

نیاز کارگران ساختمانی به رونق بازار مسکن

عصر ساختمان- مشاغل ساختمانی از خطرناک‌ترین و پرحادثه‌ترین فعالیت‌ها به شمار می‌روند و کارگران ساختمانی بیش از سایر مشاغل در معرض انواع حوادث قرار دارند. کارگران ساختمانی دغدغه نا امن بودن وضعیت شغلی را داشته و به دلیل قراردادهای سفید امضا و قراردادهای کوتاه مدت بسیاری از آنها تحت فشار هستند.

نیاز کارگران ساختمانی به رونق بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از عصر اقتصاد، درکشور اگر به دنبال امنیت ملی هستیم باید در ابتدا امنیت شغلی را پایه گذاری کنیم تا امنیت ملی حاکم شود. امنیت شغلی دغدغه امروز جامعه کارگری، قشر سخت کوش کشور است و یکی از مطالبات جامعه کارگری برای تحقق امنیت شغلی ساماندهی قراردادهای موقت کار است که نه تنها امنیت شغلی را سلب کرده، بلکه امنیت و آرامش کارگران را نیز مختل کرده است.

    کارگران ساختمانی امنیت شغلی ندارند و معیشت آن‌ها فصلی و درآمد آنها در طول برخی از فصول کاهش می یابد، باید از این کارگران حمایت های  لازم صورت گیرد تا قدرت خرید آنها تقویت شود تا زیر خط فقر نرفته و تولید داخلی آسیب نبیند.

    همچنین مشکلات آموزش و مسائل بیمه‌ کارگران ساختمانی از دیگر دغدغه‌های آنها است. از این رو بیمه آنان به‌ ویژه در حوزه حوادث ناشی از کار امری حیاتی و ضروری محسوب می‌شود. به همین منظور به سراغ  "اکبر شوکت " رییس کانون کارگران ساختمانی رفته  و با وی به گفت وگو پرداختیم  که ما حصل آن را در ادامه می خوانید.

    "اکبر شوکت " رییس کانون کارگران ساختمانی درخصوص سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمانی گفت: ثبت نام در سامانه پالایش کارگران ساختمانی تا ماه 4 و 5 ادامه داشته و نزدیک به 600 هزار نفر تا کنون در این سامانه ثبت نام کرده اند. در مرحله اول بانک اطلاعاتی ایرانیان 120 تا 130 هزار نفر افراد فاقد بیمه را رصد کرده و مابقی ثبت نام کنندگان بیمه شدگان قبلی بوده اند.

    شوکت افزود: در مرحله اول افراد فاقد بیمه در اولویت بوده تا عملیات بیمه آنها انجام شده، سپس به مابقی بپردازیم. سامانه از بین 120 تا 130 هزار نفر ثبت نام شده که به فعالیت ساختمانی مشغولند، نیمی از آنها را که حدود 60 تا 70 هزار نفر ند را تایید کرده است.

    وی ادامه داد: مرحله دوم بازرسی انجمن‌های صنفی از طریق اپلیکیشن بازرسی انجام شده است که امیدواریم با پالایش 60 تا 70 هزار نفر و مذاکره با سازمان تامین اجتماعی و معاونت رفاه وزارت کار، بانک اطلاعاتی را پالایش کرده تا خروجی سامانه را تحت پوشش قرار دهیم.

    رییس کانون کارگران ساختمانی با اشاره به مشکلات و وضعیت دستمزد کارگران ساختمانی تصریح کرد: دو عامل امنیت شغلی کارگران ساختمانی را به مخاطره انداخته است. عامل اول، رکود بخش ساخت وسازها و حجم انبوه مسکن است. به عنوان مثال؛ در ایران مسکن مهر باید در یک بازده ده ساله ساخته می شد، اما در سه سال به طول انجامید که در این مدت کارگران ساختمانی خوب کار کردند، اما متاسفانه این پروژه نیاز به زمان زیادی برای ساخت داشته و منجر به اشباع رسیدن وضعیت مسکن و رکود در بخش ساختمان شد.

    وی ادامه داد: مورد دوم می توان به دولت اشاره کرد، متاسفانه دولت ساماندهی اتباع بیگانه را انجام نداده است و در ایران علی رغم حضور کارگران ساختمانی در بخش‌های مختلف مانند تاسیسات، آب، برق و گاز، اتباع بیگانه در این بخش ها حضور دارند ونظارتی برفعالیت آنها صورت نگرفته است. اتباع بیگانه با ورود به بازارکار و با پایین ترین دستمزدها به کیفیت کار آسیب زده و موجب ضربه کشنده به زندگی کارگران ساختمانی شده اند.

    شوکت با اشاره به سنگ اندازی های وزارت کشور در بخش ساختمان اظهار داشت: وزارت کشور با مداخله بیش از اندازه خود اجازه ورود به وزارت کار را در این خصوص نداده است و اتباع بیگانه با دریافت کد رهگیری در بخش فعالیت ساختمانی می‌تواند به فعالیت بپردازند. البته وزارت کار نیز باید بازرسی ها را قوی تر انجام داده و میان  وزارت کشور و کار هماهنگی ایجاد شود. بنابراین این ناهماهنگی‌ها منجر شده است که کارگران ساختمانی دچار مشکلات عدیده ای شوند.

    رییس کانون کارگران ساختمانی در خصوص وضعیت رفاه و معشیت کارگران ساختمانی بیان داشت: متاسفانه در ایران وضعیت رفاه کارگران ساختمانی در سطح پایینی است و برخی از کارگران توان پرداخت حتی ماهیانه  80 هزار تومان حق بیمه را نیز ندارند. دولت باید با جلوگیری از فعالیت اتباع بیگانه در بخش ساختمان از آسیب‌های اجتماعی مانند بیکاری، فحشا، طلاق و اعتیاد جلوگیری کرده تا مسکن از حالت رکود خارج شده و فقر معیشتی در این بخش از بین رود.

    رییس کانون کارگران ساختمانی با اشاره به نقش رسانه‌ها و تقدیر از آنها بابت پوشش اخبار مربوط به حوادث یاد آور شد: در بخش ساختمان ایمنی کامل پوشش داده شده است و به همت دولتی‌ها نیاز مند است. با وجود 400 انجمن در سطح کشور، کلاس های آموزش ایمنی به کارگران ساختمانی به صورت رایگان برگزار می‌شود، اما آموزش با نظارت اثر گذار خواهد بود.

    وی ادامه داد: در صورت عدم آمادگی دولت برای بازرسی، به صورت رایگان تشکل‌های کارگری، نظارت و بازرسی را انجام داده، اما این اقدام نیاز مند عزم جدی است.

    رییس کانون کارگران ساختمانی با اشاره به اینکه در 10سال گذشته حدود هزار کارگر ساختمانی فوت کرده اند، افزود: دلایلی از جمله مرگ خاموش، قطع نخاع، عدم رعایت بهداشت از مشکلات بخش ساختمان  است و منجر به  خسارات بسیاری به کشور شده است و با یک نظارت اندک و بدون هزینه مالی می توان جلوی بسیاری از مشکلات را گرفت.

    نپرداختن عوارض ساختمان، ظلم به کارگران است

    همچنین طی روزهای گذشته  نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی بر ضرورت حل مشکل تمدید کارت مهارت کارگران ساختمانی تاکید کرده و از انبوه‌سازان و شهرداری‌ها خواست تا خود را نسبت به واریز هزینه حق بیمه کارگران ساختمانی متعهد بدانند.

    هادی ساداتی به ایسنا درباره روند ثبت‌نام کارگران ساختمانی در سامانه خدمات حمایتی اظهار کرد: در حال حاضر مشکلات سامانه حل شده و کار ثبت نام در حال انجام است. منتها برخی شعب تامین اجتماعی به صورت سلیقه‌ای و به شکل سنتی عمل می‌کنند و علیرغم همه دستورالعمل‌هایی که از مرکز به آنها ابلاغ می‌شود، بعضا خودشان به عناوین مختلف رأسا عمل می‌کنند.

    وی ادامه داد: از ما خواسته شد تا نمایندگانی را در شهرهایی که انجمن داریم معرفی کنیم؛ اکثر شهرها دارای انجمن صنفی کارگران ساختمانی است و در معدود شهرهایی هم که انجمن صنفی وجود ندارد ولی شعب تامین اجتماعی در آنها مستقر است، نمایندگانی را انتخاب کردیم که کار کارگران را انجام بدهند و هرجا که احساس کنیم دچار وقفه می‌شود، سریعا اقدام می‌کنیم.

    نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در ادامه به مشکلاتی که در جریان بیمه کارگران ساختمانی وجود دارد، اشاره کرده و گفت: مشکلی که اکنون با آن مواجهیم از جانب شهرداری‌ها و انبوه‌سازان است. متاسفانه در بحث پرداخت هزینه بیمه کارگران ساختمانی از سوی شهرداری و انبوه‌سازان مشکل داریم، به نحوی که اگر قیمت دلار اندکی افزایش یابد و برروی قیمت آهن‌آلات و برخی مصالح تاثیر بگذارد، عکس العملی از سوی انبوه‌سازان مشاهده نمی‌شود، ولی وقتی از بیمه کارگران ساختمانی سخن می‌گوییم بلافاصله صدایشان درمی‌آید.

    ساداتی تصریح کرد: شهرداری‌ها سالانه 25 تا 30 درصد افزایش در عوارض دارند. از طرف سازمان نظام مهندسی نیز افزایش 25 تا 35 درصدی در طرح‌ها و نقشه‌ها را داریم ولی انبوه‌سازان هیچ وقت نسبت به این مساله اعتراض نکرده‌اند، اما هنگام پرداخت هزینه بیمه کارگر ساختمانی واکنش نشان می‌دهند.

    وی با بیان اینکه انبوه‌سازان باید 15 درصد عوارض ساختمانی و مبلغ صدور پروانه را بابت بیمه کارگران ساختمانی به سازمان تامین اجتماعی بپردازند، گفت: با وجود آنکه باید مبالغ واقعی گزارش شود، اما  متاسفانه برخی شهرداری‌ها آیتم‌هایی مثل احداث بنا را در حد پایین می‌زنند تا هزینه‌هایش در تامین اجتماعی کاهش یابد، ولی این مساله نه تنها کمکی به کارفرما نمی‌کند بلکه اگر خدای نکرده در آن ساختمان حادثه‌ای پیش آید و کارفرما بخواهد از امکانات تامین اجتماعی برای برقراری مستمری خانواده فرد آسیب‌دیده استفاده کند، هنگام بررسی‌ها تفاوت هزینه‌های پرداختی و گزارش شده در سازمان مشاهده و کارفرما سه تا 10 برابر جریمه می‌شود.

    وی درباره تمدید کارت‌های مهارت کارگران ساختمانی نیز گفت: تمدید اعتبار کارتهای مهارت به دفاتر پیشخوان دولت واگذار شده است ولی مشکلی که وجود دارد این است که دفاتر پیشخوان، کارت‌های مهارت را یکجا جمع آوری کرده و به تامین اجتماعی می‌فرستند که این مساله زمان بر است و بعضا از زمان مراجعه فرد برای تمدید کارت تا زمان زدن اعتبار و ثبت در پرتال یک تا دو ماه طول می‌کشد که این امر کارگران ساختمانی را به لحاظ استفاده از دفترچه خدمات درمانی دچار مشکل می‌کند.

    نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، ابراز امیدواری کرد: طی مذاکره و مساعدت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای این مشکل برطرف شود چون اگر کارگری کارت مهارتش اعتبار نداشته باشد، سازمان تامین اجتماعی اعتبار دفترچه‌اش را تمدید نمی‌کند و به لحاظ درمانی برای کارگر مشکل ساز می‌شود.

    فقط 32 درصد کارگران معیشت مناسب دارند

    همچنین روز گذشته نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: در حال حاضر دستمزد فعلی کارگران با مزد واقعی 63 درصد فاصله دارد و 32 درصد خانوارهای کارگری معیشت مناسبی ندارند.

    علی خدایی  گفت: ٩٣ درصد قراردادهای کار موقت هستند و این غیر از کارگران سفید امضا و یا دارای قراردادهای زیرزمینی است.

    وی اظهار کرد: هم اکنون کارگران فاصله ٦٣ درصدی با مزد واقعی دارند که به این معناست که فقط ٣٢ درصد کارگران دارای معیشت مناسب هستند.

    خدایی درباره تشکل‌ها هم گفت: فقط ١۰ درصد جامعه کارگری کشور عضو تشکل‌ها هستند که این مناسب نیست.

    خدایی با یادآوری اینکه سمن‌ها در ایران قوی نیستند گفت: بنابراین باید تشکل‌های قوی کارگری در کشور تشکیل شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو