مدیران خودروعصر اعتبار

تجاری سازی خرد صرفه اقتصادی ندارد

عصر ساختمان- مال سازی درسالهای اخیر که در مناطق مختلف صورت گرفت باعث بر هم زدن تعادل بازار تجاری شد. تعداد مغازه ها بیش از نیاز شد و همین امر مشکلات زیادی برای سرمایه گذاران این بخش به همراه داشت. ولی گویا هنوز سرمایه گذاران واحدهای تجاری پی به عمق ماجرا نبرده اند.

تجاری سازی خرد صرفه اقتصادی ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، بدون تردید بسیاری از افرادی که هم اکنون به ساخت یا خرید واحدهای تجاری مبادرت می کنند از سرمایه گذاریشان پشیمان خواهند شد.
    ضمن اینکه علاوه بر حجم نامتعارف عرضه واحدهای تجاری، سمت تقاضای واحدهای تجاری نیز با تحولاتی دست به گریبان است. با گسترش کسب و کارهای اینترنتی، به تدریج برخی از فعالیتهای تجاری نیازمند مغازه نخواهند بود و تقاضا برای مغازه برای برخی اصناف کاهش می یابد .همانطور که پس ازراه اندازی استارت آپ های حمل و نقل عمومی آژانس های تلفنی بازار خود را از دست دادند.
    همانطور که دکتر بهروز ملکی عنوان کرد بسیاری از گزارشهای ارزیابی اقتصادی، مالی مجتمع های تجاری در ایران توسط افراد غیرمتخصص یا غیر متعهد تدوین شده است. نکته غم انگیز مشترک در این گزارشها این است که تخمین عرضه و تقاضای واحدهای تجاری با کم اهمیتی حادی مواجه است. در چنین شرایطی صاحبان این مجتمع های تجاری، نباید در انتظار دستیابی به سودهایی باشند که در گزارشهای ارزیابی اقتصادی، مالی ارائه شده اند. نتیجه این می شود که نرخ بازدهی داخلی پروژه ای که در هنگام ارائه گزارش در شروع پروژه 50 درصد تخمین زده شد بود درعمل (هنگام پایان پروژه) کمتر از 20 درصد شود! در همین راستا دکتر رحیمی انارکی، مدیر عامل بانک مسکن معتقد است: تجاری سازی به اشباع رسیده است و مال سازی دیگر توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاران نخواهد داشت.
    از طرفی قیمت بالای واحد های تجاری و  عدم پرداخت تسهیلات به خرید واحد های تجاری عامل مهمی برای کاهش تعداد معاملات در این بخش به شمار میرود.  در نتیجه کاهش معاملات در واحد های تجاری بسیاری از فعالان این بخش واحد های خود را به امید رونق در بازار ملک و اعطای تسهیلات خرید تجاری خالی نگه داشته اند.
    در نتیجه تجاری سازی آن هم به صورت خرد صرفه اقتصادی ندارد و تامین نیاز سال های آینده این بخش را باید به عهده هلدینگ های بزرگ ساختمانی گذاشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار